"Ya mak. Nadia okay. Jangan risau lah. Alia masih lagi belum sedar ni. Tak apa, nanti Nadia makan. Mak tak payah risau," Nadia memujuk ibunya yang kerisauan. Kapas yang dikepit di lengan akhirnya dibuang ke dalam tong sampah. Lipatan lengan baju kurung di betulkan semula.
"Okay mak. Assalamualaikum," katanya memutuskan talian. Telefon diletakkan ke dalam beg tangan.
"Cikgu,"
Nadia menoleh sejurus terdengar suara yang memanggilnya. Dia tersenyum sinis.
"Alia dah stabil. Nanti dia akan dipindahkan ke wad biasa. Cikgu okay?"
Nadia mengangguk tanpa sebarang kata.
"Saya minta maaf. Saya tak ada niat pun nak..."
"Nak tipu saya dan keluarga saya?" Nadia mencelah. Dia mengeluh dan mengetap bibir.
"Bukan macam tu. Ada sebab kenapa saya buat macam ni. Cikgu kena percaya,"
"Tak apa lah. Saya tak marah pun. Cuma terkilan saja. Tak sangka pula orang yang saya sangka menganggur rupanya seorang doktor. Patutlah hari tu kata biasa dengan orang sakit. Saya yang bodoh sebab tak sedar. Pesakit yang perlu darah tadi macam mana?" Nadia memusing kenyataannya dengan bertanya tentang keadaan pesakit tadi. Asyraf terdiam tidak berkata apa.
"Dia okay. Berkat pertolongan cikgu dia dah lepas waktu kritikal,"
"Kesian kan anak muda zaman sekarang,"
Asyraf memandang Nadia semula.
"Masih muda, tapi nak mati cepat. Bagi diorang dunia ni cuma kesakitan. Bila sakit sudah tak tertanggung mulalah cari cara nak tamatkan semuanya. Tapi sayang, dia tak fikir orang yang menanggung sakit kesedihan saat dia pergi. Memang cetek betul fikiran anak muda sekarang," luah Nadia.
Asyraf terpinga. Tidak sangka kenyataan itu keluar dari mulut Nadia. Nadia ibarat berubah seratus peratus. Riak wajah yang biasanya ceria berubah menjadi dingin.
"Saya faham maksud cikgu. Sebab tu ibu bapa kena pantau anak. Saya kesian sangat dengan budak tu," hanya itu yang mampu diungkapkan oleh Asyraf.
Nadia masih termenung. "Doktor dah makan?" Soalnya. Asyraf menggeleng.
"Tak apa lah, saya ada biskut. Banyak kerja lagi ni. Saya pergi dulu lah ya," Asyraf meminta diri. Baru selangkah dia berjalan sudah ada yang memanggilnya dari belakang.
"Farish, kenapa?" Soal Asyraf.
"Tak ada lah, cuma ni aku nak bagi tahu kau yang doktor baru pindah sini tu dah masuk kerja sejak petang tadi. Kau tolong lah apa yang patut," dan pernyataan Farish disambut dengan anggukan oleh Asyraf.
"Eh, cikgu Nadia?" Farish menegur. Nadia tersenyum. Tiba - tiba sakit kepalanya menyerang. Matanya tertutup rapat menahan sakit.
"Eh, cikgu okay ke tak ni?" Farish menyoal. Berkerut mukanya melihat Nadia sebegitu. Nadia kembali membuka mata. Pandangannya kini berbeza.
"Saya okay. Farish, lama tak jumpa. Sihat?"
"Sihat cikgu," sahut Farish.
"Doktor Hafizah sihat?" Dan pertanyaan ini membuatkan Asyraf dan Farish terdiam.
"Ar.. si.. sihat cikgu. Macam mana cikgu tahu nama..."
"Saya pergi dulu lah ya. Pening lepas derma darah tadi. Nak ambil udara kejap," kata Nadia meninggalkan kedua jejaka itu tertanya- tanya dan terus keluar. Farish memandang Asyraf.
"Macam mana dia tahu nama mak aku? Kau bagi tahu?" Farish menyoal Asyraf. Asyraf menggeleng kepala. Keduanya masih bingung.
"Seram aku dibuatnya. Dah jom," tambah Farish lagi sambil melihat sekeliling. Mereka pun melangkah pergi.
YOU ARE READING
Dear Doctor, I Love You [ON HIATUS]
RomanceNadia Asheera seorang guru mata pelajaran biologi berumur 24 tahun yang sangat mesra dengan pelajarnya. Dia seorang guru yang penyayang dan prihatin. Namun pantang ada pelajar yang tidak mendengar arahannya. Semua guru dan pelajar amat menyenanginya...