Proč čas utíká rychleji, čím jsme starší?

172 28 4
                                    

Znáte ten pocit když jste byli v první třídě a měli jste pocit že prázdniny nikdy neskončí, a čas zbývající do Vánoc se vlekl jako věčnost. A teď jakoby se čas urychlil?
Jak je možné, že čím jsme starší, tím rychleji nám ubíhají dny, týdny, či dokonce celé měsíce?

Výzkum ukázal, že vnímání času se skutečně zrychluje spolu s věkem, a proto máme pocit, že žijeme v neustálém spěchu.

Existuje několik teorií, které se snaží vysvětlit, čím to, že spolu s vyšším věkem nám čas ubíhá rychleji.

1) Říká, že tento jev je výsledkem postupných změn v našich biologických hodinách. Jak stárneme, zpomaluje se nám metabolismus a tím také tep a dech. Dětská srdce bijí rychleji, a proto se jim zdá, že čas plyne pomaleji.

2) Tvrdí, že vnímání času souvisí s množstvím nových informací. Se spoustou stimulů trvá našemu mozku déle, než je zpracuje, a proto se i daný časový úsek zdá delší. Tato teorie by mohla také vysvětlit fenomén tzv. „pomalého vnímání“, který lidé často zažívají například v okamžiku před dopravní nehodou. Neznámé okolnosti jsou na lidské vnímání prostě příliš.

Pravdou je, že když čelíme zcela nové situaci, mozek zaznamenává vše mnohem detailněji a v naší vzpomínce se pak věci dějí pomaleji, než tomu bylo ve skutečnosti. Toto bylo prokázáno u lidí, kteří zažili volný pád.

3) Další teorie říká, že čím jsme starší, tím víc si zvykáme na naše okolí. Nevnímáme už jednotlivé drobnosti a detaily v našich domovech a pracovištích. Pro děti, na rozdíl od dospělých, je svět neprobádané území a denně jsou zasypávány obrovským množstvím nových zážitků. To znamená, že musejí vynaložit podstatně větší úsilí, aby srovnaly své představy o vnějším světě s realitou. Teorie tak naznačuje, že právě to způsobuje, že dětem čas běží pomaleji než dospělým, zaběhlým v každodenní rutině.

extra ZAJÍMAVOSTIKde žijí příběhy. Začni objevovat