3 tahun kemudian . . .Alhamdulillah , hasil keringat selama 2 tahun setengah memberikan kepuasan kepada kami bertiga . Mendapat segulung ijazah merupakan saat yang paling istimewa . Hanya kegembiraan itu yang mampu diberikan sebagai hadiah dari susah payah ibu bapa selama ini . Ibu bapa mana yang taknak anak dia berjaya kan ?
Nieysa kini official menjadi tunang to be Aminuddin ! Mira ? Sepi tanpa berita . Lost contact disebabkan salah faham satu ketika dahulu . Hurmmm . Keadaan semakin rumit apabila persahabatan yang terjalin lamanya terputus ditengah jalan .
Kini semua membawa haluan masing² . . . .Amin&Nieysa POV . .
"Tahniah my dear"~kata Amin lalu memberikan sejambak bunga ros bersama anak patung kecil di jambangan tersebut dengan senyuman manis . "Terima kasih awakkk"~kata Nieysa . "Oh ya , Umi dan Abi mana ? Belum sampai lagi ea ?"~tanya Amin . "Belum lagi kot , umi kata nanti dah sampai dia call"~kata Nieysa lalu kekunci skrin telefon miliknya ditekan . Tiada sebarang panggilan pun yang masuk . "Nanti kejap lagi sampai lah tu"~pujuk Amin . Sementara menunggu Umi dan Abi , Nieysa mengambil beberapa keping gambar bersama Amin . Amin yang sudah melabuhkan punggungnya di atas kerusi yang tersedia di situ membelek Instagram . Nieysa ? Post gambar kat Instagram lah kot . Senyuman amin mati akibat terlihat satu gambar yang telah dipost oleh seseorang yang pernah menjadi sebahagian dari kami suatu ketika dahulu bersama seorang lelaki bercermin mata bersamanya . Hari ini pun , mira official grad juga sebab pakaian mira berjubah mahasiswa . Senyuman itulah yang pernah diberikan pada kami , wajah inilah yang selalu ada semasa susah dan senang kami . Tapi itu semua dahulu .
Tiba² dia teringat akan . . .
"Mira ? Aku ingat kau kawan baik aku , sampai hati kau khianati aku dari jauh . Sampai hati kau , belakangkan aku . Rupanya kau ada hubungan dengan amin selama nie"~kata Nieysa yang tiba² datang kearahku dan mira . "Eh , bukann . Kau salah faham . Kitorang tak ada apa² pun , serious weii"~kata mira yang sudah bangun dari duduknya . Amin pun berbuat perkara yang sama . "Nieysa² , tak . Jangan salah anggap . Kitorang tak ada apa² , kitorang bukan macam apa yang kau fikirkan"~jelas Amin . "Bukan macam yang aku fikir ? Habis nie ape nie ? Berdua dua kat cafe . Pastu amik port kat personal level kat cafe nie ? Bukan macam yang aku fikir ? Ingat aku lembap sangat ke ?"~kata Nieysa . "Jangan lah emo Nieysa , kitorang bincang ... "~belum sempat mira menghabiskan ayatnya , Nieysa menyambung . "Bincang untuk majlis kawin korang , wowww ! Hebatttt"~kata Nieysa lalu menepuk tangan . Amin ? Mati ayat . "Sampainya hati kau beb , sampai macam tu sekali kau fikir . Jahat sangat ke aku ?"~kata mira . Air matanya mula berlinangan , namun ditahan . "Tak payah nak drama sangat , mulai hari nie . Kita putus kawan"~kata putus Nieysa membuatkan aku dan mira terkedu . Majlis ulang tahun yang telah lama dirancang oleh aku dan mira , yang dirancang dengan penuh kegembiraan . Akhirnya , berakhir dengan suatu insiden yang tidak pernah terlintas di benaknya . Mira yang mendengar ayat Nieysa , terus mencapai beg tangan miliknya dan terus berlalu pergi . Aku yang cuba untuk mengikut jejaknya terhenti apabila mira berkata "Maaf wehh , aku tak sanggup nah hadap semua nie . So , kau lah harapan terakhir aku . Kau betulkanlah keadaan ya , tak payah perdulikan aku"~dengan perlahan dalam esakan . Nieysa hanya memerhati dari jauh , sebenarnya tiada niat untuk berbuat sedemikian . Melihat air mata mira yang gugur akibatnya , hatinya hancur . Hanya Allah yang tahu keadaannya pada ketika itu . . . . (Tamat throwback)"Awak ? Cantik tak gambar kita tadi ? Saya dah post kat ig "~kata Nieysa . Namun tiada sebarang tindak balas pon yang menandakan Amin akan membalas kata²nya . "Awakkkkk , dengar tak nieeee"~kata Nieysa lalu menyiku Amin dengan nada geram . "Ha ? Apa ? Sorry , tak dengar"~kata amin . "Nie , cantik tak pic kite tadi ? Saya dah post kat ig"~kata Nieysa dengan senyuman . "Oh , cantik²"~kata Amin dengan senyuman .
"Assalamualaikum ?"~kata Abi . "Wa'alaikumussalam"~jawap amin dan Nieysa serentak . "Umii abiiii , rinduuuuu"~kata Nieysa lalu bangun mendapatkan susuk tubuh yang dirinduinya setiap hari itu . Amin turut bangun untuk bersalaman dengan Abi Nieysa . "Dah lama tunggu ?"~tanya Umi . "Tak adalah lama mana"~kata Amin dengan senyuman . "Tadi susah cari parking , sesak betul kereta kat sana tu . Tiga kali pusing baru jumpa parking"~kata Abi . "Umii abiii , amin gambar jom . Awak amikkan gambar kami sekeluarga"~kata Nieysa lalu memberikan telefonnya kepada Amin . "Boleh"~balasku . Setelah semuanya ready "satuu , duaa , tigaa" snapp .. snapp ..
Mira POV . . .
Usai mengambil beberapa keping gambar bersama Nazril , mira terus mengepost picya di Instagram bercaptionkan . "Andai bahagia dapat dikongsi seperti dahulu , indahnya dunia". Sebernarnya , ayat spontan je keluar . Beberapa minit kemudian , mama dan abah pun sampaii . "Assalamualaikum ??"~sapa mama dengan senyuman . "Wa'alaikumussalam , maaa rinduuuu"~katakuu lalu memeluk my mom tercinta . Hehe . Lalu tangan mama dan abah ku salam , tak lupa juga dengan Nazril . Dia pun turut bersalaman dengan Abah dan mama . "Ma ? Adik mana ?"~tanyaku . "Sekolah la , tinggal kat rumah atok . Dia kan tahun nie dah nak UPSR"~terang mama . "Oh , lupaa daa"~kataku lalu spontan menepuk dahi . "Mak cik , pak cik . Meh saya ambilkan gambar family"~kata Nazril . Mama dan abah hanya menurut , bunga yang diberi oleh Atika dan Nazril ku pegang bersama . "1 , 2 , 3" klik .. klik ..
Setelah semuanya selesai , aku bertemu dengan Nazril . Mungkin for the last time maybe ! Hehehe . Oh ya , sebelum terlupa . I'm official with him 2 years 💕. Hehe . "Nazril , saya nak balik dahh . Nak masuk asrama kejap , ambil barang"~kataku . "Okayy , take care . Dah sampai jangan lupa inform"~pesannya . Aku memberikan isyarat tangan OK dan mata sengaja dikenyitkan sebelah . Hoho ;') . "Assalamualaikum !"~kataku dan terus berlalu menuju ke asrama sementara mama dan abah tunggu di kerusi lobi . "Wa'alaikumussalam"~balas Nazril dengan senyuman manis .
#part nie author sedihhh T_T . Iye lah , persahabatan yang sekian lama . Terputus macam tu je , tapi kalau author kat tempat Nieysa pon author akan buat benda yang sama . Kekasih hati jumpa perempuan lain even tu kawan baik dia tanpa pengetahuan dia , sape je tak fikir negatif macam tu kan ? Huhu . Wait for my next update yaa , jangan lupa vote tau . Love you and g'night reader 💕 .
YOU ARE READING
Takdir Cinta Ilahi
De Todo"Cerita tentang tiga sahabat iaitu mira , nieysa dan amin yang terpaksa terpisah jauh selepas mendapat result SPM untuk meneruskan pelajaran dan cita² masing² ". "Adakah takdir mempertemukan semula tiga sahabat ini ?" "Bagaimana pengakhiran ki...