"Bismillahirrahmanirrahim". Kata amin selepas memakai baju lengkap polis .Huhuu perghh kannn , habis ijazah perundangan . Terus dapat pangkat Superintenden Polis (SUPT.) Kauuu ! Merecikk kann ?! Hoho . Handsome jugak aku nie kan cermin ?! ~ desis hati amin sambil tersenyum . Lalu telefon pintar ASUS miliknya dicapai . Tiba² rindu pulak nak sarapan dengan mak and Tira . Huhuu . So ? The conclutionnya ialah . Sarapan kat luar le .
Usai mengunci pintu rumah sewa miliknya , die memanaskan enjin CR-V miliknya . Setelah enjin mula panas , jam di pergelangan tangannya dikerling . "Makk aii ? Awal gile aku keluar . Masuk keje 8.30a.m. nie baru pukul 7.30a.m. tkpe lah , boleh cari kedai untuk sarapan"~katanya . Tanpa melengahkan masa , Amin pun menekan pedal minyak untuk keluar dari perkarangan rumah . Sebelum beredar , punat alat kawalan jauh automatik gate ditekan dari luar dan terus memandu menuju ke belahan jalan besar Johor Bharu .
15minit kemudiann ......
"Yeahh , jumpaaa . Kite sarapan sini je lah . Classic Cafe . Mesti aman"~kata amin dengan senyuman . Setelah meletakkan kereta di parking tang disediakan . Amin keluar dari kereta miliknya . Amin keluar dengan muka pelik . Asal semua tengok aku nie ? Tahu lah aku handsome . Amin tanpa mengendahkan mata² yang memandangnya , lalu dengan muka yang saja dibuat serious . Hahaha , kata polis . Kene market lah sikit . Ye dokk ?
Setelah membeli muffin dan coffee . Amin mengambil tempat duduk di bahagian kanan cafe yang berhampiran dengan dinding . Sebab macam aman je kat situ . Tkdelah orang tengok die lain macam . Huhu . Malu boboyy .
Nieysa POV . . .
"Todayy is myy firstt dayy workkk"~kata nieysaaa sebagai semangat baru dialam pekerjaan personal nurs .
Oh ya , Nieysa ade housemate kat kuaters nurs . Nama nye , Kak Zana . Die kira macam senior lah dalam bidang personal nurs nie . Dah dekat 6tahun . Perghh , lama gile . Btw , dapatlah nanti mintak tips² nanti kan . Orang kata sambil menyelam minum air . Huhu . "Nieysaaaaaa oooo nieysaaaa , sarapan dah siap niee . Meh sarapan cepat , nanti lambat pulak . Awak tu first day kerja"~jerit kak zana dari dapur . Aku yang mendengar jerita kak Zana . Lalu berkata "ye kak , kejap² . Nak keluar dah nie" . Nieysa terus membawa beg dan fail² yang diperlukan dan menuju ke dapur .
Usai bersarapan , aku mempelawa Kak Zana untuk menaiki Suzuki Swift milikku untuk ke hospital . Tk jauh pun , ade lah dalam 2km . "Eh , tkpe ke ? Kak zana boleh je bawa kereta alza kak zana tu"~katanya dengan berat hati . "Eh , tkpe . Kite lalu jalan yang sama . Jimat minyak . Hehehe"~kata Nieysa . "Amboii , baikk punye jawapan . Ye lah . Jom"~kata Kak Zana lalu memboloskan diri ke dalam kereta milikku . Selepas memansakan enjin , kami menuju ke Hospital tempat kami bekerja .
Mira POV . . .
"Untung lah uolls , dah dapat keje . Nanti dapat gaji , belanja lah aku tau ?!"~kata mira kearah gambar Amin dan Nieysa di walpaper depan telefon pintar vivo miliknya . "Mira ? Kau dah kenapa ngekk ? Bercakap dengan gambo"~kata Atika yang baru siap mengemas barang untuk kuliah nanti . "Tkde apa , rindu dorang je . Eh dah lah , kau dh siap kan ? Jom lah gerak . Kang lambat pulak . Aku skip sarapan tau , sebab aku nk jumpa Prof.Hairi untuk mintak die semakkan assignment aku . Lusa dah kene hantar . Mane tahu ade yang kurang"~kataku lalu mencapai beg sandangku , Atika hanya mengangguk lalu beriringan denganku untuk menuju ke kuliah .
Kitorang gi kuliah , jalan kaki je . Lagipun rumah sewa kitorang belah kanan UPSI je . Bazir minyak je , tak sampai 1km pon . Haha . "Mira ? Kau tahu tak satu benda ?"~tanya Atika . "Nak , ape die ?"~kataku dengan nada biasa . "Erm , aku perasan kan . Ade orang perhatikan kite beb"~kata Atika . "What ? Mane ?"~kataku . "Mira relaks , jangn panikk . Diam² je , buat macam tak ada benda . Aku cakap , kau jangan toleh belakang dulu . Satu dua tiga"~kata tika . Aku melihat atika sudah memandang ke depan , lalu aku memandang ke belakang . "Ha'a lah beb , macam mane nie ? Ha aku ade idea . Jom ikut aku"~kataku lalu menarik lengan atika . Atika hanya mengikut , demi keselamatan beb . Kalau tk , tk gile aku . Dengan pakai baju kurung , berlari tak cukup tanah macam nie . "Fuh , settle"~kata atika setelah sampai dibawah tangga Universiti tempat kami menyorok . Tempat tu je yang otak aku dapat fikir . "Diam sikit la tika . Nanti kantoii"~kataku dengan nada berbisik . Aku memerhatikan gerangan yang mengikut kami tadi . What ? Die bawak pistol woii kat belakang . Nie , nak bunuh aku ke ape seyh ? ~kataku lalu mulutku ditekup dengan sebelah tangan . Aku ade cari masalah dengan sape² ke ? Ya Allah , selamatkanlah hambamu ini . Setelah beberapa minit lelaki itu berhenti , die pun berlalu pergi . Setelah pasti lelaki itu sudah tiada . Kami keluar dari tempat persembunyian kami .
"Mira ? Asal kau senyap ?"~tanya tika . "Tak ada apa"~kataku walaupun 1000 pertanyaan yang melibatkan jejaka itu bermain di kotak fikiran . Siapa dia ? Kenapa ikut aku and tika ? Kenapa die bawak pistol , tapi tak tembak je kitorang dari jauh tadi ? Arghhh serabut fikir . "Beb , aku jumpa Prof. Hairi dulu lah . Nanti balik , tunggu aku kat lobi"~kataku lalu beredar , walaupun aku tahu . Atika tidak berpuas hati dengan jawapanku tadi . Abaikan je lah . Haisyy .
Mr.misteri . . .
"Cepat betul diorang lari ?! Mapos lah aku nak jawap dengan boss nanti . Adodoii . Tapi tkpe , aku dah tahu rumah diorang . Kira oky lah"~katanya lalu mendapatkan telefon pintarnya untuk mendail no bossnya . "Wa'alaikumussalam , Tuan . Macam nie . Saya dah tahu alamat Amirah Aisyah . Tapi , sebelum saya sampaikan pesanan Tuan die sudah pun hilangkan diri . Dari siasatan , die tinggal bersama seorang perempuan . Namanya Atika Zahari tk silap saya"~katanya . "Okay bagus , teruskan tugas awak . Pastikan tak ada something yang buruk berlaku . Setahu saya , banyak kes jenayah kat Perak tu"~kata seseorang dihujung talian . " Baik tuan , saya akan pastikan tak ada apa yang buruk berlaku"~katanya . "Baiklah kalau macam tu , awak boleh teruskan kerja . Apa² info , nanti update terus . Assalamualaikum?"~kata seseorang dihujung talian . "Wa'alaikumussalam"~kata lelaki itu .
#Siapa lelaki yang ikut mira and atika ? Siapa yang upah ? Kenapa ? Dan kenapa ? Itulah yang mira fikir . Fuhh complicated betul bab nie . Nantikan my next update , tapi rasanya . Next chapter , ada lori gula tumpah . Huhuhuuu . So , tq reader .
YOU ARE READING
Takdir Cinta Ilahi
Acak"Cerita tentang tiga sahabat iaitu mira , nieysa dan amin yang terpaksa terpisah jauh selepas mendapat result SPM untuk meneruskan pelajaran dan cita² masing² ". "Adakah takdir mempertemukan semula tiga sahabat ini ?" "Bagaimana pengakhiran ki...