Bab 4: Serasi

1.3K 18 0
                                    

Kelihatan sepasang pasangan kekasih sedang ketawa gembira melintasi jalan raya ke sekolah. Syafie memerhati sekeliling memandangnya dengan Lina. Salah ke untuk aku gembira dengan kekasihku?, bisik hatinya.

"Sya, kenapa lawak sangat cerita Sya ni, Lina tak tahanlah" kata Lina diselangi gelak ketawa.

"Lepas tu kan Lina, apa terjadi dekat mak cik tu akhirnya menjadi buah mulut kampung tu" sambung Syafie tanpa menghiraukan kata-kata Lina.

"Betul ke Sya? Habis tu selama ni, makcik tu sedar tak yang dia naik basikal sambil ada bunyi bayi gelak?" kata Lina seakan tidak percaya.

"Makcik tu...tak dengar!" gelak meletus dari mulut Syafie dan Lina.

"Sebab makcik tu pekak, then rambut dia pula serabai, dah macam orang gila. Tu yang takde orang tegur tu" sambung Syafie dengan ketawanya.

"Apalah nasib makcik tu, dahlah pekak, tak ada siapa pula nak jaga dia. Betul ke cerita Sya ni, atau reka je ni?" riak muka Lina berubah namun masih lagi berbaki ketawa.

"Sedih tu, sedihlah juga kan. Dah nasib dia macam tu. Tapi, tu rekaan je" Syafie ketawa sambil menahan perutnya.

"Ish Sya ni kan. Ada yang kena penampar karang. Tak pasal-pasal makcik depan sekolah tu yang kena. Ingatkan betul lah tadi." kata Lina sambil menampar-nampar lengan Syafie.

"Sorry, sorry" Syafie segera berlari menjauhkan diri dari dipukul Lina.

Setibanya mereka di hadapan kelas, masing-masing menjadi senyap. Guru kelas telah masuk mengira kehadiran.
Mereka mengambil tempat duduk masing-masing dan memulakan kelas seperti biasa.

Jam 2 petang, loceng balik sekolah berbunyi. Lina segera keluar menunggu pemandu peribadinya mengambilnya di hadapan pagar sekolah. Syafie turut menunggu pemandunya untuk datang.

"Lina, malam ni macam biasa" kata Syafie yang sedang berdiri di sebelah Lina.

"Malam ni, saya ada tuisyen" jawab Lina ringkas.

"Lepas habis tuisyenlah saya datang"

"Aha, lepas tu boleh"

"Okay, saya balik dulu. Lina nak join sekali? Macam lewat je pemandu Lina"

"Takpe, nanti sampailah. Jumpa nanti malam ni" kata Lina mengakhiri perbualan.

Ketika di jalan raya, kereta Syafie bertembung dengan kereta Lina. Dia melihat bukan pemandu Lina yang memandu namun bapa Lina yang memandu. Peliknya, kata hati Syafie.

Malam menjelma dan Syafie tidak sabar untuk bertemu dengan Lina. I'm so addicted to her, helah Syafie dalam hati tatkala menghidupkan enjin motornya.

"Hai Lina" kata Syafie apabila tiba di depan rumah sepepunya.

"Hai Sya, masuklah dulu" balas Lina.

"Awak nak buat apa malam ni?" tanya Syafie.

"Malam ni.. Jom kita pergi tengok wayang nak?" Lina memberi cadangan.

"Okay juga tu" Syafie setuju dengan cadangan Lina.

Lina memberitahu ayahnya lalu dia mengambil topi keledar yang dihulurkan oleh Syafie. Seperti biasa, Syafie akan menyarungkan topi keledar ke kepala Lina sambil memberi senyuman.

Mereka tiba di pawagam di sebuah pusat membeli belah. Tiket dibeli dan beratur untuk mengambil popcorn.

"Lina, seriuslah nak tengok cerita ni. Tak takut ke malam-malam ni?" sangsi Syafie sementara menunggu theatre dibuka.

"Betul lah Sya. Jangan kata Sya takut pula. Sya takut ke hah?" sakat Lina sambil memegang bahu Syafie secara mengejut.

"Haha, mana ada takut. Sya lelaki tulen tau." ketawa Syafie apabila ketulenannya dicabar.

"Okay, baguslah macam tu. Nanti kalau ada orang tu jerit, Lina denda dia" ugut Lina. Wajah Syafie berubah takut. Namun, dia segera menghilangkan rasa takut dengan menghirup minuman perisa anggur di tangannya.

Kau Tetap Isteriku (versi novel)Where stories live. Discover now