البارت السادس

38 11 34
                                    

الدرس الثاني، لا أعلم لماذا أكتب لكم تلك الدروس، ولكن يجب ان تستفهمو أن كل سيء جميل، وكل جميل سيء.
هل من قبل حدث لكم شيئاً جميلاً للغاية؟
وتحول الى الأسوء، والعكس صحيح .
هل تعتقد أن أخلاق الصبر قاسية بعض الشيء، لا أعتقد أن كنت أنت تعتقد ذلك وبالطبع أنت مخطئ، فلتأتي معي لأستنشاق بعض من أخلاقية الصبر،وقبل أن اكمل حديثي تذكرو الدروس،فهناك لغز سأجبرك بأن تجيب عليه!.

ونظر مراد لفارس الذي أعتقد أنه مجنون"أنت عرفت دا كله منين، ولو كنت انت أبويا، كنت فين الفتره اللي فاتت دي، ولا أنت مجنون؟ "استفهامات كثيرا تدور في خلد مراد، وينتظر الأجابة عنها من فارس، وبهدوء قال فارس"يابني أنا الدنيا خدت مني حاجات كتير"ونظر للاسفل وفي عينيه الحزن ويقول" الا حاجة واحدة معرفتش تاخدها مني الصبر والأمل، ودي كلها مبادئ كنت بمشي عليها طول حياتي"ونظر لمراد في عينيه الحزينة "وعمري ما فقدت الأمل فأني هلقيك، يابني انا عندي سرطان بيجري في دمي وكلها فترة وهموت"و بدأت دموعه بالانهيار "بس مش هموت غير الا اما تكون جمبي، في حضنك هيجي اليوم اللي هموت فيه وانا جمبك"
وصمت جميع من في الغرفة تأثراً بأقواله، وأكمل مراد "لأ متقولش كدة، أي نعم أنا ضعت من بعد أما تهت منك، بس عمري ما يأست، خليك فاكر ان دا بسبب محكمة القدر لينا، وأعرف أن دي دروس حكم الزمن يعلمها لينا، بس أنا مكنش قصدي حاجة، أنا تعبت وأتمرمط وشفت اللي مفيش عين شافته"ونظرت دلال لمراد الذي لم يخبرها الا بأن والده يمكث في دولة خارج الوطن، ولا تعرف مثقال ذرّة عنه، فقط كلما تحدثت معه لتعلم أي شيء يخبرها بأن تصبر وستعلم، وبعد صمت ساد الغرفة لدقيقتين قرر والد مراد بأن يحتضنه، ولم يعلم مراد او فارس او من كانو في الغرفة ماذا ينتظرهم، فقط ارادو استغلال ما يملكون الأن وليس غدا او بعد غد، وطرق هاتف دلال لتجيب على من يتصل بها"الوو"وتصمت ليظهر علي وجهها الزعر والقلق لتقول"طب ممكن أعرف مين"وأغلق الهاتف في وجهها، وينتظر الجميع ان يعلمو ماذا يحدث، لتبدأ دلال في حديثها "حنان اتخطفت، وعايزين فديه"فنظر الجميع بغضب وفي قولاً واحداً "أيه، بتقولي أيه"ونظرت دلال وبدأت بالانهيار لتقول"أنا قولتلكم نجبها معانا، وفي حد أتكلم وبيقول أنه عايز نص مليون جنية عشان ترجع وألا هيموتوها"وتعود لدموعها التي هبطت بغزارة لتقول والدتها "وهنجيب نص مليون جنيه منين، والبت "وتنهمر في دموعها ليتحدث مراد "اهدو عشان نعرف هنعمل أيه "وصمت الجميع يفكرون، ورفع مراد هاتفه ليتصل بالمتصل الذي اتصل بدلال"ألوو، طب أنا هوصلك أذاي، خلاص أديني أسبوع وهكلمك، لا لأ أسبوع واحد وهكلمك، بس عايز اطمن علي حنان، ايه يا حنان انتي كويسه، حد عملك حاجة، طب أهدي أهدي، متقلقيش هترجعي لمامتك وبابكي معقوله هنتجوز أنا وأختك من غير ماتيجي فرحنا"وأغلق مراد هاتف دلال ليعطيها ايه ويقول"يا جماعة سيبو الموضوع ده عليه، أنا أعرف ناس كتير في المجال دا"وأخذ يبحث عن شخص داخل الجوال المحمول الخاص به، حتي وجد الشخص الذي يبحث عنه"الو، انا تمام الحمد لله، الأمر لله، لأ دي حاجا بسيطة جداً، أنا خطيبتي اختها اتختفط، اسمها حنان، لا يكبير تسلم، بس شوف لو عايز فلوس نتفاوض معاه، خلاص ماشي أنا مستني منك الرد"وأغلق الهاتف والجميع ينظر له لا يستوعبون ما يحدث، وقال فارس"مراد مين اللي كلمته ده"وابتسم مراد بهدوء ليقول"دا واحد كنت اتعرفت عليه في الشارع، أيام ما كان عندي 10سنين، دا انا نجدةُ من الغرق، صحبه قديمه، مش قلتلك يا والدي أني شفت اللي عينك مشافتهوش"

وصمت الجميع لفترة قصيرة، ورن هاتف مراد "الو، عملت أيه، اااااه طب تمام، لا تسلم ياكبير، أكيد لازم نقعد مع بعض، طيب هتها المستشفي انا قاعد هناك مع مامتها وباقي العيله، لا دانا كنت عملت حدثه كدة، حبيبي تسلم يلا سلام"والجميع يستمعون لمكالمة مراد ولا يستطيع أحد منهم ان يستوعب ما يحدث، ودلال تنظر لمراد وتنتظر ان يتحدث مراد"يا دلال تعرفي واحد اسمه سمير"وصمت مراد ينتظر ان تتحدث، و أومأت برأسها أجاباً ليكمل مراد"سمير اللي هوا أبن عمك، متدايق مني وعايز يخليكي تفسخي خطوبتك بيا، عشان يطلع هوا البطل قدامك وتتجوزيه وكان متفق مع الناس أنهم يخدو منكم الفلوس ويوزعوها علي بعض"ونظرت دلال لمراد والجميع اصابتهم صاعقة من السماء لا يعلمون ماذا يحدث او ماذا يفعلون، وابتسم مراد بهدوء ليطمئن قلوبهم "يا جماعه ماتخفوش حنان كويسه في ظرف نص ساعة هتكون هنا، هيا وسمير "وصمت الجميع وهم ينظرون لبعضهم ليقول والد دلال، الذي بدا علي وجهة التجاعيد والشعر الاسود الذي بدأ اللون الأبيض يكثر بغزارة، وعينان تداخل بهم اللون البني"سمير أذاي يعمل كدة، انت اكيد بتهزر "وصمت والد دلال ليجيب مراد "دلوقتي تسمع بلسانك ".

اتمني اكون بذلت الجهد الكافي، الي يستحق تشجيعكم، ومتنسوش النقد عشان اقدر احسن من اسلوبي وشكرا .

ماتشلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن