Aku cuba mengintai tapi tiada apa diatas dahan tersebut. Mungkin angin yang meniup. Aku membasuh pinggan mangkuk dengan laju sementara ibu masih ada di dapur. Ayah memapah nenek duduk diserambi. Man pula menonton tv dengan khusyuk. Prappppp! bunyi dahan patah. Aku terhenti dari membasuh pinggan.Dengan tangan yang bersabun aku berlari ke belakang ibu.
"Haihhh..sabun tu. Kenapa?"
"Shhhh...dahan patahlah ibu. Siapa kat luar tu? "
"Tulah suka sangat baca novel seram sampai terbawa-bawa. Cepat sudahkan basuh pinggan tu lepas tu tolong ibu buat inti koci."
Aku capai sudip dan menolak cermin tingkap ke atas. Memang dah meremang bulu tengkuk aku.
"Puan Aminah sayang, Mak awak panggil kat depan tu." ayah memanggil ibu dari atas tangga. Alamak!!! tinggal aku Sorang Kat dapur.. pintu belakang tak kunci lagi. Sepantas kilat aku meluru ke pintu. "Slapppp!" aku mengunci dengan pantas.. "yiookkkkkk!" Pintu terbuka luas setelah aku berpaling. Aku dapat rasakan darah ku berhenti mengalir. Tiba-tiba ingatanku terhadap arwah atok menjelma. Bunyi pintu terhenti...aku tunduk menekup muka.
"Mimi.. Kenapa pula kamu ni. Pintu dibiarkan buka." ibu turun lalu duduk dimeja.
"Piinnnnttuuuu...mimi dah selak tapi terbuka balik. "
tergagap aku menjawab."Mimi... mimi.. ibu tak tutup betul pun pintu ni. Selak kamu pun tak masuk dalam rumahnya. Hehehe!"
Aku rasa nak #$@!"#$($?!! kat pintu tu.
Aku teruskan mencuci pinggan..
Prappppp!!!! Bummmmm!! Bunyi dahan jatuh ke tanah.
YOU ARE READING
BAWAH KATIL NENEK
HorrorMisteri makhluk berbulu di bawah katil nenek. Amaran telah diberi berulang kali. Namun sifat ingin tahu membuak-buak dalam diri.