"Hari yang memenatkan lagi menakutkan,fuhh.."keluh Oura setelah merebahkan badannya diatas katil.Baru dia hendak melelapkan matanya tiba-tiba telefonnya berbunyi menandakan ada orang call.Oura mencapai telefonnya ditepi katil dan terus menjawab panggilan sambil mata tertutup."Hello..?"
"woi tido ke??"tegur suara ditalian.Oura bukak mata dan melihat nama yg tertera siapa yang telefonnya.Rupanya Ika yang telefonnya.
"tak saje je tutup mata,baru nak terlelap tapi tetiba lak ada orang kacau."perli oura.
"amboi kau....,tak kuasa aku nak bazirkan top up aku kalau saja-saja je nak tepon kau.
Ni hah,toyol 2 ekor tu ajak pergi hang out.kau nak tak gi?"ajak ika.
"pukul?"soal oura sambil mata tertutup.
"kul 5 lebih cam tu la."balas ika.
"hemm..ok.Tempat biasa ke?"tanya oura lagi.
"Tak,harini tukar angin pulak."Ika berkata sambil tersenyum penuh makna.
"pulak dah.Kat mana tempatnya?"Oura pelik dengan perangai kawan-kawannya.
"tak pe janji kau pergi.Nanti kau tunggu kat tempat biasa then van yang selalu kita naik pergi mana-mana tu datang.Aku dengan yang lain dah ada kat dalam van tu so ko just naik je.
Dan jangan lupa bawak baju lebih sekali."pesan ika.
"woi kata nak hang out je bodoh.Asal kena bawak baju sekali ni?"marah oura.
"hehehehe..silap bukan hang out.Tapi lebih tepat travel."terang ika bersama gelaknya.
Ternganga mulut oura.
"mana pulak nak travelnye?pening kepala oura.
"itu rahsia,yang penting kau siap-siap kemas pakaian kau."ika merahsiakan tempat yang hendak dipegi.
"ok..ok."oura mengalah.
"hem..dah tu je.pape tak yah roger aku.k bye abis top up aku."Ika terus mematikan talian tanpa sempat oura membalas apa-apa pun.
"kurang asam punya kawan."kata oura.
Oura terus mencapai tuala mandinya penyidai diluar balkoninya dan terus masuk kedalam bilik mandi.Selesai mandi oura memakai pakaian di bilik persalinan yang berada didalam biliknya.
Keluar sahaja dari bilik persalinan Oura terus menghampiri almari yang menyimpan pakaian-pakaian jalannya.
Dia mengambil beberapa baju dan terus disimpam didalam bagasi dan terus menyimpam baju-baju yang lain.
Siap semuanya,Oura memilih pakaian untuk dipakai sekejap lagi.Oura memilih Baju berskirt bewarna teqos dipadankan dengan skiny jean putihBaju Oura
Seluar Oura.
Lepas mencalitkan pelembap bibir,Oura terus membawa bagasinya turun kebawah.
Oura meninggalkan bagasinya diruang tamu dan dia terus kedapur untuk minum air.
Sewaktu dia tengah sedap-sedap munum air tetiba ada satu bayang lalu ditingkap dapur.Oura apa lagi tersemburlah air yang berada didalam mulutnya."brush...."Oura menggosok matanya.
"betul ke apa yang aku nampak tadi??"tanya oura pada dirinya.
"dah baik aku cepat-cepat keluar,kang benda lain pulak aku nampak."ngomel oura sambil-sambil tu kakinya laju nak keluar rumah.
Oura mencapai kasut Nike bewarna hitam campur teqos dan putih dari rak kasut jatinya.
Siap mengikat tali kasut oura terus berjalan keluar dari kawasan rumahnya.
Dia berjalan kaki keluar dari hutan tu.
Sewaktu oura berjalan melepasi satu kawasan dia terdengar bunyi semak samun berbunyi menandakan ada benda lalu.
Oura berhenti terus dan matanya melilau kekiri dan kekanan.
Shu......
Tiba-tiba ada angin.Rambut oura berterbangan.
"au..asal lain macam je angin ni!"oura berkata dalam hati.
Tiada apa-apa pun,oura meneruskan perjalanan............... ................ ..............
"hai...kemana pulak dia tu,siap bawak beg besar lagi tu?"keluh lelaki tu disebalik semak samun."hemm...baik aku ikut dia."putus lelaki itu sambil mengikut oura.
.
.
.
.
.
.Sambil menunggu van yang dinantikan,oura layan Istagram sekejap.
Pin...pin...
Terkejut oura sampai terangkat bahunya.Van yang dinantikannya tiba jua.
Oura terus berjalan kearah van sambil membawa bagasi kebelakang van untuk disimpan didalam bonet.Masuk sahaja oura dalam van rakan-rakannya sudah tersengih-sengih macam kerang busuk.
Ika duduk di seat belakang bersama Nia,manakala di seat depan dia bersama Ema.
Van yang dipandu oleh Abang Is bergerak menuju ke destinasi.Abang Is atau nama penuhnya Muhd Iskandar,umur 25 dah kawin dah pun.Abang Is ni sudah menjadi pemandu kitaorang kemana-mana sahaja."woi kita nak kemana ni??"-Oura
"adalah...."-Ika.
"Ema.......,kita nak kemana ni..?"Oura membuat suara manja dekat ema,berharap ema akan bagitau dia yang kita nak kemana ni.
"entah.!"jawab ema sepatah.
Baru je Oura nak tanya Nia tapi nia sudah memotong percakapannya.
"aku pun tak tau."Oura mencebik sambil berkata
"tak tau konon,dia yang ajak orang tapi tak tau.".
"Hah??"Nia terkejut.
"asal??terkejut."oura memerli Nia.
"Hello.....,bila masa aku ajak.Ni Ika yang tetiba call aku kata nak gi travel kat suatu tempat."terang Nia dengan nada tidak puas hati.
"Hah?" Oura pulak yang terkejut.
Oura,Ema,Nia bersama-sama memandang kearah Ika dengan pandangan maut.
Ika yang duduk dibelakang terkejut sebab semua didalam van itu memandang dia macam nak telan.Ika sudah menelan air tiur.
"ke..ke..kenapa??"Ika menanya diorang dengan suara gagap.
Oura bangun dari tempat duduknya perlahan-lahan menuju ke tempat Ika dibelakang.
Nia yang duduk disebelah Ika pun perlahan-lahan menghampiri Ika.
Ema pun sama mengikut jejak Oura.
1...2...3 Serang....
jerit Oura.
Mereka bertiga apa lagi,menghimpit badan Ika.
"Ambuk ni,nak sangat tipu aku kan..!"oura menyekeh kepala Ika tapi tidak lah kuat sangat.
"ooooo...kau nak tipu orang pastu pakai nama orang."Nia menarik-narik rambut ika tapi tidaklah kuat sangat.
"ingat aku tak tau..,kau mention guk nama aku an!!"Ema melenyek-lenyek badan-badan ika menggunakan tangannya."K..Stop..stop..,habis badan aku!"jerit Ika.
Selang beberapa minit diorang bertiga berhenti belasah Ika.
Habis penampilan ika menjadi sakai.
"huhuhu...habis rambut aku"ika buat-buat nangis sambil tangan ligat membetulkan rambutnya.
"lain kali buat lagi ye."oura buat senyum sinis.
"dah lama aku tak buat cam tu.Tapi kalau kau nak rasa lagi boleh je."Nia menggosok-gosok tangannya.
"Tangan ni dah jadi suka-suki nak lenyek-lenyek orang ni."ema berkata sambil menunjuk-nunjukkan tangannya.Abang Is yang berada ditempat pemandu hanya menggeleng-gelengkan kepalanya sambil tersenyum.
"Hemm...sorry."ucap Ika bersama muka sedihnya.
"for??"balas Oura sambil memeluk tubuh.
"sebab tipu korang semua."kata ika.
"tau pun."nia pulak berkata.
"ala...aku buat sebab saja-saja je.Bukan apa pun."kata ika.
"hemm...."sepatah je ema balas."nasib aku sayang kau.Kalau tak dah lama...aku cincang-cincang badan kau pastu sumbat dalam lubang jamban.K aku maafkan kau."oura memaafkan ika sambil-sambil tu basuh sikit ika dengan ceramah tapi lebih kurang kepada bebel.
"aku pun maafkan kau."Nia juga memaafkan ika.
"aku jugak."ema pun sama.
"Yeyyyy...ni yang makin buat aku sayang kan korang ni.!!"sorak ika sekejap peluk oura,sekejap peluk Nia,baru nak peluk ema tapi ema jauh sangat tak dapat nak peluk dia.
"Ni hah,kau nak bawak kitaorang pergi mana ni?"oura tanya ika lagi.k tu sahaja.
Vote lah ye.sebarang taypo abaikan.
YOU ARE READING
Misteri Lelaki Bertopeng!
RandomDia akan hadir bila aku dalam kesusahan... Dia sungguh membuat diriku lupa yang aku berada di alam ni. Dia menjelma bila malam kian pekat dan akan tiba bila aku merinduinya. Dia selalu buat diriku kaku bila berjumpa denganya. Aku tidak pernah meliha...