"hai oura?"tegur seorang lelaki dihadapan oura.Oura yang tengah on the way nak balik umah terkejut sebab tetiba ada orang tegur dia,dah lah muka aku tak nampak sebab sebelah wajahnya kena tutup dengan topeng.
"kau sape?"tanya oura sambil-sambil tu kaki dia siap sedia nak lari,mana tau lelaki tu nak apa-apa kan dia ke.
"kau tak payah kenal aku."kata lelaki itu sambil tersenyum.
"dah lah aku nak balik.Tepi!"oura menolak badan lelaki tu ketepi.Tak bergerak langsung badannya."aku tak habis lagi an...."kata lelaki tu meleret.
Oura cepat-cepat patah balik kebelakang dan terus dia pecut lari.Nasib oura tidak baik kerana lelaki tu sudah berada dihadapan oura.Baru oura nak pusing balik tiba-tiba tubuh oura dipeluk dari belakang.Oura meronta-ronta nak lepaskan diri.
"kau sape??kenapa buat aku macam ni?"air mata oura tumpah.
"shuuu...,aku just nak lepaskan rindu aku je."balas lelaki itu sambil menenangkan oura.
Rontaan oura semakin lama semakin perlahan.Rupa-rupanya oura pengsan.Lelaki tadi cepat-cepat mencepung tubuh oura dan membawa oura sekali dalam kegelapan malam..............Oura.....
Aku tersedar dari mimpiku yang agak pelik.Habis peluh satu badan.Oura melihat sekitar biliknya,"fuhh...mimpi rupanya."oura menghela nafas lega,sambil mengelap peluhnya didahinya.
Oura termenung memikirkan mimpi tadi.
"asal mimpi tu macam betul dan lelaki tu macam aku pernah lihat."fikir oura tentang mimpinya.
Kepala oura naik pusing memikirkan mimpi tadi.
"dah lah,mimpi tu kan mainan tidur."oura menyedapkan hatinya.
Oura mencapai VIVO V5 nya yang berada diatas meja lampu tidur di tepi katilnya.
"7:35a.m,lamanya aku tidur.Baik aku mandi,pastu solat maghrib."oura terus mengambil tuala mandinya didalam bagasinya dan mengeluarkan baju yang hendak dipakai kejap lagi,oura terus masuk kedalam bilik air.
.
.
.
Lepas siap melipat telekung,telefon oura berbunyi menandakan ada mesej masuk.Aku terus mengambil telefon dan bukak mesej tu.From:Ika(0194940802)
Wei..,siap-siap lepas ni gi makan pastu gi jalan-jalan jap kat tepi pantai,saja amik angin.
Jgn lambat,sharp kul 8:15 Siap!Aku tak balas,malas lah.Aku terus mengeluarkan baju yang sesuai nak pakai kejap lagi dari bagasiku.
Malam kan cuaca sejuk sikit,so aku hanya pakai baju lengan pendek warna putih dan cardigan warna hitam bersama skirt paras bawah lutut,boleh dikatakan agak panjang lah skirt tu.Tengok gambar kat bawah ni..
.
Siap mengemaskan rambut aku terus mencapai sling bag dan terus keluar dari bilik.
Kelihatan semua rakan-rakannya sudah berkumpul dibalkoni ruang tamu."aku lambat ke?"-oura
"tak,kitaorang pun baru je keluar."-Ika
"bila nak gerak?"-nia
"jom"ajak ika dan terus kitaorang berjalan kearah pintu keluar.Oura jadi tukang kuncinya,yang lain tak boleh harap,kang tak pasal-pasal malam nanti tidur kat luar sebab kunci hilang.
Kitaorang berjalan kearah lif.Sewaktu menunggu pintu lif terbuka,sempat lagi Ema menyakat Nia"weh nia,ni kalau lif ni bunyi lagi,kau turun lah pulak ye.".
Semua orang tergelak kecuali Nia yang tengah buat muka cemberut.
"ish...,diam ah."marah nia sambil tu tangan sempat lagi cubit ema.
Pintu lif terbuka dan mereka berempat pun masuk dalam lif.
Nasib muatan tak penuh,kang ada yang kena tinggal.Kelihatan van pak Mail sudah ada di parking.Kitaorang berjalan kearah van pak mail.
Pak mail tengah main telefon.Ika mengetuk tingkap van,Pak mail menyuruh kami masuk.
Pak mail terus start enjin van dan meninggalkan perkarangan resort.Di dalam van
"pak cik dah lama ke sampai tadi?"tanya ika.
"dalam 5 minit macam tu."balas pak mail.
"kami ingat pak mail tak datang lagi sebab petang tadi kan saya suruh pak mail dtg dalam sekitar kul 9."terang ika.
"saja je pak mail dtg awal.Tengok-tengok anak semua sudah dtg."kata pak mail.
Kitaorang semua mengangguk kan kepala macam burung belatuk."pak cik bawak anak semua makan dekat satu restoran.Restoran makanan di ala-ala seafood macam tu lah,tapi rasa dia sedap sangat.Pak mail selalunya seminggu sekali mesti wajib makan dekat situ."kata Pak mail tiba-tiba.
"boleh lah,janji sedap makanan dia."balas oura."komferm bini dia tak reti masak makanan seafood an?"bisik ema ditelinga nia.
"Hah!Asal pulak?"tanya nia pulak sebab pelik dengan apa yg ema cakap.
"ye la.ce kau dengar tadi yg dia cakap seminggu sekali dia wajib makan kat situ.Bila dipikir-pikir kan balik,tak bosan ke dia asyik makan benda yg sama."terang ema dengan tiori merepeknya itu.
Oura yang berada di seat depannya rasa nak tunjal-tunjal je kepala Si Ema ni,tak habis-habis dengan mulut murainya.Yang Si Nia ni pun 2X
5 je sebab layan jugak.Gamaknya waktu baby diorang termakan punggung ayam ke apa."hemm...ada betul jugak apa yg kau cakap tu tadi."setuju nia dengan tiori yang ema buat tadi.
"baik korang diam sebelum aku diamkan korang."sampuk oura bersama ugutannya.Diorang diam terus selepas ditegur oleh oura.Kang kalau dibiarkan habis sampai ke anak cucu cicit Pak mail digosipkan,nayo je dapat dosa free.Sampai jugak akhirnya,semua perut tengah tahan lapar.
Sebelum turun dari van kitaorang sempat mengucapkan terima kasih dan menyuruh datang ambil pukul 11 mcam tu sebab nak jalan-jalan jap.Kitaorang pilih tempat duduk dibahagian tepi sekali.
Macam biasa,palayan datang ambil order.
Oura pesan nasi goreng seafood bersama air tembikai,ika pulak mee goreng seafood bersama air magga susu,Ema pulak bihun tomyam seafood bersama air laici dan yang terakhir nia pesan kautiauw seafood dengan air fresh oren.
"wei,pas ni nak jalan ka mana?"nia memulakan perbualan.
"hemm...,may be sekitar pantai ni.Esok baru jalan jauh sikit."terang ika.Kitaorang mengangguk-angukkan kepala tanda faham.Baru je oura nak bukak mulut nak tanya ika tiba-tiba anak matanya bertemu dengan sepasanh mata yang tengah pandang ke arah sini.
Oura perhati kan betul-betul siapa itu,baru dia ingat.Orang tu kan yang..............Hai...,tak moh lah panjang2,kang ada yg kehabisan idea.
Disebabkan sorang kwan sis yg baik hati suport cite ni sis ada semangat sikit.Okey lah pape pun vote nombor satu.Sebarang taypo abaikan.
YOU ARE READING
Misteri Lelaki Bertopeng!
RandomDia akan hadir bila aku dalam kesusahan... Dia sungguh membuat diriku lupa yang aku berada di alam ni. Dia menjelma bila malam kian pekat dan akan tiba bila aku merinduinya. Dia selalu buat diriku kaku bila berjumpa denganya. Aku tidak pernah meliha...