Hari Ahad yang indah.Bermulanya sesi persekolahan bagi tahun ini.Aku bangun awal supaya tidak terlambat ke sekolah.Yelah,pengawas mana boleh lmbat.Karang kena lucut jawatan pengawas yg dipertahankan selama tiga tahun aku di sekolah ini.
Lepas bangun,aku segera mandi dan solat subuh.Lepas tu,aku terus bersiap.Aku pakai baju pengawas ku lalu memakai tudung dan mengemaskannya.Aku mengambil beg, blazer dan tidak lupa juga,nametag pengawas aku.
Aku turun ke bawah dan lihat ibu bapa serta adik-beradik aku(kecuali along ku) sudah duduk di kerusi meja makan.Bila aku mahu duduk, tiba-tiba,along merampas tempat duduk ku."HOI!apa ni?org nk duduk lah".Dengan muka sepoloh sen,dia berkata"kan byk tempat lagi,duduk jelah mana-mana"kata along sambil mengunyah sandwich telur .Nak taknak terpaksa aku mengalah.Nasib baik kau ni abg aku.
Selepas aku bersarapan,aku bersalam dgn ibu sebelum aku pergi ke sekolah.Harini Ayah Man,driver kami bercuti,so ayah kami yang akan hantar kami ke sekolah.Ayah menghantar adik ku yang bongsu dahulu sebelum menghantar kami berempat ke sekolah.
Selepas bersalam dgn ayah,kami pun keluar dari perut kereta.Aku pun apa lagi,pergi jumpa kawan-kawan seangkatan dgn aku.Hani,Farisha,Rebecca dan Najwa merupakan kawan aku sejak pertama kali aku menjejakkan kaki ke sini.Selepas berjumpa,kami pun jalan ke tapak perhimpunan sambil berbual,"Sha,aku dgr haritu,kau pergi London. Mesti best kan.Yelah, pergi tempat sejuk."kata Hani."Boleh tahan juga kat sana.Aku pun ada belikan souvenir utk korang"kata Sha."Rebecca,cuti hari tu kau pergi mana?"soal aku."Aku pergi Pulau Redang.Best kat sana,kitaorang snorkelling,Bbq dan mcm2 lagilah."
Sedang kami asyik berbual,tiba-tiba aku terlanggar seseorang.Lelaki."Minta maaf,saya tak sengaja."Lelaki itu menoleh ke arah ku.Bila dia menoleh ke arah ku,buat kali keduanya aku meminta maaf.Dengan muka selamba,dia berlalu pergi.Ish,berlagaknya.Kawan2 ku bertanya,"Qaira,kau okay ke?"Aku pun jawap,"aku okey jer."Hani berkata"berlagak siak,muka je hensem tapi perangai,Ishh3X,tak tahu nk cakap"."Mungkin dia nk cepat kot.Takpe,kita pun kena cepat."Aku,Farisha dan Hani merupakan pengawas sekolah.Jadi,kami pergi ke tempat yang ditugaskan kepada kami manakala Rebecca dan Najwa terus ke tapak perhimpunan.
Selepas habis bertugas,kam terus ke tapak perhimpunan.Bila kami sampai ke perhimpunan,kami meletakkan beg kami di tepi kami.Dimulai dengan nyanyian lagu,bacaan doa dan ikrar hinggalah ke ucapan pengetua.Selepas habisnya ucapan pengetua,pengerusi majlis membuat pengumuman,"Selepas sekolah,diminta semua pengawas pergi ke bilik pengawas untuk mesyuarat tergempar."
Selepas perhimpunan itu,semua pelajar perlu pula ke kelas masing2 kecuali tingkatan 1&4 kerana perlu menjalani orientasi selama tiga hari.Tingkatan 1 bergerak ke Dewan Cempaka manakala tingkatan 4 pergi ke Dewan Melur.Aku mendapat kawan aku dan kami bergerak ke tempat yang diarahkan."Hani,Sha,mesyuarat pengawas tu korang pergi tak?"tanya ku."Hmm,aku kena pergi sebab aku kan setiausaha pengawas,Hani pun kena pergi juga."kata Sha."Aik,kenapa aku kena pergi juga,aku kan takde apa-apa jawatan dalam pengawas?jawab Hani kehairanan.Setahu dia,dia tidak mempunyai apa-apa kaitan dgn ajk pengawas."Kau ni,pergi jelah,bukan lama sangat pun,30 minit je.Lagipun ni atas arahan Puan Pajariah,kita tak boleh lawan." jawab aku dgn lantang."Yelah2"Hani mengalah.
Setibanya kami di Dewan Melur,kami lihat kerusi di hadapan sudah penuh.Aku lihat Rebecca dan Najwa memanggil kami untuk duduk dengan mereka.Kami terus pergi ke tempat mereka."Terima kasih Rebecca,Wa sebab jagakan tempat untuk kami"."Sama-sama,kami kan kawan korang"jawab Wawa.Kami mengeluarkan buku catatan utk mencatat apa yang perlu kami tahu untuk tahun ni.
Apabila loceng rehat berbunyi,semua pelajar keluar utk makan dan rehat.Aku dan kawan aku yang lain duduk di meja makan yang disediakan.Aku memberitahu rakan ku,"Wei,korang lepas ni teman aku pergi jumpa angah aku.Aku nak beritahu dia yg harini aku balik lewat harini."Farisha berkata,"aku pun kena beritahu along aku."Semua bersetuju.
Selesai makan,kami pergi ke blok ting 5.Disitu,aku berjumpa dengan angah ku dan beritahu dia,"Ngah,harini,Ira balik lambat sikit tau,bagitahu ayah jangan tunggu Ira,nanti Ira balik dengan Hani.Angah bertanya,"Pasal apa balik lambat?nk jumpa boyfriend eh."Aku dgn geram berkata,"Mana ada!Ira ada mesyuarat pengawas petang ni."Aku merajuk dgn Angah lalu aku pun berlalu dari situ.
Dalam perjalanan balik ke dewan,aku perasan yang kami diekori.Tapi apabila aku menoleh ke belakang, tiada siapa di belakang kami.Najwa bertanya,"kenapa Qaira?"Aku pun menjawab,"kau tak rasa ke kita macam diekori?"Rebecca pun berkata,"mana ada siapa-siapa,perasaan kau je tu".Kami pun terus berjalan balik ke dewan.Hai readers, ini merupakan karya pertama saya.Tolong support ya.Korang rasa siapa yang mengekori diorang.😐Kena tunggu bab yang akan datang okay.👌Bye.
YOU ARE READING
Mr.Ketua Pengawas & Miss Puteri
Teen FictionSinopsis Nurul Qaira Maisara,dilahirkan dalam keluarga yg kaya raya tetapi tetap merendah diri, peramah dan cantik orangnya.Di sekolah,dia terkenal dengan kebolehannya dalam pelajaran,akademik dan ko kurikulum.Ramai pelajar lelaki meminati dia,sehin...