Bab 4

2.6K 146 0
                                    

Selepas tiga hari orientasi,semua tingkatan 4 pun masuk ke dlm kelas.Qaira berasa gembira sebab dia dpt sekelas dgn kawannya iaitu Najwa  dan Farisya.Hani kelas Bakti manakala Rebecca pula kelas Dedikasi

Selepas sesi perkenalan,ambil buku teks dan semua yg berkaitan,tibanya waktu rehat utk pengawas,Qaira dan Farisya turun utk ke kantin.

"Weh Ira,kita tunggu Hani kejap"kata Farisya.Qaira mengangguk.Bukan sahaja kelas yg berbeza,tingkat bangunan pun berbeza.

"Korang" sapa seseorang. Mereka memaling ke arah suara yg menegur mereka.Hani rupanya.

"Lambatnya kau,berjanggut kitaorang tunggu."kata Farisya.Dia memang pantang kalau orang lambat.

"Sorrylah,kau kena faham yg kita ni bukan lagi sekelas macam dulu.Kelas korang lain, kelas aku lain."kata Hani.

"Dah-dahlah tu mcm budak kecik.Dah jom ke kantin,nanti lambat pulak nk bertugas."kata Qaira.

Tibanya di kantin,Hani & Farisya pergi beli makanan manakala Qaira menjaga tempat makan mereka. Semasa Qaira duduk di meja makan, dia memandang ke arah hujung kantin, dia nampak sekumpulan budak pengawas lelaki di hujung kantin.Tiba-tiba seorang dari mereka memandang ke arah mereka. Terbuntang matanya apabila orang yang memandangnya ialah Nizam.
Qaira cepat-cepat memalingkan pandangannya ke arah lain.

Nizam's pov
Aku seperti merasa yang ada orang memandang aku.Aku pun berpaling ke belah kanan kantin.Aku nmpak ada budak pengawas sedang memerhatikan aku.Aku nampak dia memalingkan muka ke arah lain.Macam pernah nampak budak tu.Afiq memandang aku dan kata

"Zam,kau tgok apa?"tanya Afiq.Afiq ni merupakan kawan baik a.k.a sepupu aku.Dia pun pengawas juga.

"Fiq,kau kenal tak budak perempuan yg duduk kat sana tu?"tanya Nizam sambil jari menuding ke arah Qaira.

Afiq memandang ke arah yg ditunjukkan oleh Nizam dan dia nampak Qaira.

"Gila kau tak kenal,budak tu adalah pelajar perempuan yang popular kat sekolah sini,namanya Qaira. Dia ni pun adik kepada Qayyum.Dia ni juga anak saudara kepada pengetua."kata Afiq. Aku hanya meng'O'kan sahaja.

"Dia ni pun ketua platun kawad kaki elit sekolah,tahun lepas sekolah ini dapat tempat pertama dalam pertandingan kawad kaki peringkat daerah.Jadi kalau ketua platun tu kau fahamlah,dia ni garang macam singa. Dia ni ada empat orang kawan baik dan dua di antara mereka adalah pengawas."sambung Afiq.

Aku kembali memandang ke arah Qaira. Aku lihat dia sedang makan sambil berbual dengan kawannya. 'Mungkin itu kawan Qaira yang Afiq cerita tadi.'kata Nizam dalam hati.

"Kau nampak yg dua orang yg dgn Qaira tu. Ha,tulah kawan yg aku cerita tadi.Yang sebelah kanan tu Farisya dan sebelahnya Hani. Farisya S/U pengawas dan Hani pula anak Uztaz Firdaus"kata Afiq lagi.

"Wau,banyak benda yang kau tahu pasal Qaira.Sampai perihal kawan kawan dia kau tahu."tanya Nizam pelik.

"Hehehe,aku tahu pun sebab si Qayyum tu yg cerita."kata Afiq.

"Patutlah"kata Nizam.

"Ehh,dah jom pergi bertugas,nanti kita kena marah dgn cikgu." kata Afiq.Afiq ni juga penolong ketua pengawas,jadi kemana sahaja Nizam pergi,Afiq akan ikut.

Mr.Ketua Pengawas & Miss PuteriWhere stories live. Discover now