Jam menunjukkan pukul 6.00 ptg.Qaira sdh pulang dari menemani Hani. Sekarang dia berada di biliknya. Dia sudah siap mandi dan solat asar. Dia tgh menyiapkan kerja sekolahnya. Qaira tidak suka menangguhkan kerjanya dan dia ingin memenuhi waktu cuti hujung minggunya bersama keluarganya.
Ketika Qaira menyiapkan kerjanya, mamanya memasuki biliknya. "Boleh mama masuk?" kata mamanya di muka pintu. "Masuk jelah mama" kata Qaira."Tengah siapkan kerja ke?"tanya mamanya."Hmm,kan kita balik kampung jumpa atuk dan nenek." terang Qaira. Atuk dan nenek Qaira tinggal di kampung di Pahang. Sudah lama mereka sekeluarga tidak pulang ke kampung. Kali terakhir mereka pulang ke kampung raya tahun lepas.
"Ada apa mama nak jumpa Ira?" tanya Qaira. Mama memberi Qaira sebuah kotak kepadanya."Apani mama?" Tanya Qaira."Mama nk Ira pakai baju ni malam ni, masa kawan papa dtg." Baiklah mama."kata Qaira."Nanti tolong mama kat dapur,sediakan makanan utk tetamu." Qaira membalas dgn anggukkan.
Skip
Jam menunjukkan pukul 8.00 mlm. Tetamu akn dtg beberapa minit lagi. Qaira & adiknya membantu mama mereka di dapur sementara papa dan abang abangnya membantu menyiapkan meja makan. Setelah siap di dapur, semua makanan di bawa ke meja makan. Pelbagai makanan yg disediakan oleh Puan Afiqah. Ada udang masak sambal, ikan tiga rasa dan bermacam macam lagi.
(Ira's pov)
"Mama, ira nak naik atas sekejap." kataku. "Yelah, nanti cepat turun balik,tetamu boleh dtg bila-bila masa tau."kata mama. "Baiklah,mama."jawabku. Aku masuk ke bilik dan menutup pintu. Aku melihat baju yg mama berikan kepadaku utk dipakai malam ni. Baju itu merupakan baju kurung moden berwarna ungu cair dihiasi dgn hiasan ringkas. Aku mengambil baju tersebut lalu dipakai. Aku memadankan baju itu dgn shawl berwarna putih. Aku menilik diriku buat kali terakhir di hadapan cermin.
"Kakak,ibu suruh turun, tetamu dah sampai." kata adikku,Qila.Nurul Aqilah Maisara, adik aku yg bongsu berusia 12 tahun, dan akan menduduki UPSR tahun ini. " Baiklah, nanti kakak turun, adik turunlah dulu." kataku kepadanya.Qila menggangguk lalu keluar dari bilikku. Aku pun menutup lampu bilik dan terus keluar dari situ. Dari tingkat atas ni aku dah dgr bunyi bising org berbual kat bawah. Aku turun ke bawah dan melihat kawan papa dan keluarganya telah tiba. Tetapi, budak lelaki yg duduk membelakangi tangga itu macam pernah aku nampak, kat mana eh?
"Ira, ni papa nak kenalkan, kawan papa masa kat kampung dulu." kata papa.Semua org di situ memandang aku termasuk budak lelaki itu. Bila dia toleh ke belakang jer, aku terkejut. Kecilnya dunia ni. Rupanya dia ni ank kawan papa.
Hai readers, seperti yg dijanjikan . Rasa rasa siapa budak lelaki tu? Kenapa Qaira terkejut. Kenalah tunggu bab seterusnya.
YOU ARE READING
Mr.Ketua Pengawas & Miss Puteri
Teen FictionSinopsis Nurul Qaira Maisara,dilahirkan dalam keluarga yg kaya raya tetapi tetap merendah diri, peramah dan cantik orangnya.Di sekolah,dia terkenal dengan kebolehannya dalam pelajaran,akademik dan ko kurikulum.Ramai pelajar lelaki meminati dia,sehin...