SKIP
Qaira's pov
Aku duduk di gazebo di halaman rumah aku. Keluarga kawan papa baru jer balik. Aku pandang ke langit, cantik bulan malam ni. Tengah aku tengok bulan, tetibe muncul jembalang yg tak reti beri salam."Haa, tgh berangan pasal abg Nizam" sapa adik aku. Dgn pantasnya aku terus ketuk kepala dia."Aduhh,sakitlah akak,tak payahlah kuat sngat ketuk tu."kata dia lagi. "Habistu,kau tak reti bagi salam, terus terjah org macamtu,siapa jer tak terkejut." jawab aku. "Dahtu,akak tgh sibuk berangan, qila taknaklah kacau." jawabnya.
Aku buat muka toya dekat dia.Tahu jer nk menjawab.Soalan math tak boleh nk jawab. "Akak" panggil adik aku. Aku memandangnya. "Akak masih terfikirkan pasal abg Nizam ker?" tanya Qila. "Buat apa akak nk terfikirkan dia, bukan dia suka akak pon" jawabku." Tengok akak terkejut bila jumpa dia.""Itu sebab akak terkejut yg ketua pengawas akak adalah ank kawan papa. Itu jer.Dahlah, jom masuk.Dah lewat dah ni, besok nk balik kampung." jawabku. Kami pun masuk ke dalam.
(No one's pov)
Nizam duduk dkat beranda biliknya. Dia dengan keluarganya baru jer balik dari rumah Uncle Mohsin. Masa dia tgh dok berangan, ada org ketuk pintu. "Masuklah,pintu tak kunci" kata Nizam. Adiknya terus masuk ke dalam selepas mendapat kebenaran dari Nizam. "Kenapa Mal?" tanya Nizam kpd adiknya."Adik nk pinjam raket badminton abang. Besok adik nak pergi main badminton dgn kawan adik." kata Akmal, adik kpd Nizam. "Abang tgh termenung apa dari tadi ? Terfikirkan pasal ank kawan papa tadi ker." tanya adiknya.
Nizam mengangguk. "Abang macam pernah jumpa dia." kata Nizam. Dia lihat muka Qaira macam pernah nampak. "Abangkan satu sekolah dengan dia.Memanglah abang pernah nampak dia." Jawab adiknya.Nizam menidakkan kata adiknya."Sebelum abang pindah ke sekolah sini,memang abang pernah nampak dia.Tapi kat mana?"kata Nizam.Dia mengurut dagunya tanda sedang tgh berfikir.Dia perlu ingat semula kat mana dia pernah jumpa Qaira.
Keesokan harinya.
SKIP
Keluarga Qaira tlh sampai di kampung tengahari tadi. Gembira betul dapat jumpa atuk dgn nenek. Lebih-lebih lagi Qila yg memang manja dgn diorang. Lepas makan tengahari, Qaira duduk kat pangkin bawah pokok jambu di halaman rumah atuknya. Sambil ambil angin boleh lihat pemandangan.
Qaira's pov
Tgh tgok pemandangan, nenek datang ke arah aku sambil membawa buah rambutan. "Wahh, rambutan, mesti dari dusun atukkan." kata aku dgn rasa teruja. Aku mengambil satu biji lalu membuka kulitnya lalu dimakan isinya. Buah dari dusun atuk memang berkualiti dan sedap. "Bila atuk kau tau korang nak balik, terus dia pergi ke dusun ambil buah-buahan kat sana." kata nenek."Apa yg ditemenungkannya dari tadi, Ira?" sambung nenek lagi."Takde apa-apa lah,nek. Saja nak ambil angin kampung, bukan selalu boleh rasa udara kat kampung." kata aku. Udara kat kampung lebih segar berbanding di bandar yg bnyak pencemaran."Hmm yerlah kamu, Ira. Ni,petang nanti ajak si Qila pergi kedai Pak Akob, belikan barang2 dapur. Malam ni ada org nk dtg." kata nenek."Siapa nek?" tanyaku. "Nanti kamu taulah siapa."jawab nenek. Aku hanya menganggukkan kepalaku.
YOU ARE READING
Mr.Ketua Pengawas & Miss Puteri
أدب المراهقينSinopsis Nurul Qaira Maisara,dilahirkan dalam keluarga yg kaya raya tetapi tetap merendah diri, peramah dan cantik orangnya.Di sekolah,dia terkenal dengan kebolehannya dalam pelajaran,akademik dan ko kurikulum.Ramai pelajar lelaki meminati dia,sehin...