BAB 9

1.5K 71 2
                                    

  Di rumah nenek,
'Nek,kami dah balik',kata aku.Aku meletakkan barang2 yg dibeli tadi di atas meja dapur diikuti oleh Qila dan Mai. Aku dan Mai pergi ke ruang tamu manakala Qila pula masuk terus bilik. Di ruang tamu,kami lihat nenek sedang tekun menonton tv.Nenek x sedar akan kehadiran kami.Lalu,aku bisik sesuatu pada Mai dan dia menggangukkan kepalanya.

1...2...3

'Nenek,kami dah balik!!!!',kataku dan Mai serentak.'Balik2,nenek terbalik', nenek melatah. Lalu,kami pun tergelak melihat nenek. Sedang sedap kami galak ketawa,kepala kami diketuk kepala oleh nenek dgn surat khabar yg digulung.

'Aduh,sakitnya.Ala nek kami gurau jer. Jgn ketuk kepala kitaorang',kataku.'Dah kamu kacau lepastu gelakkan nenek,nenek ketuk kepala kamu biar bagi betul sikit',kata nenek. 'Kami mintak maaf. Lama x kacau nenek,sebabtu kami buat tadi',kata Mai.

'Assalamualaikum nek,lama x jumpa. Ingat Mai lagi?'tanya Mai kpd nenek.' Lah,Maisara,lama x jumpa kamu. Yelah, lepas kamu pindah,kamu jarang balik sini. Yg selalu balik mak ayah kamu dgn adik kamu',kata nenek. 'Saya duduk asrama jadi jarang boleh balik,mak dgn ayah pun balik kampung saya x dpt lepasan utk balik. Ni tgh cuti pertengahan tahun ni dptlah balik kampung. Tengok opah dgn aki dan nenek dgn atuk.' kata Mai.

'Tadi Ira tersermpak dgn Mai masa dlm perjalanan nk balik dari kedai. Dia ckp lama x jumpa nenek,sebabtu kami saing sekali',kataku.' Mai duduk dulu,nenek buatkan air utk kamu', kata nenek.' Terima kasih nenek. Buat susah2 jer', kata Mai.'Takder yg susahnya Mai. Kamu pun nenek dh anggap mcm cucu sendiri',kata nenek lalu pergi ke dapur.

'Jemputlah duduk dulu Mai',pelawaku kpd Mai. Sambil menunggu nenek,kami berbual dan bertukar cerita sesama sendiri. Yelah,lama tak jumpa mestilah bnyak cerita yg dibualkan.

Assalamualaikum semua. Selamat berpuasa. Lama xupdate sorry. Sibuk sikit sejak masuk kolej ni. X lama lagi nk raya. So,saya ingin mengucapkan selamat hari raya semua. Semoga semua sihat selalu. Bye.

P.S Saya akn update bab baru masa balik nnti kerana kat rumah internet kuat sikit. Sini kadang2 dpat kadang2 xdapat.

Mr.Ketua Pengawas & Miss PuteriWhere stories live. Discover now