Mitt rum

954 40 0
                                    

Kapitel 3
--------------------

När vi kom hem började Molle bita Suzi i tårna, av all uppståndelse kom min 12- åriga syster Amy.
*Vad gör ni!*
Hon tittade på oss med sina stora bruna ögon.
*Molle är för liten för att äta kött!*
Hon lyfte upp Molle och sprang iväg med honom. Av skriket som man hörde har väl antagligen Molle bitit Amy och sprungit iväg, Molle kunde slottet bättre än någon annan även fast han bara hade bott här i några veckor.
*Det här var ju skojigt, jag måste skriva det på min blogg.*
Jag skrattade. Det är faktiskt lite konstigt att hon aldrig hade varit ihop, hon var så vacker med sitt blonda lysande lockiga hår och blåa ögon som lyser av upphetsning, som nu.
Vi sprang upp till mitt rum, jag satte mig vid fönstret medan Suzi satte sig på min säng. Jag hörde någon skratta och tittade ut, jag såg Amy plaska runt i poolen som sjöjungfru. Nämnde jag att hon var hälften människa hälften sjöjungfru som min mamma.
*Tänk att simma sådär.*
*Suzi du är väl inte avundsjuk?*
*Jag? Nej!*
Men jag kände henne så väl, jag visste att det inte var sant. Jag skrattade bara. Jag hörde dörren öppnas och av en reflex jag har hoppade jag på visitören.
*Aj!!!*
Suzi började skratta.
*Är det så här du behandlar dina betjänter?*
Jag fattade att jag attackerat en av mina betjänter, och inte vilken betjänt som helst utan att döma av rösten var det William. Jag hoppade fort iväg från honom.
*Vilket välkomnande man får*
Han reste sig upp och borstade av sig damm från sina kläder.
*Förlåt, jag såg inte att det var du...*
Jag tittade på Suzi för stöd men hon bara skrattade. Hon skrattade så mycket så att hon ramlade av sängen. Jag kastade en kloss på henne vilket fick henne att skratta ennu mer.
*Sluta skratta innan jag också börjar skratta!*
Snart började alla i rummet skratta och det lät säkert så mycket att hela slottet hörde. Och jag hade rätt. Ett elakt ansikte gick in i mitt rum. Jag suckade.
*Vad håller ni på med här då?*
*Nawda, jag visste inte att din mormor var på besök*
Suzi tittade på mig och jag skakade nästan omärklig på huvudet. Jag hörde ett skratt som fick mig att rysa.
*Lilla vännen jag är inte så gammal, jag är faktiskt Nawdas plast mamma.*
Suzi kollade skräckslaget på henne. Så klart var hon rädd för henne, jag hade ju berättat allt som pappa berättat för mig. Maya vände sig mot William.
*Och du...du ska nog gå och tvätta eller något annat ingen annan vill göra.*
*Ja ershöghet...*
Han försökte låta respektfull men jag kunde höra hat i rösten. Han slängde en blick på mig och gick sedan ut ur rummet.
*Nå, ni har inte svarat på min fråga.*
*Vi har kul. Det är väl inte förbjudet?*
Hon tittade argt på mig.
*Inte än*
Hon vände på klacken och gick ut ur rummet. Suzi tittade skräckslaget på mig.
*Sa hon inte än? Hon kan väl inte förbjuda folk att ha kul.*
Jag ryckte på axlarna.
*Hon har ju lyckats få pappa att ta tillbaka henne, så varför kan hon inte lyckas förbjuda kul.*
Resten av dagen var stel, ingenting hände, när jag säger ingenting menar jag ingenting, vi bara satt där, tills Suzi skulle gå hem. Jag gick och la mig.

Flamman inom mig (skriver om, annan bok)Where stories live. Discover now