16~Escape Time

449 54 22
                                    

Di dalam penjara bawah tanah...

7bbb, Luma, Yaya dan Gopal di dalam penjara yang keadaan sel penjara telah berlubang.

Yaya menghantar mesej kepada seseorang. Penerima mesej itu tersenyum sinis melihat mesej itu...

Gopal memberikan isyarat kepada Halilintar. Halilintar faham apa yang dia sampaikan lalu Hali bergerak ke bilik kawalan yang tidak jauh dari sel lokap mereka menggunakan kuasanya.

Yaya pula memberi isyarat kepada Thorn. Thorn mengangguk lalu keluar dari sel itu. Dia menghampiri CCTV di sekelilingnya.

Kemudian dia melontarkan seperti shuriken berbentuk daun di seluruh CCTV dalam penjara ini. Shuriken itu namanya....

Thorn :LONTARAN DAUN!!!

Semua CCTV telah tidak berfungsi! Yang lain memberikan sorakan kepada Thorn. Kembali kepada Hali...

Pengawal keselamatan di dalam bilik kawalan itu berasa hairan melihat semua rakaman CCTV tidak berfunsi.

P. Keselamatan :Aik? Ape dah jadi ni? Lebih baik siasat...

Tidak sempat pengawal itu bangun, Hali telah memberikan sebuah renjatan elektrik pada pengawal itu.

Hali :HRAAHHH!!!!

BBZZZTTTT!!!!!

P. Keselamatan :ARRHHGG!!!! *pengsan*

Hali menarik dia ke penjuru bilik. Dia melihat satu persatu rakaman, semua tidak berfungsi. Kemudian Hali menggunakan dua jarinya lalu menyentuh telinganya...

Hali :Semua dah rosak, teruskan.

Flashback...

Gopal :Semua dah dengarkan plan kite? Ni ha, Yaya nak bagi sesuatu ni.

Blaze :Yeaahh!!! Hadiah ke?

6bbb, Gopal, Yaya, Luma :*berjemaah ketuk kepala Blaze*

Blaze :Wuu.... Shakit.... *buat tangisan yang tak menjadi*

Semua memberikan reaksi muka :

———————___——————

Yaya :Ni dia, wakie talkie mudah alih. Pasang je kat telinga. Bila nak cakap just tekan je bende tu. Paham?

Yaya memberikan 8 wakie talkie mudah alih yang berbentuk seperti...

Camie :Alah tau kan macam dalam Ejen Ali pakai tu, bila nak cakap tekan kat telinga tu... Ataupun dalam mana² filem jenis secret agent.

Mereka memakai alat itu kecuali Yaya dan Gopal yang sudah lama memakai alat tersebut.

Gempa :Siapa yang buat ni, Yaya? Kau ke? *senyum nakal*

Yaya :Mana ade... Sepupu aku bagi. Lagi pun dia tinggal kat Kingdom yang paling maju di dunia! Dia 13, sebaya dengan Camie Si buluh tu...

Gopal :Yang membezakan cuma, tinggi je sepupu dia baru sampai 135cm. Totally pendek la dia.

Gempa :Ouh yaka? *muka happy* /Ingatkan Yaya buat, baru nak puji dia... Wuu~~/

Yaya :Ok straight to the main topic.

Flashback Off...

Semua kecuali Hali dan Thorn mengangguk.

Yaya :Hali, kau nampak kamera yang still tak rosak lagi?

Hali :Ha'ah?

Yaya :Dia hubungkan bahagian pintu masuk penjara dan lain-lain ke?

Hali :Yup.

Yaya :Ok, kau keluar dari situ. Biar Taufan yang jaga.

Hali :Baik!

Hali segera ke arah mereka menggunakan kuasa petirnya. Setelah sampai...

Yaya :Sekarang Taufan!

Taufan patuh kata-kata Yaya lalu dia menggunakan hoverboard nya ke sana.

Mereka semua mula bergerak ke pintu masuk penjara. Setelah sampai, kelihatan dua pengawal keselamatan berpakaian baju besi hitam dan bersenjatakan pedang dan pelindung di hadapannya.

Di belakang mereka, kelihatan sebuah pintu kebal yang berkunci dan besar. Yup, itulah pintu keluar masuk penjara.

Pengawal. K 1:Hey! Kamu sepetutnya berada dalam istanakan?!

Pengawal. K 2:Letakkan tangan kamu ke atas dan pusing belakang!

Gopal :Sekarang Ice...

Ice :Maaf, aku tak boleh letak tangan ke atas. Tapi bawah! *senyum sinis*

Ice dengan cepat meletakkan kedua-dua tangannya ke lantai dan menyebabkan seluruh lantai didalam penjara menjadi ais!!!

Pengawal keselamatan itu terus menahan Ice, tetapi mereka tergelincir akibat lantai ais yang licin itu.

Pengawal. K 1,2:WARRHHGG!!!! *terjatuh*

Ice :Ouh terlupa, hehe...

Ice membekukan kedua-dua pengawal tersebut secara keseluruhan. Mereka berdua terkaku dalam bongkah ais tersebut.

Gopal :Ok, macam mana ni?

Yaya :Rasenya, kene ade pass guard tadi... Aku pernah tengok sebelum ni...

Blaze :Ouh, tak de masalah!

Blaze pergi ke pengawal keselamatan yang telah beku itu. Dia ternampak sebuah pass pada pengawal tersebut. Blaze senyum sinis.

Tangan Blaze mula tukar warna ke jingga kemerahan, lalu letakkan tangannya pada pass tersebut. Ais di bahagian tangan tersebut mula cair dan cuba mendapatkan pass tersebut.

Blaze telah mencapai pass tersebut! Tangan Blaze mula bertukar warna ke asal semula dan keluarkan pass tersebut. Blaze tunjukkan pass tersebut pada yang lain.

All kec Blaze :Yeah!! Terbaikla Blaze!!!

Tanpa mereka sedari, sebiji das peluru terkena tepat pada.........

BBB and The Kingdom of Fantasy [Book 1]Where stories live. Discover now