De bel gaat. Duits is net voorbij, en Katie en ik lopen de gang op. Verderop beginnen alle leerlingen de gangen op te stromen. Aan het einde van de gang zie ik mijn klasgenoten de klas uit gaan. Snel lopen we naar ze toe. De meesten merken niet eens dat we er weer zijn, maar ik zie sommigen nieuwsgierig naar ons kijken. Ik negeer ze. Onze klas is wel oké, maar ik vind het niet super gezellig. Ik heb Katie en dat is genoeg.
Volgende les: aardrijkskunde. De belangrijkste toets van het jaar. En toch ben ik niet zenuwachtig, ik zit met mijn hoofd heel ergens anders. En voordat ik het weet zijn we al bij het lokaal. Ik loop bijna Katie omver, die voor mij is blijven staan om het blaadje van meneer Vlaij aan te pakken. Shit, ik zie bijna alleen maar open vragen! Dat wordt dus niet gokken...Na de moeilijkste toets die ik ooit heb gemaakt, zitten Katie en ik samen met wat van haar andere vriendinnen samen aan een tafel. De aula is zoals altijd overvol, en de rij voor de kantine is gigantisch. Ik weet niet zeker of ik een voldoende heb, maar ik was verbaasd dat ik zoveel antwoorden nog wist. Althans, ik dacht ze te weten. Op vraag 9, benoem alle kenmerken van het tropisch regenwoud, heb ik alle kenmerken van de woestijn op geschreven. How smart.
"- echt moeilijk! Hoe moet ik nou weer weten welk klimaat zo'n grafiek voorstelt!"
Emma ziet er gefrustreerd uit. Hoe goed ze ook leert, zegt ze, ze weet nooit meer wat op de toets. Ik kan wel leren, maar als ik zenuwachtig ben weet ik ook nooit meer wat.
"We zouden onze cijfers straks toch al krijgen?" Hoor ik Mara vragen, aan niemand in het algemeen. We hebben vandaag twee keer aardrijkskunde, maar geen blokuur. Aah, ik hoop echt dat ik hoger heb dan een vijf, hoewel ik dat sterk betwijfel. Als ik een vijf heb, sta ik een voldoende. Diep in gedachten staar ik naar de rij voor de kantine. Langzaam eet ik mijn appel op, en daarna pak ik een koekje uit mijn tas. Gedachteloos kauw ik, tot ik recht in de ogen van de congiërge kijk. Bespioneerde hij mij nou? Snel kijkt hij weg, en ik word me weer bewust van het nare gevoel in mijn buik. Beeld ik me dingen in, of is hij bang voor me?
Ik schrik van de bel. Terwijl ik word voortgeduwd in de massa mensen, besluit ik dat ik de congiërge ga volgen. Of ik het me inbeeld of niet, ik wil antwoorden. Dan maar geen tekenen vandaag. En als ik betrapt wordt door hem zeg ik dat ik hem wilde bedanken voor vanochtend. En als ik betrapt wordt door iemand anders zeg ik dat ik mijn kluissleutel kwijt ben.
Ik probeer te bedenken hoeveel ik eigenlijk van Loopneus weet. Hij is oud, in de zestig. Hij werkt hier al vanaf mijn verjaardag. Al zestien jaar. Vanaf de dag dat ik geboren ben zelfs, volgens mij. Is dat ook niet vreemd?
Verder weet ik eigenlijk niks van hem. Zou hij een vrouw hebben? Ik loop door de lege gangen naar zijn kantoortje. Meestal is het leeg, dus ik zou even rond kunnen snuffelen. Ik weet toch niet waar hij is, en waarschijnlijk kom ik hem voorlopig ook niet tegen. Ja, ik ga in zijn kantoortje rondsnuffelen. Op zoek naar mijn zogenaamde verloren kluissleutel..."Klik." Het kantoortje is open. Gelukkig! Ik hoopte al dat het slot open zou zijn, maar je weet maar nooit. Ik kijk snel om me heen. Niemand. Snel glip ik naar binnen en doe de deur achter me dicht. Nu ik binnen ben weet ik niet meer zo zeker of dit wel een goed idee was. Wat als ik me alles gewoon inbeeld en iemand me betrapt? Ik weet het niet meer zo goed. Ik hoop hier antwoorden te vinden. Het ene moment ben ik er zeker van dat er iets mis is, maar wat dan? Hoe kan ik er zo zeker van zijn als ik niet eens weet wat? En het andere moment denk ik dat ik het me allemaal inbeeld, en dat ik niet zo stom moet doen. Laten we het erop houden dat ik het wel zie vandaag. Het zou natuurlijk beter zijn als mijn gevoel niet klopt.
Ik loop naar de kast in de hoek van het kamertje. Het ziet er al oud uit, maar de scharnieren zien er uit als nieuw. Mooi, dan kraakt het niet als ik het opendoe. Langzaam doe ik de rechter deur open. Maar wat ik zie is niet wat ik verwachtte...
--
HEYY PEEPS❤ New hoofdstukkie😉 wat vinden jullie tot nu toe?? Als t niet zo spannend is, sorry😫 Het word beter, dat beloof ik, dus lees vooral door PLEASEEE😘😘
Vote?❤
Comment?😱
💋💋💋
JE LEEST
De Vijftien
Science FictionDe Vijftien. In het geheim werken ze samen om uiteindelijk heersers van de wereld te worden. Elk van hen steelt een kracht van een element uit de natuur, en als alle Vijftien hun kracht hebben bemachtigd zullen ze over de wereld heersen. En niemand...