FI • 26

1.2K 147 1
                                    

#TakeNoteByZhrhs:
KUNCI UJIAN 🔑

Masa awal-awal nak berubah, kita akan kata;

"susahnya nak berubah"
"susahnya nak jadi baik"

Tapi sebenarnya kunci nak BERUBAH atau nak jadi BAIK tu ialah KENA BERUBAH DAN JADI BAIK.

Buatlah macam mana cara sekalipun untuk jadi apa yang kita nak tu. Bukan hanya kata 'susah' sampai tak buat apa-apa langsung.

Kuncinya ialah MULA.

Nak berubah, kena mula.
Nak jadi baik, kena mula.

Kalau bukan kita mulakan, macam mana nak achieve target kita tu?

Faham tak?

Then, bila kita dah berubah dan dah jadi baik pulak, Allah akan uji benda lain pula.

Kalau kita dah berubah dari segi rajin beribadah, Allah akan uji kita dari segi niat. Apa niat kita selama ni beribadah?

Kalau dulu kita tak pakai tudung, sekarang dah pakai tudung, Allah takkan uji kita yang dah lama pakai tudung ni untuk cabut tudung tu, tapi Allah akan uji apa niat kita pakai tudung?

Kalau dulu kita tak pakai purdah, sekarang kita dah mula pakai, Allah akan uji apa niat kita pakai purdah?

Hakikatnya kita akan sentiasa diuji dan diuji. Mengikut kemampuan kita dan setiap ujian tu berbeza pada setiap individu.

Lagi satu, saya nak kongsikan satu cara untuk 'lari' dari ujian yang kita rasa berat. Eh, biasalah kita manusia kadang ada ujian yang kita rasa tak mampu walhal kita mampu. Ok sambung, caranya ialah TRY HARD UNTUK LARI DARI UJIAN TU SENDIRI.

Contoh, kita tak suka diri kita yang pemarah. Kuat marah, kuat melenting and so on. So, nak lari dari diuji dengan sikap marah tu, cubalah BERSABAR dengan segala sifat amarah yang mendatang. Tak kira dari diri kita sendiri atau orang lain.

Bila kita bersabar dan bersabar, the test will stop! Sebab Allah dah nampak kita berjaya pass ujian tu. BUT! Ujian lain pula akan datang. But at least kita dah terselamat dari ujian amarah tadi, faham?

Haa, to be concluded ;

🍁Kalau nak berubah, kena MULA.

🍁Struggle dulu untuk hadapi ujian sedia ada untuk 'lari' dari ujian tu. Tapi, akan ada ujian lain pula.

🍁Bila dah biasa solat, Allah tak uji kita dengan rasa malas nak solat, sebab kita dah rasa manisnya solat tu. Tapi Allah uji pula kita dengan NIAT.

Wallahu a'lam. 🌸

Fakta IslamWhere stories live. Discover now