FI • 33

1K 135 1
                                    

Hanis 👧:
Daie Untuk Semua:
Pernah satu ketika berbual dengan seorang sahabat di sebuah restoran.

Sambil² makan terlontar satu soalan kepadanya..

"Apa kriteria muslimat yang kau nak jadikan isteri?"

Lalu dengan pantas dia jawab..

"Kalau aku kriteria pertama dia mesti x rajin share gambar² dia kat fesbuk. Kalau yang rajin share ni awal² aku reject."

Haha. Terkejut dengar jawapan dia. Tapi make sense jugak.

Saidatina 'Aisyah ra ada berpesan..
"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan tidak dipandang."

Media sosial pada hari ini menjadi ujian atau fitnah kepada kaum wanita. Mereka terlalu mudah untuk dipandang atau dilihat.

Kata almarhum Syeikh Toyyib al-Makki..

"Perempuan zaman dulu sangat pemalu, payah nak jumpa. Perempuan zaman sekarang buka telefon dah jumpa."

Media sosial membuka ruang kepada mata ajnabi untuk memerhati. Bertambah berat jika si pemerhati berpenyakit hati. Bertambah buruk apabila pandangan yang jahat ('Ain) yang memerhati.

Nabi saw ada bersabda..

"Al-'Ain al-Haq"
Yang membawa maksud..
"Penyakit 'Ain itu benar."

Almarhum Syeikh Toyyib juga ada mengingatkan..

"Amalan yang sangat perlu utk wanita akhir zaman ini ialah Malu."

Malu adalah aset penting seorang wanita. Ianya perisai diri, penambah seri serta harga diri.

Sheikh Nuruddin ada berpesan..

"Rasulullah saw sangat tidak suka pada mana² wanita yang menjadi tontonan kaum lelaki."

Wahai wanita, apalah nilainya pujian² yang kamu terima di fesbuk atas kecantikanmu itu jikalau Rasulullah tidak suka padamu?

Nazrey Raihan dalam lagunya menyebut..

"Oh muslimah ~
Kecantikan yang sebenar
Pada tutur kata penuh berhikmah."

Terima kasih sahabat atas jawapan yang 'rare' dan membuka minda.
---

Tidaklah salah secara total untuk wanita 'share' gambar di fesbuk. Cuma ada adab dan garis panduan yang perlu diikuti. Boleh tanya ustazah² yang ada. Islam tidak memberatkan, namun jangan pula kita meringan-ringankan.

#cp

Fakta IslamWhere stories live. Discover now