|Epilog|√√

6.6K 160 7
                                    

6 tahun kemudian,

"Ya Allah Harras. Sini ikut mama...papa nk cuci kereta tu "  pnggil Hani kepada Harras yg sedang bertegas mahu ikut bermain dgn babanya. Aih si baba nya pun satu. Diam je main telefon. Lepuk karang baru tahu. Tiga² anak sumbat kat kita. Dia tu buat apa pun tak tahu lah. Bebel Hani sendirian.

Alhamdullilah. Kini Hani mendapat seorang lagi cahaya mata yg bernama. Nur Qaseh Hanani. Baru 2 tahun. Okey lah tu drpada tak de. Harris menarik² hujung jubahnya itu bila dia asyik memarahi Harras. "Harris...pergi pnggil abg kamu tu" arah Hani smbil tngannya yg sebelah mencekak pinggang. Qaseh ada didukungannya. Susah lah.

"Abg...tlg boleh tak...jaga anak. Yg abg sebok dengan telefon tu kenapa. Saya penat lah" marah Hani bila Haziq hnya mengabaikannya. "Pastu awk nak saya buat apa? Saya ada bnyak kerja tau. Awk ingat saya berfoya-foya ke. Saya nk cuci kereta pastu tetiba assistent saya hntar email kata ada hal kat office. Jadi saya mntak tangguhkan. Cukup baik lah saya luangkan masa saya dekat rumah tahu!" marah Haziq.

Lalu Haziq terus masuk kedalam rumah. Harras dan Harris mendiamkan diri lalu pergi kearah ibunya yg sudah mengalirkan air mata. "Bu...sorry" pinta Harras. Dia turut mengalirkan air matanya bila air mata ibu smakin lebat. Hani terduduk perlahan. Tak tahu lah knpa sensetif sngat. Anak²nya terus memeluknya. Hani turut membalas pelukan anaknya. Tak pa Hani. Ank kau ada...

~~~~~~~~~

Hani terus membawa anak²nya bersiar-siar di shopping complex utk membeli sedikit  permainan untuk anaknya dan barang keperluannya.

"Bu.." pngil Harris smbil menarik hujung jubahnya. "Ye sayang" jwb Hani yg ralit melihat Qaseh dan Harras bermain taman. Yang si Harris mmg tak suka tmpat yg bising². Pelik anak² nya ini. Tapi itu lah mmbuatkan mereka istimewa.

"Tu baba an?" tnya Harris dengan pandangan tertanya sambil jarinya menunjuk kepada pasangan yang asyik makan bersama didepan taman tersebut. Sabar Hani...sabar...ni public..."Harris salah nmpak kot. Tah² tu pelanduk dua serupa" bls Hani smbil menutup aib suaminya drpda anaknya. Yelah dia tak nak anaknya pandang serong kat baba diaorg.

"Ape pelanduk dua serupa tu?" tnya Harris smbil menyebut satu². Yelah panjang an 😂. "Ouh...tu bermksud..orang yg ada iras² muka ngan kita...faham?" jawab Hani lalu memandang semula ke arah taman. Pasangan itu tidak dia hiraukan. Dia hnya melihat anak² nya. "Mcm Riss ngan Rass?" tnya Harris lagi smbil menunjukkan dirinya dan Harras yang sedang memegang tngan Qaseh.

"Harras dan Harris kembar seiras. Lebih kurang ah pelanduk dua serupa tu" kata Hani lalu mengambil air vitargen di plastik dalam troli disebelahnya. (Bnyak nya di 😢) " Nah..." Hani menghulurkan vitargen kearah Harris lalu menyambung " Panggil Harras ngan Qaseh,sayang. Kata nk balik dah" arah Hani lembut.

Harris menabik seperti tentera lalu terus kearah Qaseh dan Harras. Hani mengeluh perlahan. Kenapa lah dia diuji macam ni.

~~~~~~

Haziq masuk ke dalam rumah perlahan-lahan. Macam mana dia terlajak lepak ngan member dia pun tak tau lah. Tak sedar plk dia dah pagi buta.

"Assalamualaikum" sapa Hani yg sedang membaca novel di ruang tamu.

Haziq yg baru hendak melangkah terkejut sebentar. "Astagfirullah... Terkejut abang. Ni...knp syg tak tidur lagi ni?" soal Haziq smbil menutup gugupnya lalu duduk bersebelahan dengan isterinya.

"Sepatutnya...soalan itu saya tanya kat abang. Pagi tadi abng marah saya ngan anak². Skrg blik lewat pula. Act, apa yg abng tengah rancang skrg ni? Saya langsung tak faham. Saya pernah ke curang dengan awak selama ni? Pernah? Tapi awak yg main kayu tiga skrg kan? Patutlah asyik melekat 24 jam dgn telefon, tak hiraukan kami anak beranak kat rumah ni?! Apa abg ingat kami ni tak de perasaan ke?! Kalau abng nak kahwin sekali lagi pun, ingat lah pasal anak² awak tuh! Awak lupa ke yg awak tu ada anak!" luah Hani.

Hani menggengam erat novel yg berada ditangannya. Takut terhempuk pulak kepala suami dia nih. Dah lah tengking suami. Biar la dosa dia tu je.

Haziq tergamam. "Sayang! Abang tak terniat nak tengking saya pagi tadi. Tapi mmg pagi tu abng stress. Kan abg cakp abg mntak cuti. But... Ada klien nk meeting benda tu hari ni jgk. Abg terpaksa. Abng bkn sengaja. Lagipun Hani pun satu, suruh abg jaga anak masa abng nak basuh keta tu dah kenapa? Nape tak panggil Mak Jah je? Ada jgk owg tlg jaga sat. Kalau tak pun bawk anak² main kat taman belakang rumah yg saya buat. Taman tu saya bagi dekat anak² bkn utk perhiasan. Buat penat je lah saya bina utk anak² kalau tak guna." terang Haziq.

Sebenarnya,menyesal jgk dia tengking isteri dia pagi tadi. Tak sengaja beb. Rupa-rupanya,  'bekas' gf simpanan dia dulu. Aih. Masa tu jgk lah dia menyesal sbb playboy. Uish menyesai bak hg.

Hani mula tenang. Tapi bila teringatkan sesuatu...

"Siapa perempuan yg mkn ngan abg kat Mall?" soal Hani smbil berpeluk tubuh.

'Srsly? Tak habis lagi ke?' bisik hati Haziq. Haziq berdehem sebentar. "Errr
..sebenarnya...perempuan tu bekas gf² simpanan abg dulu masa U. Sayang tahu kan abg ni playboy" jawab Haziq smbil garu kepala dan tersengih.

Hani memandang tajam kearah Haziq. Selamat Jujur. Kalau tak! Gigi bapak budak ni dah berterabur dah. Biar org tak tenung dah. Tapi...tulah...sayang suami katakan.

"Sorry ye sayang? Pleaseeeeee" pinta Haziq smbil membuat muka manjanya.

Harras dan Harris yg sedang mengintai dripda Tangga mula membuat muka menyampah. "Baba mmg suka buat muka macam tu ke?" soal Harris smbil berbisik.

"Ntah lah. Abng pun tak tahu. Abng ingat yg baba tu selalu buat muka harimau je" jawab Harras smbil berbisik juga. Mereka berdua pusing kehadapan dan mereka mula berdiri tegak.

"Sape ajar intai org ni?!" soal Haziq smbil berpeluk tubuh.

"Err...erk...ermmm." Harras mula gagap

"Apa ermm err tu? Bahasa planet mana plk Ras curi ni?" soal Harris yg berada disebelah.

Harras menjegilkan matanya pada Harris. 'Kau tak kena jwb boleh lah kau perli aku!' monolog Harras.

"Baba tanya ni?" soal Haziq lagi. Saja mahu tngok anaknya kecut mahupun tidak. Garang jgk dy ni.

Hani disebelah mula mencuit pinggang Haziq. Tak kesian kat anak langsung. Bdk ni kechik lagi aih. "Abang ni, pagi tadi punya hal pun x settle lagi tau. Ni nak tmbah hal ni plk. Saya nak esk abang masak untuk kami. Ada bran?" kata Hani. Dalam pada masa yg sama dia mencabar.

"Err sayang. Sorry la...abang jnji abang tak marah anak² lagi. Tadi abang saja je nk tgk diaorg kecut ke tak" jawab Haziq smbil merayu.

Harras dan Harris sudah menahan gelak.

Haziq melihat kearah anak²nya yg sudah tergelak perlahan. Cover katakan. Cover pala hangguk dia.

Qaseh yg sedang merangkak dipandang oleh Hani. "Astagfirullah... Hani lupa yg anak tidur atas karpet tadi. Aih sayang maafkan ibu ye nak" pinta Hani smbil mengusap kepala Qaseh. Qaseh tersenyum.

"Ermm Baba nak mintak maaf kalau segala yg baba buat kat korang, korang marah,korang benci,korang rasa macam terkongkong baba mntak maaf sngat. Sorry ye? Zero zero?" pinta Haziq smbil memandang anak² mereka.

Harras dan Harris terus memeluk babanya. Qaseh dan Hani turut serta. Yelah Qaseh kat riba dia kan ╮(─▽─)╭

Terima kasih Ya Allah. Kerana kau permudahkan segalanya. Moga² keluarga ini diberkati mu. Amin Ya RobbalAlamin.

-The End-

{1200 word}

Terima kasih keatas sokongan anda kerana membaca kisah yg agak....childish....maybe. Cerita ini mmg kebudak budakkan. Because time buat novel benda alah ni. Saya masih comot and tak matang dari segi kemahiran. Tapi bila saya kaji dan kaji. Saya mula dapat memproses semua cara² yg betul. Thanks every one. Assalamualaikum. Nntikan novel kedua plk k.

My Husband Its You!Where stories live. Discover now