Year 1 - Part 4

163 3 4
                                    

Een seconde nadat Lisanne en Quinty de school in verdwenen waren, bewogen de teamaanvoerders, de aanvoerder van Gryffindor, Eric, heette hij, stapte naar voren. ‘Oké, dat liep niet zoals verwacht,’ hij lachte en haalde zijn hand even door zijn haar, ‘jullie mogen nu gewoon doen wat jullie willen, zoals jullie hebben gehoord is de les voorbij, van welke afdeling waren die twee meisjes?’ hij keek de groep leerlingen aan. ‘Eh, Ravenclaw en Slytherin,' zei Sanne en de aanvoerders van die twee afdelingen keken elkaar aan en snelden naar binnen. Sanne stapte naar voren. ‘Hoezo? Krijgen ze problemen omdat ze Neville hebben gered?’ Mari bemoeide zich er ook mee, ‘precies, en volgens mij heb jij nog iets van Neville,’ ze keek met felle ogen naar Draco, die zijn hand in zijn zak had en er de doorzichtige bal uithaalde. ‘Dit, bedoel je?’ ‘Ja, dat, geef maar hier,’ Mari stak haar hand uit en nadat Draco even twijfelde gooide hij toch de bal in haar hand. Sanne glimlachte naar hem en hij grimaste terug. Sanne draaide zich naar Nouka en Mari, ‘kom, we gaan iets leuks doen, de school een beetje verkennen ofzo?’ Nouka knikte en met z’n drieën liepen ze de school binnen.

Madame Hooch deed de deur open naar een kamer wat leek op haar kantoor, aangezien er allemaal Quidditch-foto’s hingen en certificaten. Lisanne en Quinty liepen naar binnen, verwachtend dat ze straf zouden krijgen, achter hen aan kwamen de twee aanvoerders binnenlopen en Lisanne keek Quinty niet-begrijpend aan. ‘Ga zitten,’ zei Hooch tegen de twee meiden en ze gingen zitten, de aanvoerders bleven achter de stoelen staan. ‘Wat jullie vandaag hebben gedaan is zwaar tegen de regels, maar jullie hebben wel een leerling gered,’ begon Hooch terwijl ze naar haar bureau liep en haar fluitje daar neerlegde, haar felle ogen keken Lisanne en Quinty aan. ‘Wij hebben met het schoolhoofd en de teamaanvoerders afgesproken dat leerlingen die zich tijdens de vlieglessen al uitzonderlijk goed gedragen een plek kunnen verwachten in het Quidditch team,’ ze stopte even, en Quinty en Lisanne keken elkaar enthousiast aan. ‘Wij geven jullie de kans nu om voor de rest van de dag met de aanvoerders van de teams van jullie afdeling te gaan kijken welke rol in het team het meest geschikt zou zijn, en als je daar in uitblinkt, kom je in het team, Bas, Elaine, neem jullie nieuwe aanwinsten mee naar het veld,’ ze knipoogde naar Lisanne en Quinty die opsprongen en elkaar aanstootten, ‘Shit man, dit had ik dus niet verwacht,’ siste Quinty toen Bas de deur opendeed, en Lisanne schudde haar hoofd.

Voor hun doemde het stadion op, grote langgerekte vierkante torens om een ovaalvormig veld, het veld was bedekt met gras en aan beide kanten van de ovaal stonden drie stokken met een rondje erop, het doel in het midden was groter dan de twee aan de zijkant, waarvan er een weer kleiner was dan de ander. Ze kwamen op het veld aan en Lisanne en Quinty keken om zich heen. ‘Gaan jullie daarheen? Blijven wij hier,’ vroeg Elaine vriendelijk aan Bas en hij knikte, van de grond pakte hij een rechthoekige doos en tilde die met zich mee. Lisanne stak haar duim op naar Quinty terwijl zij met Bas meeliep naar de andere kant van het veld. ‘Ken je de regels van Quidditch een beetje?’ vroeg hij, en Lisanne knikte. ‘Jawel,’ ‘oké, leg uit dan,’ zei Bas en Lisanne aarzelde een beetje. ‘Nou, het word gespeeld door 7 personen, je hebt 3 chasers, die zorgen ervoor dat de quaffle in een van de doelen van het andere team word gegooid, ze moeten de quaffle overgooiden, bij elk doelpunt krijgt het team 10 punten. De keeper zorgt ervoor dat de bal er niet in komt, die moet de bal dus tegenhouden,’ Lisanne dacht even na, ‘de twee beaters hebben de taak om de bludgers naar tegenstanders te slaan, ten slotte heb je nog de seeker, die moet de snitch vangen, als hij de snitch heeft gevangen krijgt dat team 150 punten en is het spel afgelopen.’ Lisanne glimlachte trots en ze waren aan de andere kant van het veld aangekomen. ‘Helemaal top, en waar denk jij dat je geschikt voor bent?’ Bas opende de doos en haalde er een quaffle uit, hij gooide hem in de lucht en Lisanne ving hem. ‘Hm, geen idee. Ik denk dat ik niet sterk genoeg ben om een bludger te slaan en ik raak te snel verveeld als ik de snitch moet zoeken, dus ik denk chaser of keeper,’ Bas glimlachte. ‘gelukkig voor jou ben ik seeker en heb ik al de beste beaters van de school, maar een van mijn chasers en mijn keeper zijn vorig jaar van school gegaan dus die zoek ik nog, hopelijk ben jij geschikt voor een van die twee,’ hij pakte een bezem van de grond en gaf die aan Lisanne, zelf ging hij er ook op een zitten. ‘We gaan nu de quaffle overgooien, kijken of je hem een beetje goed vangt, daarna gooi jij hem in het doel en dan doen we het andersom om te kijken of je geschikt bent voor keeper.’ Lisanne knikte en klom op haar bezem. ‘Kom maar op,’ glimlachte ze.

I gotta get back to Hogwarts.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu