Lepas sy dengar nasihat panjang lebar mama baru dia kasi lepas sy!!
Sy sama Rita menumpang kereta uncle Richard pigi pekan, dari pekan kami naik bus besar pi bandar.
Hampir enam jam juga baru kami sampai di bandar. Sampai saja di Bandar sy rasa macam mao menangis saja nampak bangunan besar-besar, kereta macam-macam jenis sy dan banyak lagi...di kampung sy mana ada tu semua.Paling mewah pun kereta bapa Jessica saja.
Sy sama Rita masing-masing terpegun selama setengah jam...nda lama tu sy dengar suara perempuan panggil-panggil nama Rita.
Rupanya anty Wiwie..anty si Rita yang memanggil kami.Merah-merah sudah muka dia panggil kami..
Anty Wiwie ni masih bujang lagi bilang si Rita, di bandar ni dia kerja di bank. Memang bergayalah anty si Rita ni. Dengan baju dia yang seksi pakai kasut tinggi lagi wow...sy jadi terpegun.
Dia bawa kami pigi rumah dia, peramah juga anty Wiwie ni nda sombong.
" Ta kamurg rehat-rehat lah dulu! Anty mao keluar..." bilang si anty Wiwie..lepas dia hantar kami masuk dalam rumah dia.
" Owh bha... okey anty...!'' jawab Rita, sambil durg berbabai-babai di pintu,
Keluar saja anty Wiwi,sanalah gaya munyit vs gaya sakai kami dua muncul. Habis satu rumah anty Wiwie kami teroka. Memang gaya sakai yang nda terhingga kami keluar.
" Vie...cuba ko tinggu tu tv, punya besar kan!!" Bilang si Rita,dia pegang-pegang tu TV yang melekat di dinding.
" iya ba besar gila arr... apa macam mao pasang itu?"
" Entah...mana sy tau di rumah sy ndada tu barang Vie...ko ada?"
" kitai kau Ta...mengolo ko sana ar.."
" Hahaaha jangan marah bah...nanti anty Wiwie balik kita minta ajar dia pasang ar..."
"Ok ok...!" bilang sy , excited.
Kalau orang bandar nampak gaya kami yang macam munyit sakai kan berabis lah diorang ketawa tu.
Apa nda sofa tempat duduk pun di lompat-lompat, tilam tidur pun di lompat.
Tiba-tiba perut Rita berbunyi " grookkk..grookk...
" kuat buli dengar bah.
" teruk nya kau Ta...ko lapar kah?" sy tinggu dia pegang-pegang perut dia sudah sambil ketawa.
"Eya bah Vie sy ndada sarapan ba tadi pagi!!! Mari cari makanan di dapur!" Bilang dia sambil tarik tangan sy.Sy ikut saja dia di belakang, bah rumah anty dia kan mana sy berani pi membongkar makanan orang.Sampai dapur habis almari di selongkar mencari sesuatu yang buli diamanal akhirnya terjumpa juga Rita mee meggi.
" Vie apa macam kita mao masak ni meggi?" Sekali lagi si Rita tanya sy. Bertinggu kami dua Rita! Bingung sekejap.
"Sy nda tahu ar...teda sy nampak kayu api ataupun dapur gas memasak yang macam sy nampak di rumah anty Rossie! " jawab sy.
Memang sy nda nampak dapur gas memasak di sana! kali anty Wiwie ni nda masak di rumah sebab itu dia teda dapur gas.
" Aduiii Vie...matilah sy...laparnya! " bising-bising sudah si Rita.
"Ko sabar dulu bha kita tunggu anty kau balik dulu" bilang sy lagi. Rita akhirnya mengalah juga.
Duduk lah kami di sofa menahan lapar .
Sebab kepenatan duduk berjam-jam dalam bus akhirnya kami tertidur.Punya teruk kami tertidur sampai malam.Bangun-bangun saja terkejut sy nampak anty Wiwi duduk-duduk depan kami. Senyum-senyum dia tinggu kami dua. Cepat-cepat sy kasi bangun si Rita.
YOU ARE READING
SALAHKAH AKU
RandomEviana, berkhawin pada usia seawal 16 tahun dan pada usianya baru meningkat 20 tahun dia sudah bergelar ibu kepada tiga anak. Eviana yang pada mulanya datang ke bandar untuk mengubah nasib keluarganya.Tapi sayangnya dia tersalah langkah bila dia jat...