" Kenapa kau buat kami begini Vie...!sampai hati kau buat kami begini Vie...kenapa ko kasi malu kami Vie...!! "
Meraung-raung terus mama menangis lepas dia dengar semua kata-kata yang keluar dari mulut sy..!!
Lepas sy cerita semua terus sy diam-diam sy nda dapat cakap apa-apa lagi, sy hanya mampu menangis.Sy terpaksa berterus terang semuanya sama dorang. Mama menangis sambil tumbuk-tumbuk dada dia. Bapa saja yang nampak tenang saja sambil hisap cigerate dia.Eddy pun diam dia nda berani bersuara, terkejut mengkali dia nampak riaksi mama sy begitu.
Ini adalah kali pertama sy balik kampung lepas sy pigi bandar tu hari sama-sama Rita.
"Kau tinggu bang! betulkan apa sy bilang dulu!..bagus kita nda payah suruh dia pigi bandar cari kerja...ko tinggu apa dia bawa balik arr...! Menyesal sy kasi benar kau jalan dulu Vie! Susah-susah kita dapat juga kami kasi besar kau!Sekarang apa kami dapat?" bilang mama lagi! Dia nda berhenti meluah semua rasa marah dia.
Sakit dada sy dengar....
"Sudah lah tu! benda sudah jadi apa lagi kita mao buat?ndakan ko mao bunuh si Vie ni...?!"
Akhirnya giliran bapa bersuara! tenang saja dia bercakap, sy takut sebenarnya sama bapa tapi bila dia cakap begitu sy yakin bapa nda macam mama yang nda boleh terima nasib " malang" yang sy cari sendiri.
" Sy malu ada anak begini!! Dia satu-satunya anak perempuan sy!! dia juga yang sy harap tapi sekarang??"
" Ma..sy minta ampun...sy tau sy salah.." sy cuba juga merayu! Sy merangkak pigi paut kaki dia tapi dia berabis tolak sy sampai sy terpelanting sana dinding. Sy bangun lagi merangkak pigi paut kaki dia...
" nda payah kau minta ampun sama sy !! sampai bila-bila pun sy nda bulih terima apa yang sudah kau buat sama kami Vie..!! "
" sudahlah Vie...sabar dulu!! " bapa sama Eddy cuba kasi tenang sy.
" Kau jangan dekat sama sy Vie..sy nda mengaku sy ada anak perempuan !! bagus kamurang balik ..." teriak mama lagi sambil melangkah masuk dalam bilik ..
" Ma.... Jangan buat sy begini bah.." bilang sy lagi nda sy berhenti minta ampun sampai Eddy pigi peluk sy suruh sy bertenang.
"Anty...uncle sy datang ni mao minta persetujuan mao kawin sama Vie...!!
Giliran Eddy bersuara,itupun bila keadaan nampak tenang.
"Eddy,uncle setuju kamurg kawin! Sekurang-kurangnya ko mao bertanggungjawab.Terpulangkamu lah mao buat majlis kah inda. Tapi uncle rasa kamurg kawin saja di pejabat di pekan ni sebab Vie ni masih di bawah umur..!"
"Bah sy mana-mana saja uncle..!"
"Bah esok lah kita pigi sana! Uncle bawa kamurg dua pigi daftar."
Lepas saja bapa habis bercakap!terus bapa masuk bilik..mungkin dia pi pujuk mama ! Sy tahu bapa kecewa Cuma dia nda kasi ketara tu perasaan dia.
Urusan daftar kawin sy sama Eddy akhirnya selesai. Hanya perlu tandatangan kami dua saja dan bapa sy adalah saksi perkhawinan sy. Iya! Eviana akhirnya berkhawin sah menjadi isteri pada usia 16 tahun dan tujuh bulan dari sekarang bakal jadi ibu..
Mama! dia betul-betul marah sy! kelmarin dari jauh lagi sy nampak senyuman dia tapi bila dia nampak Eddy di sebelah sy tiba-tiba senyuman dia hilang, dan sampai sekarang sy nda nampak sudah dia senyum apa lagi bercakap atau ambil peduli pasal sy.Dia betul-betul marah sama sy.. dia halau sy keluar dari hidup dia sudah.
Hanya bapa sy saja yang banyak bercakap dan layan sy, dia juga bagi sy sokongan..dia juga suruh sy bertenang nanti lama-lama mama bulih terima juga tu dia bilang. Sy sebak...sy berdosa buat dorang begitu!
YOU ARE READING
SALAHKAH AKU
RandomEviana, berkhawin pada usia seawal 16 tahun dan pada usianya baru meningkat 20 tahun dia sudah bergelar ibu kepada tiga anak. Eviana yang pada mulanya datang ke bandar untuk mengubah nasib keluarganya.Tapi sayangnya dia tersalah langkah bila dia jat...