Part 13

226 14 0
                                    

Edwin!
Nama lelaki yang sy kenal melalui wechat itu.


Entah kenapa sy selesa bercerita kebosanan sy sama dia! mungkin sebab dia rajin layan sy..atau mungkin dia juga bosan macam sy juga. Dia lelaki yang pandai kasi keluar kata-kata romantic! dialah yang buat rasa bosan sy hilang.

Rasa bosan di kasi biar oleh suami sendiri.
Mula-mula kami hanya sebagai kawan biasa-biasa saja tapi semakin lama sy pandai mencari kalau nda dengar suara dia.

Dia tahu status sy, cuma bila sy tanya tentang dirinya...dia bilang bila kami jumpa nanti baru dia kasitau sy tentang dirinya.

Sy mula lalai semula!
Rumah nda terurus lagi, sy cuma buat apa yang patut saja! anak-anak pun nda sudah sy terlayan macam dulu. Sy lebih banyak habiskan masa melayan chat Edwin atau bergayut di telephone sama dia. Biasanya dialah yang telephone sy.

Pernah sekali dapur hampir terbakar gara-gara sy terlupa sy ada masak mee meggi! Hitam pot memasak sy, apa lagi meggi hangus... api naik pigi dinding nasib saja sy cepat tersedar. Itupun di sebabkan bau hangus.
Sebelum Eddy balik, sy berusaha cat balik itu dinding supaya nda ketara! nasib juga ada sisa-sisa cat warna putih di stor sy jumpa.

Sy takut Eddy nampak walaupun sy tahu dia nda akan perasan kalau nda tengok betul-betul.
Memang Eddy nda perasan pun,mana lah dia perasan apa-apa perubahan kalau siang malam masa dia di luar rumah saja.

Balik rumah mandi, makan lepas tu keluar balik Anak-anak dia pandang sekilas saja!!

Hubungan sy sama Edwin pun dia langsung nda tahu! Sy selamba saja kasi ampai-ampai handphone di mana-mana sebab sy tahu Eddy nda pernah ambil tahu! Minta Top Up..paling jarang sy dapat! Terpaksa sy curi-curi di wallet Eddy bikin pembeli top up.

*****************************************

" Vie!! Lama sudah kita bercinta dalam phone saja kan! sy teringin mahu jumpa ko depan-depan! "

Edwin tiba-tiba buat permintaan yang nda dapat sy kasi tunai.

" mana lah sy dapat keluar Ed..anak-anak sy siapa mahu jaga, lagipun ko tahu kan status sy..!!"

" Iya sy tahu...tapi sy nda tahan begini hari-hari, sy nda puas tinggu muka ko di handpone saja!! "

" Hahahaha..teda yang istimewa sy ni .."

Sy bilang malu-malu, terangkat-angkat lagi kaki sy bergayut. Anak-anak sy biasa lah leka sudah sama mainan dorang.

" Siapa bilang teda yang istimewa! Banyak-banyak perempuan sy kenal kan..kau lah paling istimewa Vie..biarpun kita nda pernah jumpa!! "

Sy tergoda sudah sama kata-kata manis Edwin! biarpun cuma dalam talian.

Cuma sy masih belum berani mao jumpa dia, mungkin kalau tiada anak-anak sy memang lama sudah sy keluar.

" Tapi sy ni bini orang Ed... bini yang kesunyian...bini yang bila perlu saja sy di layan bagus-bagus..l.."

Sy meluah lagi sama Edwin! Sy tahu ini bukan pertama kali sy meluah perasaan sy sama Edwin tapi berkali-kali sudah!

" Kalau ko nda tahan sudah ko kasi tinggal saja tu laki kau Vie!! Kenapa ko tahan hidup begitu...!! "

Edwin bilang lagi, berkali-kali dia cuba menghasut fikiran sy tentang Eddy...tapi sy masih di sini!
Masih mahu hidup sama dia..jauh di sudut hati sy masih sayang dia cuma sy nda boleh terima hidup terkurung begini..!

" Hahaha jangan suruh sy jadi isteri derhaka bah Ed..ko berani bertanggungjawab kah kalau ada apa-apa terjadi sama sy??'' sy tanya dia! Sengaja..

" sy berani Vie.. sy mula sudah sayang kau Vie..kalau ko kasi sy alamat rumah ko sekarang juga sy datang!"

Sy hanya ketawa bila dia cakap begitu.Beranikah dia?

Hubungan sy sama Edwin masih berjalan macam biasa, tanpa berjumpa hanya di Wechat!
Berkali-kali dia mahu jumpa sy tapi berkali-kali juga sy tolak!

Sy nda tahu apa jenis hubungan yang terjalin di antara kami! tapi yang sy tahu sy suka dengar dia cakap I love you Vie... !!

Tapi depan Eddy sy tetap sama! Isteri yang dia simpan 24 jam di rumah. Isteri yang sentiasa melayan kehendak siang dan malam dia.Sekarang sy nda lagi kasi tinggal makan ubat perancang keluarga yang sy minta dari klinik. Sy takut sy mengandung lagi!!

Bukan sy nda pernah berbincang sama Eddy tapi hak sy sama anak-anak selalu di ketepikan. Bila berbincang tiada langsung ada jalan penyelesaian yang ada hanya kemarahan, sakit hati dan akhirnya Eddy keluar dari rumah.
Jumpa kawan-kawan dia hanya akan balik bila sudah puas minum.

Hari ini sy cuba lagi, sy tahu dia cuti! Kesian anak-anak sy tinggu ...ketara betul macam katak di bawah tempurung! Macam kehidupan sy dulu.

" Dy..sekali sekala kalau ko cuti tu bawa lah bah anak-anak jalan-jalan di luar! Kesian bah dorang tu terkurung saja dalam rumah..." sy bilang dia, sambil sy hulur dia milo sejuk..sy sengaja kasi buat dia milo sejuk-sejuk.

" Malas sy mao jalan sy mao rehat...kasi lah sy peluang berehat bah kalau cuti-cuti begini...."

" bukan apa...bosan bah kami hari-hari dalam rumah ..."

" Kau bosan! Sy penat...sy kerja cari duit kasi makan kamurang...sy teda masa mao layan bosan kamurang..."

Tinggi sudah suara dia ...marah-marah.

" Bosan kami ko nda layan jadi bosan kau kawan-kawan kau tahu pula ko layan!!.." sy jawab dia. Sakit sudah hati sy.

" Hishh bising saja ko ni.....itu lah sy malas di rumah! Kamu nda pandai tinggu sy senang owh...ada saja kamurang mao...."

" Bukan kehidupan begini yang sy mao Dy..sy mao ko layan sy dan hargai sy sebagai isteri bukanya ko kurung kami 24 jam setiap hari!!!!!!! lama-lama sy boleh jadi gila.."

" Sy sibuk...bagus ko diam-diam di rumah jaga anak.."

" sy ada perasaan Dy..bukan patung! Anak-anak pun ada perasaan juga... kalau ko rasa ko teda masa mao bawa kami keluar! Bagi lah kami duit belanja sy boleh bawa juga dorang jalan-jalan tanpa kau...!! ''

Sy teriak dia, sy nda dapat kawal emosi sy..

" Itulah sebabnya sy suruh kau kerja...!! ada duit nda juga ko susah begini...ko ingat sy ada duit kah ni...habis sudah sy kasi beli barang makan kamurang...!!! "

" kenapa kau cakap macam teda guna otak ni Dy..kalau sy kerja anak-anak di mana kita mao hantar??? Sy bawa dorang pigi kerja? atau kita hantar pigi tempat abang kau lagi.... Begitu?? "

Eddy diam! dia nda bersuara.... anak-anak saling bertinggu sesame sendiri.

Mungkin terkejut tengok drama bapa mama dorang.

" arrhhhh...gila!! sudah lah...malas sy mao layan kamurang bagus sy keluar!! Tekanan sy di rumah !! "

" Iya bagusslahhhh...jalanlah...!!!!!"

Sy teriak lagi dia ..sekuat hati sy! Eddy jalan selamba buka pintu lepas tu keluar..

Sakit hati sy sampai jantung sy berdegup kencang!!

" Mama...Eva...parrr..!! ..."

Eva pigi dekat sy! dia tarik-tarik baju sy...otomatik sy rasa marah sama dia...

" kamurang ni lapaarrrr saja kamurang tahu...."

Tanpa sedar sy teriak dia, Eva menangis, terkejut sy teriak dia.

Tapi tangisan dia bukan buat sy sedar...tapi tambah kasi kusut fikiran sy!

Sy lastik telinga dia suruh dia diam! Eva takut... dia mengundur pigi dinding bila balik-balik sy lastik telinga dia! Dia menangis tapi tiada bunyi!!!.....

SALAHKAH AKUWhere stories live. Discover now