" Nahh ko ambil ni barang ko pigi tandas sekarang juga!''
Bilang Kak Jane tiba-tiba dia datang bawa satu plastic kecil!
" apa ni kak.?" Bingung-bingung sy tinggu kak Jane.
" test air kencing! Sini kakak ajar...ko kasi masuk ni dalam air kencing kau lepas tu ko tunggu berapa line keluar! kalau satu Line negetif ! kalau dua line positif! " terang Kak Jane.
" Eh kaka ni untuk apa ni lucu bah kaka ni...!!" Sy kasi balik tu beg plastic sama kak Jane.
" Vie...ko pigi cek saja bah.."
" Untuk apa kak? Sy nda mengandung lah kak...hahaha kaka ni lucu lah.."
Sy ketawa juga tinggu kak Jane serius, sy langsung nda rasa apa-apa.
" pigi saja bah Vie..."paksa kak Jane lagi.
Bila di paksa berkali-kali sy ikut juga cakap kak Jane, malas-malas sy jalan pigi tandas.
Sy mao kasi puas hati Kak Jane! Sy jadi rimas bila balik-balik Kak Jane cakap benda yang sama dari semalam.
Lepas sy buat apa yang kak Jane ajar tadi, sy nda tunggu pun tu test terus saja sy kasi masuk balik dalam plastic.
Sana sudah kak Jane depan pintu tandas tunggu sy keluar! Aduii Kak Jane ni macam mama sy pula bah!!
" Jadi apa keputusan dia?'' tanya Kak Jane.
" Entah! Nah kak Jane tinggu lah sy nda tahu..'' sy bilang, sy kasi tu plastic sama kak Jane.
Punya laju Kak Jane ambil tu plastic!
" Vie........!!!!!!'' teriak Kak Jane! Terkejut sy kak Jane teriak sy nda jadi sy melangkah keluar!
" kenapa kaka ni..?'' ter ikut sy cemas.
" Vie..habis lah ko ni kali!" bilang Kak Jane lagi.berkerut dahi sy tinggu kak Jane!
" Ko mengandung ni Vie!!" bilang Kak Jane!
" Kak Jane ni kan bergurau lagi.."
" Ko tinggu sendiri ni test! dua line! "
Sy pandang kak Jane lama lepas tu keluar sy pigi buat kerja sy macam biasa.
Hati sy bercampur-campur sudah rasa dia...terus sy teringat pesan bapa sama mama sy!!
Ni kali matilah sy....!!!Sy mula rasa risau! Sy nda kasitau Eddy apa-apa! Kak Jane suruh sy terus terang sama Eddy tapi entah kenapa sy rasa berat mao kasitau dia. Mungkin sebab sy sendiri nda sangka keadaan akan jadi begini dan sy sendiri belum bersedia untuk semua ini.
Dalam masa yang sama sy cuba dekatkan diri sama keluarga Eddy sudah. Biarpun Eddy kasi kenal sy sebagai kawan dia saja sy nda kisah. Sy tahu pandangan mata kakak sama mama Eddy lain..
Kali pertama sy jumpa mama Eddy, sy sudah mesra sama dia, tapi kakak Eddy, Kakak Jenny macam nda berapa suka sy.Eddy ni ada satu lagi abang tapi sudah kawin jadi nda tinggal sama dorang sudah.Bapa dia pula sudah lama meninggal dunia.
Hubungan sy sama mama Eddy macam mama sama anak sudah.Sy sendiri nda sangka sy boleh ngam sama mama Eddy,sampai dia harap sy buli jadi menantu dia lagi.
Tapi lain pula penerimaan Kak Jenny. Dia tinggu sy pun lain-lain. Tapi sy nda ambil kisah pun sama pandangan Kak Jenny!.
Rahsia sy mengandung akhirnya terbongkar juga. Betul lah orang bilang orang tua-tua lebih dulu makan garam jadi dia tahu ciri-ciri orang mengandung macamana.
YOU ARE READING
SALAHKAH AKU
RandomEviana, berkhawin pada usia seawal 16 tahun dan pada usianya baru meningkat 20 tahun dia sudah bergelar ibu kepada tiga anak. Eviana yang pada mulanya datang ke bandar untuk mengubah nasib keluarganya.Tapi sayangnya dia tersalah langkah bila dia jat...