Penat seharian jalan, awal anak-anak sy tertidur.
Siap saja makan malam terus minta susu, nda sampai lima minit terjatuh sudah tu botol susu dari tangan dorang.
Sy tinggu tu jam baru pukul 7.00 masih awal lagi, Eddy pun belum balik biasanya dia balik mandi makan baru dia keluar lagi.
Macam biasa, sy tunggu Edwin call sy, merajuk sudah dia sebab sy nda terlayan dia ni hari.Sambil sy tunggu dia call, sy baring-baring lah ni di tilam macam tu bujangan sudah tu gaya sy. Menunggu boyfriend talipon..Ting!!
Berbunyi sms di handphone sy! cepat-cepat sy buka..." mesti Edwin" sy bilang dalam hati..
Sekalinya bukan pula..
- Sy nda balik sy outstation ni hari tiba-tiba ada
kerja luar, esok petang baru sy balik.- Ok- send
Tiada maknanya juga kalau dia kasitau sy pun. Outstation atau tidak sama saja bagi sy, tiada juga dia di rumah.
Tiba-tiba dalam kepala otak sy macam muncul sesuatu!
Tapi hati sy bilang...jangan..buat jangan... tapi masih juga dalam fikiran sy ...
Nda lama lamunan sy terhenti bila telephone sy berdering. Sy tahu mesti Edwin ..
Edwin Calling!! Sy tersenyum..
" Hello..Ed..."
" Hemmm...''
Suara macam merajuk sy dengar, teda mood." lain macam saja tu suara! Masih marah sy kah?"
" nda lah mana sy marah! Cuma sy sedih saja...sebab teda kena layan ni hari.."
" hahaha... aduii jangan bah begitu..sy bawa anak-anak sy jalan bah.."
" wahh sampai balas chat pun nda dapatkah?''
" Sorry... "
" arrhh teda sorry..sorry... sy merajuk ni..."
" hahaha jadi ko mao sy buat apa lah..."
" sy mao datang jumpa ko...!! "
" hahaha ....."
" kenapa ketawa?''
Sy ketawa sambil guling-guling di tilam sudah sy pun nda tahu kenapa sy ketawa..!
" teda bah... okey datanglah...kejap sy kasi ko alamat rumah sy.."
Nah terkeluar juga apa yang ada di difikiran sy!
" Betul bahhhh...! laki ko ada di rumah kah?''
Baru sy dengar suara Edwin bersemangat balik. Mungkin kalau sekarang dia duduk terus berdiri kali...
" teda bah.. dia nda balik ni malam esok petang baru dia balik.."
"Okey...sms sy sekarang, sy datang sekarang juga..."
Bersungguh-sungguh Edwin.Lepas sy hantar alamat rumah, sy off semua lampu rumah kecuali lampu dapur saja.
Sy nda tahu kenapa sy jadi berani begitu! Sy tahu sy sedang buat masalah. Tapi sy teruskan juga...
Sy baring-baring di tilam, sy menunggu bukti di sebalik kata-kata Edwin! tapi masa yang sama sy nda berharap juga dia datang.
Tiba-tiba hati sy berbelah bagi sudah! Macamana kalau ada orang nampak ? kalau Eddy tahu? Macam – macam lagi sy fikir! hati sy nda tenang sudah!! Cepat-cepat sy cari handphone! Sy mao sms Edwin... sy nda mahu dia datang!
Tapi sy terlambat!!!! Sy betul-betul terlambat bila Edwin bilang dia sudah ada di depan luar pagar rumah.
Sy terdiam! Ternyata Edwin bukan main-main dia betul-betul datang..sy gembirakah? iya sy rasa gembira tapi dalam masa yang sama sy takut.
Sy tinggu jam dinding pukul 11.00 malam sudah.Pelan-pelan sy melangkah keluar pigi buka pagar. Sy nda tahu kenapa sy berani kasi masuk dia dalam rumah sy tengah-tengah malam begini.Oleh sebab sy kasi off semua lampu kecuali lampu dapur saja terpaksa sy guna lampu handphone sy bawa dia masuk rumah.
Masuk saja dalam rumah, baru sy on lampu ruang tamu!
Terkaku sy pandang Edwin!! kali ini Edwin betul-betul depan mata sy, handsome dari di gambar, putih macam cina tu muka dia.
Dia pun tinggu sy nda berkelip tu mata.
" Vie...! Ko lagi cantik dari dalam gambar...!'' Bilang Edwin bersuara.
Sy terlupa! Di sebabkan sy kalam kabut tadi sy terlupa pakai kutang.... Sudahlah sy pakai seluar kain pendek teralmpau pendek lah! pas tu pakai singlet nda pakai kutang punyalah buduh. Memang begitu pakaian sy di rumah!!
Saiz mama-mama ni memang breast besar!! sy rasa Edwin bukan pandang muka sy! dia pandang nenen sy.Cepat-cepat sy capai tuala kecil yang ada berampai di sofa! Tapi lagi laju Edwin pigi dekat sy dia nda kasi sy ambil tu tuala tapi dia cuba peluk pinggang sy. Tapi sy mengundur sedikit.
" biaralah nda payah tutup! Seksi bah.. salahkah sy tinggu kan kita dua memang saling sayang..."
Dia bilang sy sambil senyum, jantung sy berdebar-debar sudah." Ed.. ko duduklah dulu!..sy pi buat air.." Sy bilang Edwin, sy nda mahu buat keadaan jadi panas begitu! di dapur baru sy cari tuala kotor yang ada dalam mesin basuh, sy ambil sy tutup badan.
Sy sebenarnya rasa takut ! bila berjumpa Edwin depan-depan! lepas tu macam hilang sudah tu rasa teruja sy mao jumpa dia macam sebelum ini.
Bergegar tangan sy ambil gelas, baru sy mao kasi tuang air panas tu gelas tiba-tiba sy rasa ada tangan pigi peluk sy dari belakang! Tersiram bah tu air panas di tangan sy! punya sakit.....
Edwin pun ikut terkejut! Sy pigi cuci saja pakai air sejuk tangan sy. Nasib juga tu teremos tu air dia nda terlampau panas! Petang tadi lagi sisi.
Eddy pandang sy dengan pandangan bersalah sudah.Sy kasi terus juga buat air untuk dia. Air milo saja yang ada di dapur sy itupun anak-anak punya minuman." Sorry Vie..! ''
" Nda apalah..nah minumlah!.."
" Okey! ko pun minumlah...!"
" nda apalah..sy nda minum milo.."
Edwin nda berhenti renung sy! sy jadi rimas sudah.Sy kasi lari-lari muka sy..macam lain sy rasa mao bertentang mata sama dia.
" Vie.. sy pernah janji kan sama kau kalau kita jumpa baru sy kasitau siapa sy?''
Edwin bersuara, mungkin sebab dia rasa sy nda selesa jadi dia cuba bawa sy bercerita." Oh ya!! Bah ceritalah... jangan bilang ko laki orang juga macama sy arr..!! '' jawab sy, sengaja sy bergurau saja.
Edwin tunduk pandang lantai! Sy nda berminat sudah mao tahu pasal dia sebenarnya.
" Vie..kalau sy cerita ko jangan marah ar... !.." bilang dia lagi,
" aduii cerita saja bah... "
Sy jadi tambah rimas pula bila dia tiba-tiba macam buat drama depan sy! Edwin pigi dekat sy betul-betul dekat tiada ruang tengah sudah. Dia pegang tangan sy...sy diam-diam saja nda melarang nda juga sy bilang sy suka .Tapi tu jantung sy nda berhenti berdegup! Sejuk tangan sy..peluh pun mula sudah keluar! Sy dapat rasa myka sy panas sudah.
" Vie... sy sayang sudah sama ko!! "
Bilang Edwin! Kici saja suara dia...suasana pun macam sunyi saja.
Tiba-tiba ada lampu kereta menyuluh masuk dalam rumah! Sy jadi panic !!!
Kereta Edwin ada di siring pagar ! pagar rumah juga bebuka...
YOU ARE READING
SALAHKAH AKU
RandomEviana, berkhawin pada usia seawal 16 tahun dan pada usianya baru meningkat 20 tahun dia sudah bergelar ibu kepada tiga anak. Eviana yang pada mulanya datang ke bandar untuk mengubah nasib keluarganya.Tapi sayangnya dia tersalah langkah bila dia jat...