Part 7

239 9 0
                                    

Sy sampai saja di Mall, sy mula berjalan dari satu kedai ke satu kedai, sy nda kisah apa jenis kedai pun asalkan ambil pekerja sy terima saja.Sebab sy tahu sy nda layak pun memilih kerja sebenarnya apalah yang ada sama sy setakat sekolah darjah enam ja.


Tapi sy masih ada peluang ! Iya sy guna wajah sy yang bilang si anty Rossie dulu cantik.Yang penting sy harus cari kerja.

Dari pagi sampailah tengahari sy masuk keluar masuk kedai tiada juga kerja yang sy dapat. Asal sy sebut sy sudah kahwin dan ada baby terus nda kena layan.

" Cik sudah berkhawin? Ada anak? Berapa orang anak?'' ''Maaf lah cik..kami mahu yang masih bujang "

Semua taukey tanya soalan yang sama. Kenapalah kalau sy sudah khawin? Ada anak? Aduiii cerewet betul ni taukey semua bah. Penat sudah sy berjalan, kaki sy lagi sakit! Macam sy mahu putus asa sudah.

Sy pigi cari tempat duduk dulu, mahu pigi cari makan tapi bila sy tinggu wallet sy tinggal Rm 10.00 saja lagi.Itupun hasil sy tarik dari dompet Eddy tadi pagi. Sy minta cara baik dia nda layan, jadi terpaksalah sy buat begini.

Nda jadilah sy pigi cari makan, sy pi beli air mineral saja bikin hilang haus. Sambil sy rehat-rehat sy sms Eddy minta hantar balik rumah. Lama baru dia balas..itupun satu perkataan saja dia balas

"K" .

Sy duduk saja sambil perhati gelagat orang lalu lalang depan sy. Macam-macam style ada!!

Macam mahu mati sudah sy menunggu Eddy datang, bukan setakat setengah jam lambat tapi dua jam. Sampai sy rasa sy mahu bunuh diri sudah menunggu dia sampai. Kalau lah handpone sy ada credit memang meletup tu telephone dia call balik-balik. Sana juga sy kelaparan !!!!

Sy masuk saja tu kereta dia, sy ampas kuat-kuat biar tercabut tu pintu.

" Pelan-pelan tutup tu pintu! Tercabut kau ada duit bikin bayar bikin kah?'' bilang Eddy, tajam mata dia tinggu sy.

" kenapa bukan esok saja kau datang ambil sy?'' Sy balas dia, sy nda boleh tahan sudah kemarahan sy.

" sy sibuk bah..! lain kali belajar naik bus"

" Ko ada kasi sy duit belanja tambang bus kah?'' Eddy terdiam. Terpaksa dia terpaksa mengalah.

Macam biasa dia pandu tu kereta dia macam dia berlumba haram di highway sudah. Marahlah tu!!

********************************
Sampai di rumah, terus sy masuk bilik! Penat...betul-betul sy rasa penat, hilang sudah rasa lapar sy gara-gara telampau sakit hati. Sampai sy terlupa sy ada anak sudah, bau minyak kayu putih Bella yang kasi ingat sy tentang kehadiran Bella dalam hidup kami dua Eddy.

Malas-malas sy bangun...sy melangkah pigi bilik kak Annie.Bertutup rapat bilik Kak Annie..baru tangan sy mao ketuk pintu sy terdengar suara Kak Jenny dari dalam bilik. Nda jadi sy ketuk...sy pusing balik malas sy mao masuk kalau ada ipar sy yang mulut macam longkang tu.

Sy tahu dia mengutuk sy lagi lah tu! biarlah malas sy mao peduli.

" macamana Vie? Dapat kerja ?'' tiba-tiba mentua sy tegur sy dari belakang. Dari mana dia muncul sy pun nda perasan.

" Belum lagi ma..." jawab sy.

" Nda apa pelan-pelan esok cuba lagi.." bilang dia.

"tu lah tu ma.."

" Kenapa nda masuk dalam?''

" nda apalah ma sy belum mandi lagi bau peluh.." alasan saja tu sebenarnya.

"Hmm...bah pi lah mandi lepas tu ambil anak kamurang Vie..satu hari sudah tu anak sama si Annie...."

Bilang tu mentua sy sebelum dia kasi tinggal sy.

SALAHKAH AKUWhere stories live. Discover now