Bab 21

115 3 0
                                    

Aiman masuk ke dalam bilik dan terlihat isterinya tertidur dengan berbungkuskan telekung.

Aiman:'Alahai.... penat sangat ke sampai tak menyempat nak buka telekung.'

Aiman tolong membukakan telekung isterinya dan melipatkannya lalu meletakkan di atas katil. Aiman membetulkan posisi asyiqin supaya gadis itu selesa dan tidak lenguh badan apabila bangun. Tiba- tiba aiman terlihat diari milik asyiqin. Aiman mengambil diari gadis itu dan terus membuka diari tersebut. Dia membaca segala rahsia gadis itu dan hampir tergelak tapi ditahan. Sehinggalah aiman terlihat sekeping gambar lama asyiqin sewaktu berumur 5 tahun. Memang comel sekali rupa gadis muda sewaktu kanak- kanak. Di bahagian belakang gambar itu terdapat tulisan. Aiman membaca tulisan milik gadis itu.

"Umi, adik rindu sangat suara merdu umi sewaktu umi menyanyi. Adik rindu masakan umi yang sedap. Adik rindu rupa paras umi yang cantik. Adik rindu nak dengar suara umi waktu bagi pesanan kat adik,kakak and abang. Sekarang adik dah kahwin. kalau umi ada lagi mesti umi gembira. Adik rindu sangat kat umi. Adik harap umi  tenang di sana."

Aiman menitiskan air mata simpatinya. Dia faham perasaan rindu asyiqin terhadap ibunya. Aima juga telah kehilangan orang yang dia sayang. Aiman telah kehilangan abang sulungnya dalam kemalangan jalan raya dua tahun lepas. Dia juga rindu akan abangnya. Tapi apakan daya, abangnya telah pergi. Aiman memandang wajah isterinya yang masih dibuai mimpi. Dia menyimpan kembali diari gadis itu dan mengucup lembut dahi isterinya. Dia membelai lembut rambut gadis muda itu.

Aiman:Aku janji aku akan pastikan hidup kau selesa, bahagia and aku janji aku tak kan buat kau sedih. Aku nak kau  gembira dengan aku. (Nada perlahan)

Aiman membaringkan diri di sebelah asyiqin dan melelapkan matanya. Aiman memeluk asyiqin dengan erat tanpa menghiraukan hatinya yang sedang berdegup dengan laju. Sudah lama mereka berada di dalam posisi itu sehingga terlelap. Masing-masing sudah dibuai mimpi. Dan pada masa itu lah Datin Rohana  masuk ke bilik mereka.

Datin Rohana: Aiman...tolong... aik tidur dah hmmm .(tersenyum lalu menutup pintu bilik itu dengan perlahan)

Skip:
*****************************

Aiman terjaga dari tidur. Dia terlihat isterinya baring di atas lengannya.

Aiman: Amboi.... dia boleh buat bantal dengan lengan aku. Hai.... nasib baik kau tengah sakit kalau tak ada jugak yang kene ambil kesempatan.

Aiman bangun untuk pergi ke bilik air untuk mandi. Selepa mandi dia turun ke dapur untuk mencari ibunya.

Aiman: Mama!

Datin Rohana: Opocot anak aku meletop. Hey kamu ni nasib mama tak de sakit jantung.

Aiman: Hahahahah mama nak man meletop eh?

Datin rohana: Tak ada lah... mama melatah je kamu ni pun. Syiqin mana?

Aiman: Ada dalam bilik tidur. Penat sangat lah tu.

Datin Rohana: Hah... aiman tolong bawa bubur ni bagi syiqin makan dia nanti nak makan ubat pulak.

Aiman: Wokey bos.

Aiman kembali naik ke biliknya dan membawakan dulang yang berisi satu mangkuk bubur serta secawan air milo. Aiman melihat isterinya masih lagi dibuai mimpi.

Aiman: Hey... tak bangun-bangun bini aku ni. Asyiqin....bangunn.......

Asyiqin masih lagi tidak menyerdarkan diri. Aiman meletak dulang itu di atas meja belajar asyiqin lalu mendekatkan tubuhnya dengan asyiqin. Aiman memerhati kan muka asyiqin ri kening yang berukir cantik hinggan ke bibir  gadis itu. Aiman menelan air liur. Dia mendekatkan wajah nya supaya lebih rapat. Naluri lelaki aiman semakin bergetar dan pada masa itu lah isterinya terbangun. Asyiqin membulatkan matanya  apabilab menyedari wajahnya hanya beberapa inci sahaa dripada wajah suaminya.

Asyiqin: Makkkk!!!!!!!

Asyiqin menjauhkan dirinya daripada aiman.

Asyiqin: Awak buat apa kat saya? Baik cakap cepat.

Aiman: Mana ada buat apa.

Asyiqin: Habis tu kenapa muka awak dekat je dengan muka saya.

Aiman: Sebab saya suka tengok muka awak. Muka awak comel. (Mencubit pipi asyiqin)

Hati asyiqin sudah berbunga indah selepas mendengar pujian itu.

Asyiqin: Erk.. By the way  awak nak apa?

Aiman: Saya nak awak.(memegang tangan asyiqin)

Asyiqin: Hah? (Gelabah n tangan berpeluh) 

Aiman: Hahahhahahahah. Awak ni kalut betul lah. Tak de lah saya gurau je. Ni makan lah bubur ni nanti awak nak makan ubat pulak.

Asyiqin hanya memandang muka aiman dengan muka bercahaya.

Asyiqin:'Aduhai.... kenapa lah malam ni kau nampak hensem sangat eh? Aduhh... malam ni muka kau hensem macam aiman tino dah aku tengok.'

Asyiqin telah berada dalam lamunan. Aiman menarik hidungnya.

Aiman: Dey menung apa? Muka saya ni hensem sangat ke?

Asyiqin: Eeee perasan. ' Padahal memang kau hensem pun.'

Asyiqin bangun pergi ke bilik air untuk mencuci mukanya. Apabila dia keluar dia telihat suaminya masih lagi menunggunya. Aiman merenung asyiqin dengan pandangan menggoda. Aiman menepuk perlahan tilam itu sebagai tanda yang dia mahu gadis itu duduk di sebelahnya. Asyiqin hanya melayan karenah suaminya. Dia mendudukkan dirinya di sebelah suaminya yang manja itu. Asyiqin ingin mengambil semangkuk bubur tapi aiman berjaya merampasnya.

Asyiqin: Hey...

Aiman: Biar saya suapkan.

Asyiqin: Saya tangan sendiri biarlah saya suapkan diri saya sendiri.

Aiman:Biar jelah saya suapkan.

Asyiqin akhirnya mengalah. Aiman menyuapkan asyiqin bubur itu dengan seikhlas hati. Dalam suasana itu mereka tidak sedarnya Datin Rohana sedang mengintai mereka. Datin Rohana ni...... suka sangat sekodeng orang tengah romantik ni aduyay...😂😂😂😂😂

Bersambung.....
#asyiqin
#aiman
#assalamualaikumcinta
#voteifyoulike

Assalamualaikum CintaWhere stories live. Discover now