Bab 15

113 13 0
                                    

Hati Alice sayu bila melihat sam menangis teresak esak. Seakan dia melihat adiknya Jackson menangis. Dia menarik sam ke dalam pelukannya.

" kesian aku tengok sam tu. " kata Jessica, meletakkan milo di atas meja. Sejak kejadian semalam, mereka semua down sebab pengorbanan tom untuk anaknya.

" tu la. Kalau aku, aku pun macam sam juga. " sokong Yoona. Seohyun angguk kepala mengiakan.

" sam, sam strong right? Boys cannot cry because they are strong. So do you, sam. " alice memujuknya. Dia menepuk lembut belakang sam.

" but papa, papa zombie. " kata sam diselang esakan. Meleleh hingus dari hidungnya. Melihat ayahnya menjadi zombie memang sakit. Begitulah mereka semua.

" but, i think your father does not want to see you cry. Even he became zombie, but he still love you. He will sad if see you cry. " ujar alice lagi sambil tersenyum. Sam berhenti menangis. Hanya esakan kecil kedengaran. Mungkin kata kata alice terkesan di hatinya.

" em, papa does not like sam crying. Papa will be sad if see sam crying. Sam want to be strong and save papa." mulut kecil sam bertutur.

Semua di ruang makan itu ketawa melihat telatah sam. Comel.

*****

" Ini tempatnya. " bisik Jin. Nama di pintu kilang itu jelas terbukti itu destinasi mereka. Dia memberi isyarat kepada rakannya untuk mengikutinya.

Perlahan lahan Jin membuka pintu kilang itu. Zess! Oleh kerana pintu itu diperbuat besi dan berkarat, memang kuat bunyi pintu di tergesel di lantai. Yang lain memandang sekeliling, memastikan mereka selamat dari zombie. Setelah Jin menilik keadaan dalam kilang itu selamat, dia memberi isyarat lagi sebelum dia masuk ke dalam.

Mereka terpampan. Pemandangan di hadapan mereka membuatkan mereka terkejut. Terbuntang mata melihat sekaligus membuatkan mereka kaku. Jess dah terjatuh ke lantai sambil menutup mulut. Seohyun dan Yoona berpelukan kerana tidak sanggup melihat lagi. Alice hanya kaku. Jin, suga, Rap mon, Suho dan do juga begitu.

" apa ssemua ini? " tergagap gagap suara Suho. Matanya melihat zombies dalam tube besar berisi air. Mulut mereka dibantu dengan hose yang membantu mereka untuk bernafas. Lantai ruang kilang itu dipenuhi darah hitam dari mayat mayat terlentang di lantai itu.Disertakan pula komputer yang masih berjalan di sekeliling ruang itu.

" mereka masih hidup ka? " soal Yoona takut takut.

" aku rasa tak. " balas Jin setelah memeriksa mayat itu tidak bernyawa lagi. Dia berjalan mendekati zombie dalam tube. Matanya menilik badan zombie itu. Apa semua ini?

Alice terpandang komputer yang lain daripada lain. Komputer itu terletak di tengah komputer lain. Dia melangkah mayat dan melimpasi zombie tube itu. Setelah tiba di komputer itu, dia menekan butang merah di tepi komputer.

Tiba tiba, semua konputer berubah. Muncul wajah seorang lelaki lengkap dengan pakaian putih. Mereka serentak memandang ke komputer.

" ehem, ehem. Ini experimet rahsia oleh prof. John dan saya, Prof. Ham. Kami telah mencipta sesuatu untuk mengubah nasib manusia. " lelaki itu yang mengelar dirinya prof ham menunjuk cecair biru dalam tiub kecil. Wajahnya seakan ceria dengan kejayaannya itu.

Komputer itu terus menjadi hitam. Seterusnya, tersiar prof ham dan seorang lelaki mungkin prof John menyuntik seorang wanita yang meronta ronta ingin melepaskan diri.

" ini percubaan pertama kami kat manusia. Tunggu beberapa hari lagi, kita akan nampak keputusannya. " kata Prof Ham. Senyum bersama rakan sekerjanya.

Selepas itu, hitam lagi.

" kau yang sengaja buat macam ni kan?! " tiba tiba muncul prof John marah prof ham. Wajahnya bengis dan dadanya turun naik. Prof ham dengan wajah selambanya dan tersenyum sinis.

" kenapa kau buat macam ni?! " marah prof john lagi. Wajah rakan sekerjanya menaikkan lagi kemarahannya. Dia mencekik kolat prof ham.

" aku nak mereka tahu, prof yang lain tu tak sehebat aku. Aku nak mereka sedar yang mereka akan menyesal kerana tak pilih aku. Aku ialah prof paling hebat! " Prof ham ketawa terbahak bahak. Seperti orang gila. Prof John terus menumbuk wajah prof ham sehingga jatuh.

komputer itu berubah. Wajah wajah mangsa experiment yang terseksa dengan perubahan zombie mereka di dalam tube besar itu. Kamera yang merakam kemudian diletakkan di atas meja. Prof John duduk di atas kerusi. Wajahnya pucat.

" aku tahu, sesiapa yang jumpa video ni menekan butang merah. Prof Ham ingin menghancurkan video ni tapi nasib aku sempat copy. Sekarang, sesiapa yang tengok video ni, harus dengar dengan teliti apa yang aku nak sampaikan nanti. Ini penting untuk dunia kita pasti dah tercemar dengan zombie sekarang. Prof ham dah menghantar air sona soni dengan cecair zombie ciptaan prof ham dan aku di seluruh dunia. Dan aku pasti, yang melihat ini ialah survivor kan? Okay, untuk menebus kesalahan aku, aku telah mencipta solution untuk cure zombie itu. Prof ham buat kesilapan. Oleh kerana sini tak selamat untuk menyimpannya, aku sembunyikan kat Kilang XCC. Aku harap kamu dapat menyelamatkan dunia ini. aku harus pergi sebelum prof ham jumpa aku. "

Mereka semua pandang antara satu sama lain. Langsung tidak terkata dengan apa yang mereka baru melihat tadi. Jadi, kita ada solution untuk menyelamatkan dunia ini?

" kita harus bertindak sekarang. " Jin bersuara, mengejutkan semua orang. Jin mengambil usb dari komputer itu.
Dia melangkah keluar dari kilang itu diikuti yang lain.

Ma, pa. Alice will save you. Kata hati Alice. Bibirnya mengukir senyuman.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 21, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Alice In ZombielandWhere stories live. Discover now