Kebenaran

899 68 11
                                    

P.O.V Layla

Esok hari,aku bangun,mandi,bersiap dan sarapan dan abah hantar pergi sekolah.Kawan-kawan aku tak datang lagi sebab aku pergi sekolah awal harini.Aku duduk kat tempat aku dan baca komik aku pinjam dari Alif.Kemudian satu per satu classmate aku masuk kelas.Kawan-kawan aku pun dah datang.

Layla:"Pagi."

Tiga sekawan:"Pagi Lay."

Lay nama panggilan diorang untuk aku.Kitorang berkawan dari kecik lagi.So tak hairanlah aku lembut dengan diorang je.Tapi masa silam aku gelap.Diorang tak tahu lagi.Aku cuma tunggu masa sesuai nak bagitahu diorang.Aku terima kalau diorang tak nak kawan dengan aku.Back to the story,kitorang pun berbual kosong.Time tengah rancak berbual,Leo pun masuk kelas.Aku ternampak dia macam pandang aku.Ceh perasanlah kau ni Lay.Tapi asal aku tertunggu dia datang?Asal aku jadi nervous bila berdepan dengan dia?Perasaan ke ni?Aku yang pernah bunuh orang ni ade perasaan?Aku bercadang nak rehat dengan Leo.

Layla:"Korang,nanti korang rehatla bertiga.Nanti masa balik jumpa aku kat tempat rahsia kita tau."

Diorang semua confused.Loceng berbunyi dan Cikgu Hafiz masuk kelas.Okey aku memang suka cikgu tu.Dia memang lawak.Boleh kalah Shiro lawan Cikgu Hafiz.Budak-budak kelas aku pun suka dia.Tapi tulah,dia jarang mengajar sebab dia mengajar mata pelajaran bukan teras.Tapi aku still suka dia mengajar.Sedar tak sedar,waktu rehat pun tiba.Geng aku lambai aku lalu bergerak ke kantin.Aku senyum je kat diorang.Aku ambik bekal dan bergegas kejar Leo.Mujur sempat.Berjalan bukan main laju dia ni.

Leo:"Tak rehat dengan kawan-kawan kau ke?"

Layla:"Heheh,nak rehat dengan kau boleh?"

Leo:"Mestilah boleh.Nak rehat dengan geng aku ke nak rehat berdua je?"

Layla:"Berdua jelah.Tapi jangan kat tempat ramai orang.Nanti orang viralkan kita kat sekolah.Maklumlah,diorang tu judge orang je.Kawan-kawan aku je baik."

Leo:"Ooh,rehat kat pondok kecik ni lah."

Layla:"Okey."

Kitorang makan sambil berborak.Seronok jugak berkawan dengan Leo ni.Dia sporting dan cool.Hensem pulak tuh.Time tengah seronok berbual,aku ternampak ada budak muda setahun dari aku dari tadi asyik pandang Leo je.Aku tutup bekal aku.

Layla:"Masuk lah kelas dulu.Aku ada hal jap."

Leo:"O-okey.Jumpa dalam kelas.Aku bawak bekal kau sekali eh."

Aku anggukkan kepala.Budak yag pandang Leo tu tak bergerak pun.Nama dia Kiena.Aku pun pergi kat dia.

Kiera:"Hensemnya dia.Untungla kau dapat rehat dengan dia."

Layla:"Iye.Kau nak tahu tak apa benda kitorang borak tadi?"

Kiera:"Nak!Nak kenal jugak dengan abang tadi."

Layla:"Okey,ikut akak kejap."

Dia ikut aku sampai kat belakang makmal komputer.

Kiera:"Apa yang akak berbual tadi?"

Layla:"Wow,excited nampak.Apa kate kau blah.Dia milik aku sorang.Kau takleh buat pape."

Muka Kiera nampak pucat.Aku tanpa belas kasihan,keluarkan pisau dan tikam Kiera sekali.Darah memancut keluar.Aku cuma pandang dia nyawa ikan.Then aku tanam mayat dia dalam tanah private aku.Situlah tempat aku tanam mayat orang.Aku basuh pisau aku kat pili air.Aku pun basuh tangan dan muka aku.Then aku tukar uniform aku.Lepastu masuk kelas.Aku jumpa kawan-kawan aku dan Leo.Kitorang fokus kat pelajaran dan masa balik pun tiba.Aku ajak kawan-kawan aku pergi tempat rahsia kitorang.Aku tarik nafas dalam-dalam.

Layla:"Aku ajak korang datang sini..sebab..aku nak citer masa silam aku.."

Diana,Alif dan Alex:"MASA SILAM KAU??!!"

Layla:"Ye,korang nak tau?"

Diana,Alif dan Alex:"Kenapa tiba-tiba ni?"

Layla:"Sebenarnya..aku suka Leo..dan..masa silam aku..aku pernah bunuh kawan aku sendiri."

Diorang semua nganga mulut.Macam tak percaya dengan apa aku kata.Ya,aku memang pernah bunuh kawan aku sendiri.Masa tu aku darjah 3.Kawan aku tu nama dia Tina.Aku dan dia suka sorang budak ni.Tak ingat dah nama dia.Satu hari tu,budak tu bagi bunga kat Tina.Jadi selama ni Tina senyap-senyap jadi rapat dengan budak tu.Lepas tengok moment menyakitkan hati tu,aku ajak Tina pergi tempat tersembunyi.Aku pinjam pisau dengan makcik kantin.Then aku terus bunuh Tina.Aku tikam dia beberapa kali.Darah memancut ke muka,baju dan tangan aku.Then aku heret mayat dia dan tunjuk dekat budak tu.Dia terkejut giler dan report kat cikgu.Aku senyum macam takde pape berlaku.

Layla:"Dia dah mati..saya boleh bersama awak sekarang..heheheh.."

Cikgu aku report kat polis.Mak ayah aku buang aku.Polis tak bagi hukuman mati kat aku sebab aku terlalu muda.Aku duduk kat rumah anak yatim.Diana,Alif dan Alex pun lawat aku.

Layla:"Korang ingat lagi kan?Yang korang lawat aku kat rumah anak yatim.Sebenarnya mak ayah aku tak mati pun.Diorang yang buang aku sebab aku bunuh orang."

Diorang still terkejut.Aku tunduk.

Layla:"Aku paham..korang takkan berkawan dengan psiko macam aku.Korang takut aku bunuh korang."

Then,tiba-tiba Diana peluk aku.Aku boleh dengar kawan-kawan aku macam menangis.

Alif:"Kalau polis tahu,macam mane?Sunyilah kitorang!"

Diana:"Kau sorang je kawan pompuan aku,aku taknak kau pergi!"

Alex:"Kau bunuh sape-sape pun,aku tetap sayang kau,Lay.Sebab kau baik hati.Kitorang semua sayang kau!"

Air mata aku mengalir.Aku peluk Diana kuat-kuat.Kitorang menangis tak henti-henti.Lepas keadaan dah reda,kitorang ucap selamat tinggal dan balik rumah.Aku tak sabar nak tunggu hari esok.

Hai korang!And kepada pembaca bawah umur,jangan tiru aksi ini.Anda boleh dipenjara dan seksa seumur hidup.Ini cuma sebuah cerita.Fiksyen.Nothing more.And yes,membunuh sangat illegal dan boleh membawa padah kat kita sendiri.Dan Layla bukan islam so,paham-paham lah ye.Okey,nanti aku update pulak kalau rajin.Kehkehkeh.Okey itu saja untuk harini.Bubai!Sayang korang!

Psiko Berhati Lembut(Malay)Where stories live. Discover now