Bab 1

2.4K 37 0
                                    

Prolog 

NENO. Neno. Neno.

Bergema bunyi itu dalam kepala aku. Berpusing-pusing sekejap kepala hendak mencari punca dan arah datangnya siren yang agak sebati dengan kehidupan aku ini.

Bunyi itu menandakan kecemasan. Bunyi itu juga melambangkan peluang keemasan. Malang orang lain, kadang-kadang menjadi punca pencarian rezeki bagi aku. Oh, maaf. Mungkin kedengaran kejam dan tidak berperikemanusiaan, tapi itu adalah norma pekerjaan yang aku jalani.

Bad news is a good news.

Aku menoleh lagi sambil tangan mula mengoyak minyak motor. Panas terik di atas kepala, aku malas nak peduli. Bau busuk dekat badan, usah ditanya. Aku keluar sedari jam 7.00 pagi dan sudah bermandi peluh melebihi kiraan jari yang aku miliki.

Bagaikan tarikan magnet, aku nampak kenderaan gergasi berwarna merah itu membelah laju di depan mata. Aku pun... Apa lagi, pecut jugalah! Rezeki perlu dikejar. Itu polisi hidup yang wajar diamalkan oleh semua belia masa kini.

Sedang aku asyik mengejar jentera bomba tu, aku sampai tak perasan lampu isyarat sudah bertukar merah.

Alamak!!!

Tangan aku segera menekan brek. Serentak itu juga brek kaki ditekan. Eh, tapi skuter tak ada brek kaki la pula! Jemmm seketika otak aku saat ini.

Tapi jem yang dialami otak aku sekarang ni tidak mampu menghalang aku dan motor untuk gagal mengimbangkan diri.

Srettt...

Terbaring aku cantik di atas jalan raya. Menjadi tontotan umum dan... Si ting tong yang sentiasa wujud dalam mana-mana skop kehidupan aku!

Terbuka luas biji mata aku. Part ni yang aku tak berapa nak berkenan.

"Hahaha..." Dan ketawanya bergema kuat tanpa sedikit pun rasa kemanusiaan untuk membantu aku. Hantu betul!

Dan itulah nasib yang sepadan dengan hang, Wawa.


Bab 1

BASIKAL yang arwah abah belikan lebih lima tahun dulu, aku kayuh dengan laju. Kalau tengok keadaan basikal ini dan gaya 'memandu' aku, memang dah wajib untuk tercabut skru satu per satu. Mujur, berkat servis dan penjagaan mantap daripada aku... Eh, bukan... Kakak aku, Si Dahlia, basikal ini masih mampu bergerak dengan halaju macam ni. Hebat tak?

Kalau tak hebat pun, ya kan aje. Ini kisah aku. Takkan orang lain nak membantah pula, betul tak?

Kembali kepada topik asal, aku sebenarnya dalam perjalanan ke jalan besar. Biasalah, hujung minggu. Budak-budak sini selalu ajak 'merempit' basikal. Mak memanglah tak bagi aku join sekaki sebabnya itu aktiviti budak laki-laki, kata emaklah. Tapi, dah namanya Wawa... Mak tak bagi join sekaki? Lagilah aku tergedik-gedik nak join dengan dua kaki sekali!

Srettt... Aku berhetikan basikal di depan kawan-kawan aku.

"Lembab la hang ni, Wawa..." Jamal terus bersuara dengan ayat puaka. Geram betul aku bila dipanggil lembab.

"Lembab... Lembab... Jangan cakap. Silap-silap lebam bijik mata hang. Kan aku dah sampai ni. Awal lima minit lagi. Nak apa lagi?" Angin satu badan dah aku ni.

"Aku dah kata, tak payah duk ajak budak perempuan ni. Mulut macam murai, sampai aja dah mula bising."

Mulut puaka lagi. Menyumpah aku sebagai murai. Siapa lagi kalau bukan Si Suhail. Aku tampar jugak sedas dia ni. Mulut dia lagi murai daripada aku. Tak sedar! Kalau dalam kelas tu, dia yang juara pot pet pot pet berbanding perempuan.

BYLINE CINTA WARDAHWhere stories live. Discover now