BAB 12

571 16 0
                                    

AKU tak sangka pula Johan memang datang ke asrama sebab nak menjemput aku. Sejak bila dia melantik diri sendiri untuk jadi pemandu tak berbayar yang berkhidmat di bawah seliaan pak su? Aku tak pasti akan hal itu. Yang pastinya, aku menyampah sangat bila kena ikut semua arahan dia tanpa sebarang kompromi.

Namun, dalam pada aku tidak berhenti-henti bersangka buruk dengan Johan, aku menerima panggilan daripada Fasha. Katanya pak su kena bawa mak su ke hospital. Dan Johan yang sedang menyibuk di rumah pak su pada ketika itu, dengan terlebih baiknya menawarkan diri untuk berbudi dengan aku.

Mengenangkan storyline yang tak berapa seronok didengari itu, aku mencebik sendiri. Menyampah.

"Tak payah nak tayang muka menyampah sangat. Orang dah berbudi tu, cubalah berbahasa sikit. Ini tak, muka tak mengenang budi betul!" perlinya.

Aku terus memuncung dan memeluk tubuh di tempat duduk sebelah ini. Ikutkan hati, aku layan saja dia macam drebar. Tapi, disebabkan ada rasa perikemanusiaan sedikit, aku duduk di hadapan. Lagipun, ini kereta dia. Takkan aku nak berlagak serupa manusia lupa daratan pula?

"Awat yang nampak berangin sangat? Exam susah sangat ke? Share la dengan saya, awak..." Dia mengusik pula. Dan hujung kata, saya dan awak itu yang diucapkan dengan nada manja. Boleh membawa kepada risiko muntah. Aku segera menelan liur.

"Awak..." sambungnya lagi.

"Eee... Jangan nak cakap geli-geli sangatlah. Berbulu telinga aku nak dengar. Exam okey aje. Hang tu bawa kereta senyap-senyap boleh tak? Sudahlah bawa perlahan macam siput," komenku. Tak padan dengan menumpang kereta orang.

"Excuse me, puteri pemalas, kalau tuan kereta kena saman sebab bawa laju, awak boleh tolong bayarkan?"

Sekali lagi, aku kena perli.

"Bencilah cakap dengan hang ni." Aku berpaling ke luar tingkap. Sejurus itu, telinga aku menangkap bunyi tawa yang berima.

"Jangan nak comel sangatlah, Wawa. Nanti aku terjatuh pulak." Johan mengucapkan sambil diselangi dengan bunyi tawanya.

Aku senyap, tidak membalas.

"Tak nak tanya, jatuh apa?" soalnya dengan wajah serius pula. Alahai, tak bertanya pun satu masalah.

"Tahu dah... Jatuh gaung. Dah, tak payah nak cakap banyak, bawa aje kereta. Kalau bosan, boleh hidupkan radio. Kalau bosan lagi, hang tukar tempat dengan aku, bagi aku pandu." Macam bagus sangat aku memberi cadangan, walhal lesen kereta pun tak ada. Pegang stereng pun belum tentu confident. Mujur Johan senyum saja. Aku jadi lega.

Selepas itu, sepi di antara kami sebelum telefon Johan berbunyi. Cekap Johan menghentikan kereta di bahu jalan. Mungkin dia terlupa nak bawa earphone. Dijawabnya telefon itu sambil memandang ke arah aku yang sama melihat ke arahnya.

"Sekarang ke, bos?" soal Johan.

Wajahnya serius mendengar. Tiba-tiba dia keluarkan arahan pada aku untuk menyalin alamat yang diberikan sebelum talian dimatikan. Cepat-cepat aku menaip pada telefon bimbit.

"Nak kena buat apa?" soalku bingung. Tapi aku nampak dia macam berkejar masa.

"Kalau hang ada kerja, tak apa. Aku turun naik bas dari sini. Barang tak apa, nanti boleh ambil kemudian." Aku cuba memberi cadangan. Tapi reaksi muka Si Johan ini, memang macam tak nak terima sebarang cadangan daripada aku saja.

"Nak ikut aku pergi kerja tak? Sekejap aje... Jom!" ajaknya dengan wajah teruja.

Aku tergelak. Lucu melihat wajah Johan yang bersemangat sangat.

"Apa hal aku nak ikut hang pergi kerja pulak? Malaslah..." Aku menolak.

"Tak payah nak malas sangatlah, Wawa... Jom, ikut aku. Nanti aku bagi tahu dengan pak su hang, kita pergi dating kejap," ucapnya dengan muka serius.

BYLINE CINTA WARDAHWhere stories live. Discover now