Bab 7

829 19 0
                                    

AKU dah lambat. Bukan lambat sikit-sikit, tapi dah terlalu lambat! Memang menempah nahas sungguhlah. Sudahlah ada pembentangan duo, aku dengan Naurah hari ni. Laju aku berlari sebaik sahaja komuter kampus berhenti di perhentian bas berdepan dengan blok Balai Media.

Memang aku tak kira, berbaju kurung ke, apa ke, asalkan aku tak terlepas untuk membentang menjelang giliran aku. Mahu terpotong markah, sepuluh peratus kut. Menangis tak berirama dibuatnya aku dengan Naurah di penghujung semester nanti.

Masuk saja ke dalam kelas Doktor Aria, semua mata tertumpu dekat aku. Macam klimaks drama sangat!

"Minta maaf, saya lambat." Sebaris ayat itu aku ucap sambil menunduk hormat. Dah bersalah kan, takkan nak berdabik dada pula? Mohon maaf sajalah, asal boleh masuk dalam kelas.

Doktor Aria mengangguk sahaja. Tidak berkata apa sebab matanya fokus pada kumpulan pertama pembentangan. Aku segera mendapatkan kerusi kosong tepi Naurah. Aku dah nampak wajah Naurah yang sikit lagi nak sama dengan singa betina kelaparan. Habis kelas nanti, mesti dia dah bersiap sedia nak menerkam aku.

Aku tersengih sambil cakap maaf.

"Sorry... Wei, aku terlupa." Aku tarik senyum sampai ke telinga, dengan harapan Naurah akan cair. Namun, dia buat tak peduli. Kemudian tangannya terus menghulur sekeping post-it note kepada aku. Dahi aku berkerut. Spontan, kepala aku berpusing mencari sesuatu dan akhirnya berhenti betul-betul di belakang tempat duduk aku.

Dia! Bersiap sedia dengan senyum di bibirnya.

Aku menjeling terus, tunjuk jual mahal! Gedik menjual mahal, tapi bibir aku pun turut menggedik melirik senyum nipis apabila mata kembali fokus ke depan. Memang nampak gaya aku ni dah teringin sangat nak makan penampar Puan Salimah! Mengenangkan hakikat itu, aku menyedarkan diri kembali.

Namun, hati disapa rasa pelik. Apa makhluk tu buat dalam kelas ni? Dia follow semua kelas aku ke? Sampai tahap itu ke dia minat dengan aku? Glamor sungguh hang ni Wardah... Sejak-sejak bergelar siswi undergrad ini.

Sedang aku sibuk fikirkan Mawardi, Naurah menarik lengan aku. Menyedarkan diri aku mengenai giliran pembentangan untuk kami berdua sudah sampai masanya. Memang rasa gugup jugalah sikit sebab ada sepasang mata sedang memerhati. Tapi, aku tepis juga pandangan yang jelas cuba membeli jiwaku itu.

Aku kena fokus kalau tak mahu kena batang penyapu dengan emak! Datang sini nak belajar. Tapi nampaknya progress pelajaran tidak seberapa, benda lain yang nampak lebih rancak.

Mulut aku mula menerangkan mengikut nota ringkas yang telah aku sediakan sepanjang malam tadi. Pada asalnya berlatih bagai nak rak. Tapi sudahnya, aku baca slide saja. Gemuruh nak buat pembentangan satu hal. Yang si makhluk Mawardi tu, dah macam tak ada tempat lain nak dipandang. Ke muka aku juga dilabuhkan matanya.

Lemah jiwa!

Dan bila tamat giliran aku membentang dan pas giliran kepada Naurah, baru terasa boleh menghembuskan nafas lega. Tapi, kesudahannya tak berapa nak lega jugalah. Sebab komen daripada Doktor Aira buat nafas aku sesak. Mungkin Naurah juga!

"For the second group, add all the details with relevant supporting facts into your final report. The presentation wasn't explaining the reading that has been given. Submit the report at my room by Friday noon."

Hampir tersembul biji mata aku mendengar sebaris arahan daripada Doktor Aira yang cantik biarpun serius ketika itu. Friday? Mungkin Doktor Aira terlupa, ayatnya itu membawa maksud dua hari dari sekarang. Aku menjulingkan biji mata. Menjeling sedikit pada Naurah yang turut tergamam tidak mampu berkata apa-apa.

"Aku rasa, dia nak sebut next Friday tu. Dia terlupalah tu nak tambah perkataan next." Husnozon gila! Aku cuba memujuk diri sendiri dan tersenyum memandang Naurah.

BYLINE CINTA WARDAHWhere stories live. Discover now