Bab 8

93 18 2
                                    

"Zri,bos pnggil kau".Pnggil kwn sekerjenyeyg bernama Haikal lalu menepuk bahu menuruti arahan bosnye."Ok"tngh melayan pelanggan.Azri meletakkan mknn ke ats meja yg telh diorder tadi.

Azri Syazwan membuat part time job di kedai cafe.Yelhkn hidupnye tdk senang sprt org lain.Ayahnye pula sakit perlu rawatan.Azri bersekolah di college tu pn dpt biasiswa dan kwsp ayahnye.Walaupn dpt biasiswa dan KWSP,dia tetap mahu bekerja dah hidup berdikari di ats kakinye sendiri.

Azri msuk ke ruang bosnye."Yee bos ad ap panggil saya"ingin mengetahui knp dye dipanggil setahunye dia tidak pernah buat hal.

"Duduk lh "pelawa bosnye dngn matenye menunjuk kerusi dihadapannye."Terime kasih bos"bls azri sambil menarik kerusi beroda lalu duduk."Kmu nk tahu knp sye pnggil kmu ?"Ckp bosnye walaupun perlahan kedengaran keras.
"Abis laa apa yg aku daa buat nii"bicara Azri dlm hati."Err ad ap bos ?Sye ad buat slh ke ?"Takut Azri klu2 dia ad buat slh tanpa dia sedari.

"Tahniah"perkataan tu dngn ttbenye membuat Azri gembira dan trsnyum lebar."Anda dinaikkan gaji dan juge pangkat"kata bos nye lagi."Yee ke bos"jawab Azri.Bosnye sneyum lalu mengangguk."Alhamdulillah"Azri melafazkn kata syukur terhadap ilahi.

"Saya dngr ad org bercakap baik tentang kmu,mahu pelanggan ataupun pekerje".Azri suke mendengar nye.Dia tidak suke menyakiti hati org sekelilingnye dan suke buat org gembira dan selesa dngnnye.

...

Armel duduk di tmn berdekatan rumahnye.Armel slalunye bosan kluar ke tmn jln sorg2.Armel mmng suka akan tmn yg indah dan tenang.

Armel mpk muke tenang tapi mcm memikirkn sesuatu ?adakah Armel memikirkn Azri ?x mungkin lh.Azri bru skli due je jumpa.Takkan lh Azri dpt merebut atynye skli je.Ye laa walaupn Armel nii beriak biase je dpn Azri.Dlm hati ?Mana lh tahu kn.

"Eh ap aku fikir nii,mengarutlh ko nii Mel,baru kenal dh boleh terfikir kt dia"bercakap dlm hatinye.Lalu menggeleng kepala dngn sndrnye.

Lalu menyambung menikmati keindahan dan ketenangan ditmn.Melihat kanak2 berlari berkejar kejaran dihadapan nye.Suke Armel dngn kanak2.Dia kn anak tunggal ?Dia ad minta mama nye adk.Kepala dia mcm stu flash mengingati peristiwa itu.

Flashback
"Ma".Armel duduk ats katil berselimut paras lutut blkngnye disandar bantal blkng."Yee syg"bls mamanye mndngr anaknye memanggil dirinye yg sdg belek belek mencari cerite menarik untuk diceritakan kpd anaknye sblum tidur.

"Ma tak fikir nk ade ank lgi?"tanye Armel yg ingin kn adk.
"Takda rezeki lagi sayang"kata mamanye trus menutup buku cerita lalu menyelimutkn puterinye.

"Arini kite tidur awal ye"kata mamanye mengelat dari soalan anaknye."Ok"menarik selimut yg ditarik mamanye untk menyelimut dirinye.

"Good night mom"lalu memndng mamanye."Good night sayang"snyum yg dibuat tapi tampk sedih.

Mamanye menutup lampu dan pintu biliknye.Armel mampu melihat saja.

Armel memusingkn badannye ke arah dinding belah sane.
Endflashback

Semenjak itu Armel tdk berani bercakap tentang adik.Armel taknak kejadian itu berlaku.Armel juge tak nak menyakitkn hati mamanya.Smpai skrg Armel diam.

...

"Zri,ko ok akk?"nmpk kwnnye sedih kluar drpd ruang bosnye.Azri sje nak lihat reaksi kwnnye.

"Kal,aq..aq... "Azri saja menambah ramuan smbil memandang ke bawah."Ko dh knp Zri?"tanye kwnnye.Dia turut sdih kelihatan kwnnye mcm membawa berita tidak baik.

"Aku dinaikkan pangkat"jerit Azri dngn sukenye.Tapi tadi delah jerit2 cam perempuan."Betul ke?,alhamdulillah rezeki kau."Bicara kosong kwnnye.Dye dh tahu Azri tidak suke bohong orngnye.

Kwnnye turut gembire mndngr perkara yg baik.Azri trsnyum melihat kwnnye turut gembire dngn berita baik terhadap dirinye.

.....

"Mel"pnggil mamanye dari bwh penjuru tangga."Mell"pngil mamanye lgy"dye terase plik anaknye tidk menyahut."Aihh tido ke anak bertuah nii"kata mamanye dngn perlahan.

Mamanye naik ke ats memastikan anaknye berada dirumah.

"Tok tok"mamanye mengetuk pintu bilik puterinye."Mel"pnggil mamanye lgy.tdk mendengar sbrng rekreasi.Mamanye  mencuba memulas tombol pintu bilik anaknye."Tak berkunci"bicara mamnyr dlm hati.Mamanya terus membuka pintu bilik itu lalu memasuki bilik puterinye.

"Aihh takde rupenya"bicara mamanye."Ehh bertuah btul punye bdk"geleng mamanye smbil trsnyum.

Detik aty Puan Aisyah.Petang ii mcm nii puterinye slalu akan pergi jln di tmn klu dia bosan.Puterinye mmng suke akan taman drpd kecik.Dia suka keindahan dan ketenangan.

Arhh lagi satu yang korng tak ttahu.Armel nii ada satu penyakit daripada kecik.Mungkin penyakit keturunan kot. ?dia mempunyai asma,tetapi tak de lah seteruk mana.Dia memakai puff apabila terdesak.

....

"Assalamualaikum"sape seseorg suarenye agak dikenali.Lamunan Armel hilang seketika.

"Eh mama"memandang mamanye lalu trsenyum."Jauh termenung puteri mama sorng nii"tegur mamanye."X dlh mama"suke melihat mamanya dtg ke tmn.Puan Aishah mmng jarang ke tmn ini,walaupun tmnnye berdekatan dirumahnye.

" Ehh duduk lah mama"pelawa Armel smbil menepuk nepuk bangku kosong disebelahnye.

Puan Aishah duduk sebelah anaknye setelh anaknye mempelawanye duduk.Mereke berborak-borak kosong.Borak2 smpai leka nk dkt senje.Mereka pun pulang bersama-sama.

Cinta Yang TerlarangWhere stories live. Discover now