BAB 6
Sarah Bookstore...
"Selamat pagi, kak Sarah." Ucap Dahlia, riang.
"Pagi..." balas Sarah, sambil tersenyum senang.
Dia segera menuju ke bilik pejabat yang dikhaskan untuk dirinya ini. Disitu, dia akan merasa lebih selesa untuk membuat kerjanya tanpa sebarang gangguan.
"Morning, kak Sarah." Ucap Aliya riang, setelah terserempak dengan cik bosnya itu.
"Morning, Liya." Balas Sarah, lembut. Senyuman manis tak lekang daripada bibirnya yang mungil itu.
Sarah kembali meneruskan perjalanan, menuju ke bilik pejabatnya yang berada dihujung sudut. Tas tangan berjenamanya itu segera diletakkan diatas meja kerjanya. Punggungnya terus dilabuhkan diatas kerusi empuk miliknya itu. Komputer riba yang sentiasa berada diatas mejanya itu, dibuka. Dia menanti dengan penuh sabar. Setelah komputer ribanya terbuka, jari jemarinya ligat mencari ikon Facebook lalu di'klik' untuk melihat notificationnya. Mana tahu, kut-kut ada yang nak order lagi kan.
Laman sosial Facebook terpapar di skrin komputer ribanya. Wow! Banyak pesanan ringkas yang diterimanya. Tak kurang juga dengan notification yang diterimanya ni. Tetikusnya segera menge'klik' kearah notification. Segala komen yang masuk, di balas satu persatu dengan penuh sabar. Segala kerenah pelanggan dilayan dengan baik walaupun kadang-kadang ada yang merimaskan. Iya lah, dia orang banyak tanya itu, ini tapi belinya idak... Kadang ada yang tak berpuas hati dengan harga bukunya. Mahal lah, apa lah. Hmm... Kalau nak yang murah, buka kedai buku sendirilah.
Fiona
Salam sis. Saya nk tanya, novel Jeritan Puaka by Ninie Othman masih ada lagi tak?Itu soalan pertama yang ditujukan kepadanya dibahagian komen. Dengan lafas 'Bismillah' dia mulai menaip sesuatu di papan kekuncinya itu. Perkataan 'send' di'klik' apabila dia sudah yakin dengan balasannya itu. Komen yang kedua, dibuka pula.
Intan Alyza
Assalam. Novel Bidadari Bermata Jeli karya Hana Ilhami, masih ada stok lagi tak?Jari jemarinya ligat hendak menaip di papan kekunci, tetapi niatnya itu terhenti apabila mendengar ketukkan di pintu biliknya.
"Masuk..." suruhnya separuh berteriak.
Daun pintu dipulas dari luar. Dengan perlahan, pintu bilik pejabatnya dibuka. Wajah pekerjanya yang bernama Dahlia kelihatan disebalik pintu.
Pekerjanya itu melangkah masuk ke dalam bilik pejabatnya dengan membawa sesuatu yang tidak dijangkakan olehnya.
"Ada bunga untuk, kak Sarah." Ujar Dahlia, sambil menghulurkan sejambak bunga mawar kepada cik bosnya itu.
Kaget. Itu reaksi pertamanya. Nak tak nak, sejambak bunga mawar yang dihulurkan kepadanya, diambil jua. Hatinya tertanya-tanya, siapalah yang bagi bunga ni? Mimpi apalah si dia tu bagi bunga kat dia pagi-pagi ni? Hmm...
"Daripada akak tertanya-tanya, lebih baik akak baca kad yang ada terletak elok jer kat bunga tu, hah." Suruh Dahlia yang masih setia berdiri di sisi cik bosnya itu.
Sarah tersentak. Matanya terbeliak memandang pekerjanya yang masih tercegat disisinya ini. Bertuah punya budak. Ingatkan dia dah keluar tadi. Rupanya, ada lagi dia kat sini. Ish, nak kena ni...
"Hah! Apa duk tercegat lagi kat sini? Dah tak reti-reti nak buat kerja. Ke nak kena potong gaji?" Ugutnya, sambil membuat riak muka seriusnya.
Kali ini, pekerjanya pula yang terkejut. Tak semena-mena, pekerjanya itu kelam kabut menuju ke pintu keluar. Gelabah semacam dibuatnya.