Kitorang bergegas pergi ke wad pada pukul 8.15 pagi. Sampai je dekat satu katil ni, ummi terkejut memandangku. "Eh Dani dah nak pergi ke?"
"Aah alang alang tu nak jumpa ummi kejap. Tapi kan ummi.. diorang ada lupa something la nak cakap semalam." Ummi pandang aku semacam and then pandang pasangan suami isteri di belakang aku.
"Apa dia cakaplah."
"Kak sorry sangat sangat saya lupa betul nak bagitau akak. Sebenarnya rumah kitorang bukan dekat Malaysia."
Reaksi muka mak aku terkejut. "Habis tu dekat mana?"
"Dekat London kak. Sorry tak bagitau, time Dani tengah packing barang baru saya ingat pasal rumah."
Ummi dah terkelu kat situ. Pepagi lagi dapat berita buruk siapa la yang tak shock. "Habis tu macam mana skarang ni?"
"Kitorang nak passport Dani, dia kata ada tapi ayah dia yang simpan. Masalahnya dia tak tau kat mana, itu yang datang sini."
Ummi pandang aku. Then aku pandang dia balik. Dalam otak aku macam macam aku pikir, ummi kasi ke tak? Janganlah cancel. Aku teringin gila nak pergi sana. Dun make my dream become shit mom, please.
Ummi call ayah dan bagitau apa yang berlaku tadi. Lepas tu ummi loudspeaker call tu.
"David kenapa tak bagitau awal awal? Skarang ni macam mana?"
"Please bang tolong bagi passport dia. And tolonglah jangan cancel. Dani pun tak tau pasal rumah kitorang tu pun baru tahu pagi tadi. She also look forward untuk hari ni. Dia pun terkejut juga."
Haih suasana dekat situ dah tegang balik macam sebelum ni. Oi parents manalah kasi kau pergi tinggal dengan family lain? Okey ada separuh family tu bagi tapi kat luar negara beb. "Dani nak pergi juga ke?" Ummi dah tanya.
"Saya memang terkejut tapi saya nak juga pergi sana and saya tau betapa bahayanya tinggal dekat sana tapi.."
Aku pandang fon dalam poket aku. Nak tunjuk ke? Dah dikira blackmail pula kan. Haih parah bebenor lah. "Bang macam mana ni?" Tanya ummi dekat ayah.
"Ermm susahlah kalau macam ni. Tak boleh la bang."
David dengan sepantas kilat sampuk bapak aku. "Janganlah cancel bang. Flight dah stand by tu kot." Ummi dengan bapak aku pelik. Macam mana dia beli tiket sedangkan no passport. "Macam mana dah ada tiket pula, passport kan tak ada lagi."
"Kak actually kitorang ada private jet and dia bertolak pukul 10 pagi. Bolehlah kak? Kitorang akan jaga dia betul betul. Kalau akak tak percaya ni jet kitorang."
Clara menunjukkan rakaman video yang dia berada di dalam jet. Ummi aku tengah tengok. Yang bapak aku pula memekak nak tengok so kitorang buatlah video call. Lepas habis je tengok, ummi ayah pandang satu sama lain. Siapa yang tak terkejut? Kalau dah ada private jet terang teranglah yang orang tu kaya gila! Bodoh.
"Yelah passport tu dekat dalam laci bilik ayah. Dalam almari sebelah kanan. Hati hati tau dekat sana, nanti dah sampai airport call ummi ayah. Jangan lupa tinggal solat, kalau Dani belajar bersungguh sungguh pun tapi tak solat tak ada gunanya. Kita hidup ni bukan sebab nak kerja duit tapi nak kumpul pahala and bla blaa."
Panjang sangat ceramah dia tapi mampus argh. Asal dapat pergi sudah, ku relakan telingaku mendengar ceramah free punya. Lepas tu, aku salamlah ummi dan ayah. Yang ayah tu aku pergi la wad dia. Takkan nak salam dari fon tu kot! Kau ingat tangan kau boleh tembus fon tu? Dia sempat lagi ceramah, argh apa kesah aku. Aku singgah kejap dekat wad akak dengan haziq. Yang haziq dah bangun, akak pula terbongkang tidur atas katil. Haih nanti rindulah aku dengan dak dak pendek ni. Aku kejutkan akak and bagitahu diorang aku nak pergi mana. Reaction? Tak payah tanya. Terkejut beruk la ngok. Macam macam diorang tanya apa jadi tapi aku cakap nanti aku cite. Fon akak dah berkecai so aku bagilah fon aku yang ketinggalan zaman tu. Dalam tu aku dah stand by simcard baru termasuk data sekali. Sebulan pula tu. Nanti bolehlah aku nak video call dengan diorang kan. Fon ummi, ayah dengan haziq retak je tapi still boleh guna. Fon diorang pun aku dah topup kan seorang RM30 nanti tak adalah nak memekak cakap data tak ada je.
David start engine kereta then kereta audi tu pun pecut meninggalkan hospital itu.
__________
"Hai korang, saya dah sampai airport ni. Baru nak ambik luggage ni ha."
Aku halakan kamera fon ke arah David yang sedang mengeluarkan luggage. Looks like luggage aku paling besar but dun worry, dia tak akan sumbat ke dalam perut jet tu pun. After all we can do anything in the jet. Eat pizza, spegetti, ais cream and whatever.
"Dani nanti boleh ke tu naik flight? Jangan muntah pula eh."
Aku menjuling mata kat atas bila mendengar kata kata ummi. Kalau jealous cakap jelah. Rancak betullah kitorang berbual sampai tak perasan aku tengah naik tangga otw ke perut pesawat. "Haa dengar ni oii, saya baru masuk dalam jet ni and oh my god. Korang tengok la dalam jet ni cantek duh!"
Aku menunjukkan rupa di dalam perut pesawat dengan menggunakan skype. Family aku apa lagi, mulut masing masing melopong. Ceh aku pun sama dua kali lima je.
"Canteknya untunglah dapat naik!" Haziq berkata dengan perasaan cemburu. Aku hanya tersenyum lalu memilih tempat untuk diduduk. Aku memasang seat belt awal awal so nanti tak payahlah pramugari tu memekak suruh pasang seat belt kan.
"Okeylah ayah, ummi, akak, haziq, aiman.. nanti kita skype lagi ye. Jangan habiskan data penat penat orang topupkan 30 ringgit seorang. Habis duit saya bedal." Ceh habis apanya? David tu yang tolong bayarkan. Ni kalau mamat tu dengar mesti dia bising. Aku memandang David di sebelah kananku and ada sepasang mata melihat aku. Muka dia pula memang dah aku jangka, muka dia macam nak ngajuk. Haih nasib hensem.
"Baik Dani hati hati."
"Tata nanti sampai sana mesej. Kalau ada apa apa jadi bagitau tau."
Video call end. Huh parah nak melayan family kita ni but no matter what happen they always stay by my side time aku susah and senang. Aku tekan button ke flight mode. Memang wajib. Dua minit kemudian, jet tu pun terbang. Arh gegaran di telingaku still tak boleh lupakan time nak pergi Indon. Haa apa lagi, pening aku pun dah startlah.
Aku pun ada la rakam dalam flight sikit. Lepas tu mata dah rasa berat semacam and tup. Lena la aku dibuai mimpi dengan tempat duduk boleh buat stail baringnya. Lagi nyenyaklah aku tidur.Nasib baik aku tak tidur berdengkur. Nite guys see you in London.
Haa habis pun chapter 8! yeahhh and rupa dalam jet tu lebih kurang macam ni lah.
YOU ARE READING
Mafia Leader | ✓ {#1}
ActionBook 2 : The Ring Kehidupan Dani kacau bilau apabila keluarganya kemalangan langgar lari . Dani terserempak dengan ketua mafia dan dia ingin menjadikan Dani anak angkatnya. Demi mencapai impiannya, Dani terpaksa berpindah ke London, England. Boleh k...