Kapitel 5

25 0 0
                                    

När jag gick till skolan dagen därpå kändes det tomt utan Tova och Melinda. Deras 'kompisar' visste inte vad de skulle göra. Jag fnissade för mig själv när de gick runt och bara såg förvirrade ut. Marcus gick fram till mig.
-Att både Tova och Melinda är borta utan att ha anmält sig är ju lite mysko, sa han.
-Mmm, sa jag till svar.
Det är kul att ha en hemlighet som är precis framför allas ögon.

Jag och Marcus gick brevid varandra utan att säga nåt. Vi brukade prata om lite allt möjligt men nu sa ingen av oss någonting. Vi gick till våra skåp som var brevid varandra. Jag låste upp mitt skåp och tog fram mina SO-böcker. Sen låste jag och gick därifrån. Det kändes som att jag svek Marcus. På lektionen tog jag fram min mobil för att messa Marcus när jag hör: Aurora har sin mobil framme!
-Aurora ta ner din mobil nu du vet att får inte ha den på lektionen!
Jag skämdes och la ner mobilen i fickan. Min lärare hatar mig tänkte jag. Under lunchen kom Marcus och satte sig brevid mig.
-Hej! sa Marcus.
Jag älskade hans röst.
-Hej! sa jag.
Sen blev det sådär tyst igen. Det var så mycket jag ville säga men det var som att min mun gick i baklås.
-Ehm.. Plugga hos mig efter skolan? frågade Marcus.
-Ja, vi har historia prov på måndag, svarade jag.
-Bra då ses vi vid fyra.
-Ja,hejdå.

Efter skolan skyndade jag mig hem. Jag hann titta till Melinda. Sedan skyndade jag till bussen för att kunna hinna till Marcus till fyra. Jag knackade på. Marcus öppnade.
-Hej!
-Hej!
-Har du ätit något? frågade Marcus.
-Nej, jag hann inte. Bussen var sen, svarade jag.
-Vill du ha en macka eller nåt?
-Visst.
Sedan gick vi upp till Marcus rum. Det såg ut som vanligt. Han satte sig på sängen och slog upp historia boken.
-Du hade historia prov på måndag va?
-Eeh.. Ja. Svarade jag.
Jag satte mig brevid honom.
Vi läste i ca 2,5 timmar. Sen kom Marcus mamma upp och sa att det var middag.
- Auorora vill du också ha nåt eller äter du hemma? hon vände sig till mig.
-Nej tack, jag äter nog hemma.
Marcus följde mig till busshållsplatsen. Efter några minuter kom bussen. Jag hoppade på. När jag kom hem skyndade jag till källaren.

Tonight~swedishWhere stories live. Discover now