BAB 32

66 4 0
                                    

"Abang bawak Aisya kemana ni?"tanya Aisya sambil memegang tangan suaminya.Dah la kena tutup mata,kalau jatuh tak ke naya.

"Sayang ikut je la...kalau abang suruh bukak,baru sayang bukak kain tu,araseo?"tanya Ashraf sambil membawa Arfa ke hadapan tasik di taman tersebut.

"Okay,sekarang sayang dah boleh bukak mata..."Ashraf melepaskan tangan isterinya.Arfa membuka penutup mata yang menutup matanya dari tadi.Matanya bersinar melihat keindahan tasik tersebut pada waktu malam.

"It's beautiful..."gumam Arfa.Dia menutup mulutnya apabila melihat keadaan sekeliling taman tersebut.Air matanya mengalir perlahan-lahan dan akhirnya menjadi deras.

Taman ni la tempat dia dan Iskandar bertemu.Taman ni la tempat Iskandar melamar dirinya.Segala memori indah bersama Iskandar berputar di dalam ingatannya.Arfa hampir terjelepuk namun sempat ditangkap oleh Ashraf dari belakang.

"Sayang...sayang ok?"tanya Ashraf sambil memeluk erat tubuh kecil Arfa.Arfa hanya mendiamkan dirinya.

"Takpelah,sayang nangis la sepuas-puasnya...abang tau sayang teringatkan arwah Is,sayang selalu pendam rasa sakit sayang tu sorang-sorang...sekarang abang nak sayang lepaskan semua rasa rindu pada arwah Is..."Ashraf berkata lembut.Belakang badan Arfa diusap lembut.

Tangisan Arfa semakin kuat apabila mendengar kata-kata Ashraf.Memang selama ni dia masih lagi tak dapat lupakan arwah walaupun beberapa tahun dah berlalu.Namun dia pendam perasaannya demi kebahagian lelaki dihadapannya sekarang.Arfa terus menerus menangis di dalam dakapan Ashraf.

Setelah hampir 10 minit menangis,akhirnya Arfa mengangkat wajahnya memandang Ashraf.

"Sayang dah puas menangis?"tanya Ashraf lembut.Senyuman manis dilemparkan pada isteri tercinta.Arfa menganggukkan kepalanya.

"Dah jom duduk dekat sana..."ajak Ashraf sambil memeluk bahu Arfa.Arfa hanya mengikut pergerakan Ashraf.Mereka duduk bertikarkan padang rumput dan berhadapan dengan tasik.Suasana pada malam itu amat damai sekali.

"Gumawo,abang..."ucap Arfa perlahan namun masih dapat didengari oleh Ashraf.

"Wae?"tanya Ashraf semula.

"Sebab abang faham Aisya..."balas Arfa.Wajahnya tersenyum kelat.

"Takpe...abang faham...mesti sayang sakitkan tanggung rasa sayang pada arwah?"Ashraf tersenyum melihat isterinya.Arfa menganggukan kepalanya.

"Abang pun rindukan arwah...arwah baik sangat...dia yang suruh abang jaga Aisya kalau dia takde..."Ashraf memberhentikan kata-katanya.Tangan Arfa ditarik dan digenggam perlahan.Arfa memandang wajah Ashraf.

"Abang sayang sangat dekat Aisya...tapi masa tu sayang dah bertunang dengan Is,jadi abang cuba lepaskan sayang perlahan-lahan,tapi tak sangka tetiba arwah datang jumpa abang suruh abang jaga sayang betul-betul..."Arfa terkejut mendengar penjelasan Ashraf.

"Jadi...abang memang kenal la dengan arwah?"tanya Arfa.Ashraf melepaskan keluhan kecil.Biarlah malam ni,dia ceritakan segala-galanya kepada Arfa.

"Memang abang kenal dia,tu pun sebab abang terserempak dengan arwah.Masa tu abang ternampak Aisya dengan arwah Is pergi butik pengantin.Abang berjumpa dengan dia sebab nak ucapkan tahniah,tapi sayang...masa tu hati abang sakit sangat...abang betul-betul cuba untuk buang perasaan sayang abang pada Aisya..."bersungguh Ashraf bercerita.

"Tapi tak lama lepas tu,kitaorang jadi kawan baik...abang sayang dia macam abang kandung abang sendiri,tapi abang sendiri tak sangka yang dia akan pergi dulu tinggalkan kita... "Ashraf mengeluh.Pandangannya dilemparkan pada taburan bintang-bintang yang bersinar di dada langit.

"Dah takdir...kita kena terima walaupun apa pun cara...Aisya rasa mesti Is dah jadi bintang yang paling terang kat sanakan abang?"tanya Arfa.Tangannya menunjukkan pada salah satu bintang yang bersinar terang.Lagaknya seperti seorang kanak-kanak melihat bintang yang bersinar cantik pada waktu malam.

Pandangan Ashraf dilemparkan pada bintang yang ditunjukkan oleh Arfa.Dia tersenyum sambil merangkul pinggang isterinya.Bayangan senyuman Iskandar terlakar pada fikirannya.

"Semoga kau bahagia kat sana,bro..."monolog Ashraf.Dia meletakkan kepalanya pada bahu Arfa.Mereka melayan perasaan pada malam itu sehingga larut malam.

✴✴✴
Lol...nampak sangat author tengah takde idea...😆

Papa boxing,I ❤U!!!!Where stories live. Discover now