SPONGEBOB LAGI BERIMAN!

142 19 2
                                    

Iman ni pokok kehidupan umat Islam. Yang ibadah pula bunga. Cuba kita istiqomah dalam berdoa, Insya-Allah hasilnya buah.

Ha nampak tak kata-kata hikmah abang Mr_Haha? So, kat sini aku bukan nak beleter lah. Cuma nak bagitahu salah satu ciri-ciri orang beriman ni, dia akan elak daripada buat benda-benda tak berfaedah.

Benda tak bawa manfaat macam gigit cawan polisterin, nyanyi lagu pop atas meja dengan kain pelikat dan tuala lilit kepala, ketuk-ketuk tangkai baldi atau luang masa depan mesin basuh tengok baju pusing-pusing. Ha banyak lah lagi.
Buktinya dalam Quran sendiri,
"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna."
[ al-Mu'minun (ayat 1-3) ]

So, daripada kita buang masa buat benda yang tak menjaminkan kita masuk syurga, apa kata kita beribadah. Ibadah dalam Islam ni banyak. Kerja pun ibadah. Kau buat kerja sekolah, kerja rumah, kerjakan orang. Eh, tu bukan ibadah tu bid'ah namanya. Hahahambar!

Cuba contohi Spongebob. Ha dia kalau pergi Krusty Crab buat Crabby Patties, pergh semangat! Semangat dia kalah Hussin Bowl eh Usain Bolt. Spongebob punya semangat tu sampai tinggalkan Atlantis yang ada banyak harta semata-mata tak sabar nak sambung kerja. Hahaha alah korang tak tahu ke episod tu? Adalah satu episod tu.

Ah, tak kisahlah. 😂

The points kalau nak jadi orang beriman ni,

1) Berlumba-lumba dalam melakukan ibadah. Sebab nak masuk syurga kena berebut-rebut. Tiket syurga ni dah lah banyak diskaun. Baik cepat. Kang habis lak (mati).

2) Ikhlas dalam melakukan ibadah dan secara terus menerus. Sebab kita tak tahu sekurun mana dosa kita dan sekuman mana pahala kita. Ikhlas ni penting. Lagi penting dari markah exam awak tu. Seriously, kalau kita ikhlas kesempurnaan ibadah tu tak payah nak cerita ler. Gerenti padu punya!

3) Sentiasa berdoa. Ha ni lagi penting dari awek awak. Sebabnya kau dah ada iman, ibadah dah buat. So, macam kata-kata aku yang power tak berapa nak power tu tadi. Kau dah ada pokok, ada bunga. Takkan nak biar pokok berbunga tanpa ada hasil? Mana buahnya? Doa tu buahnya lah!

So, boleh dikatakan kau dah berjaya cipta sebuah keimanan dalam diri berpendiriankan sebuah pokok huhuhu! Jangan termenung lagi, takyah tunggu apa-apa lagi. Terus je buat. Kau nak ke Spongebob lagi beriman dari kau? Hahaha nasib je dia tak peluk Islam, kalau tak kau pun kalah. Aiseymen, banyak tengok kartun aku ni.

Okay lah, Mr_Haha nak pergi gigit cawan, eh makan jajan. Ha bye, Assalamualaikum! 😂

Sentap Ke Bro 2 Where stories live. Discover now