BAB19-kehidupan

3.9K 99 5
                                    

2 tahun sudah berlalu..benar terlalu perit untuk zahar dan raudha lalui..tapi mereka telahpun berusaha untuk membawa diri masing ke dua arah yang berlainan..

Tetapi ape kan daya jika itu takdir..walau kuat mana kita menolak..ia tetap pantul kembali kerana takdir itu sudah ditetapkan....

Suasana di pasar raya sungguh meriah pada perayaan tahun baru..kanak2 berlari keriangan..bermain permainan di pusat beli belah bahagian kids zone
Raudha dengan tiba tiba memainkan perasaan..tidak terlalu sedih..tidak terlalu happy ia seperti bersendirian berada diantara berjuta kanak2 dengan gelak tawa..dengan tak disangka air matanya jatuh..

"Kenapa aunty sedih" tegur seorang budak lelaki sambil tersenyum

Raudha menghentikan lamunannya dan melutut menhadap budak itu..

"Eh tak lah..apa nama awak sayang?" tanya raudha sambil mengesat air mata

"Fakhrul" jawab budak itu..

Tiba tiba mereka disapa oleh ibu bapa fakhrul..
Fakhrul dibawa pergi oleh keluarganya..

"Humm ianya sungguh menyakitkan.." Kata raudha sendiri

Raudha menuju ke parking kereta..

Dalam pada itu,raudha tidak sedar dia diikuti oleh seseorang..
Ianya  membuatkan raudha berasa terancam..

Tiba tiba kedengaran seperti ada orang yang tersepak tin minuman..

"Siapa tu..tunjukkan diri awak..saya tak takut lah!!"

Tengking raudha dalam ketakutan

"Keluar saya kata" arah raudha..

"Hye Raudha Syifa Shaariz ...gembira dapat jumpa awak semula.."

tegur seseorang dari belakangnya..raudha segera memalingkan tubuhnya melihat kepunyaan suara itu..

"Ashh?..kau buat apa disini.."

Raudha berasa amat ketakutan..ia berundur sedikit demi sedikit..
Ashh juga tetap menghampiri raudha..

"Ergh..kenapa kau balik sini?..bukankah dato' dah..."

"Because of you and you know what?..i'm still loving you Syifa..saya tahu awak dah janda..and i rasa..hidup i lebih penting dari perasaan orang lain.."

"How dare you..shut your mouth Ashraf..aku tak sangka kau tetap sama macam dulu..jangan ikut aku lagi"

Dengan pantas raudha dipeluk dari belakang semasa cuba melarikan diri..

"Hei lepas lah...tolong!!!!."

Kebetulan ada hamba Allah yang lalu disitu ternampak kejadian itu..

"Woii lepaskan dia.." tengking lelaki itu yang memakai serba hitam dan bersweather

Lalu lelaki itu menolak Ash dari terus meng apa apakan raudha..
Mereka berdua bergaduh sehingga kedua duanya cedera kerana terkena penumbuk masing masing..

"Awak ok?..terima kasih selamatkan saya..sebagai balasan saya nak hantar awak balik..awak tak boleh tolak"

Lelaki itu hanya mengangguk dan tetap menutup mukanya dengan sweather dan kaca mata hitam..

###

Raudha memimpin lelaki itu kedalam kereta...

Raudha masuk kedalam kereta dan memulakan perjalan..tiba -  tiba lelaki itu menarik kebelakang sweathernya dan membuka kaca matanya..

"What?..zahar?.." dengan mengejut raudha menekan break dan raudha terus keluar dari kereta..zahar turut keluar..

"Awak masih bencikan saya?..
Saya faham..saya tak paksa awak maafkan saya..saya cuma tolong awak je..awak yang perlawa saya tumpang balik.."

Zahar menghampiri Raudha..

"Awak cakap lah..walaupun sepatah..saya rindu suara awak..bagi saya senyuman awak pun dah cukup bagi saya.."

Raudha tetap terdiam..sambil berpeluk tubuh..

"Awak memang tak nak cakap ?..okay tak mengapa saya pergi..dan tak akan ganggu awak lagi..tapi saya tak akan janji untuk pergi jauh dari awak.."

Zahar mengatur langkah untuk meninggalkan raudha..namun baju sweathernya seperti ditarik di bahagian pinggang.

"Kenapa lah tuhan temukan kita lagi?..adakah dia ingin menyiksa saya?..adakah ini balasan untuk saya atas apa yang saya dah buat atau cakap sebelum ni?"

"Tuhan itu adil sayang..dia sentiasa memberikan yang terbaik untuk hambanya yang setia tabah dengan segala dugaannya..dia tahu yang mana buruk dan baik untuk hambanya..mungkin sudah ditakdirkan 'awak' dan 'saya' menjadi 'kita' "

Raudha tertunduk malu..

"Tapi saya banyak berdosa dengan awak..awak dah banyak tersiksa  disebabkan oleh kedegilan saya..saya ni bukanlah isteri dan ibu yang baik.."

"Macam apa yang saya katakan..tuhan tahu apa yang terbaik untuk hambanya..
Ya benar..dulu cinta awak kejam dan tak adil bagi saya..tapi saya yakin..kekejaman itu boleh dilembutkan dengan keadilan perasaan yang suci seperti cahaya..dan seperti nama awak."

Raudha tersemyum kecil..

"Raudha Shifa Shaariz..sudikah awak menjadi isteri saya semula untuk selamanya dan lupakan kisah silam untuk bina masa depan yang cerah bersama bakal anak2 kita nanti."

Zahar meluahkan segala perasaan yang dipendam selama
2 tahun berjauhan dan menderita

"Ya..saya terima awak Tengku Zahar Irwan.."
Raudha masih tertunduk..

###
Keesokan hari..
Zahar membawa raudha kerumah ibu bapanya..

"Wah kak raudha..rindunya.." jerit aliysh sambil berpelukan dengan raudha..

"Ehh kak raudha pun rindu kat aliysh"

"Duduk nak" jemput dato'

"Terima kasih.."jawab raudha

"Papa..bolehkah kami nikah semula?.." tanya zahar..

Raudha dan aliysh terdiam..

"Aliyshh setuju abang dengan kak raudha.."

Kata kata aliysh terhenti apabila melihat papanya masam seperti tidak setuju..

"Kenapa paa?"

Tiba tiba sahaja Dato' tergelak pula..

"Papa setuju jika itu kebahagiaan anak anak papa"

Mereka semua tergelak tanda kelegaan

"Haaa dik..adik dengan Ammar macam mana?."usik zahar..

" ishh abang ni...bongok lah.."

Kebahagiaan  akan datang sama cepat atau lambat..

Bagi sesiapa yang menunggu dengan tabah dan sabar tanpa melawan takdir..

Kebahagiaan untuknya besar adalah daripada berkat kesabarannya

Kita hanya mampu merancang dan tak mampu menentukan..kerana hanya tuhan yang mengetahui segala..

CINTA itu KEJAMWhere stories live. Discover now