Hollow del 29.

134 8 0
                                    

-En vecka innan jul-

~Isabelles perspektiv~

Jag hade lyckats tjata på mamma så att hon gick med på att fira jul med Felix i Stockholm. Han sa att tyvärr var det bara Michaela och Daff som kunde komma eftersom dom andra skulle fira med sina familjer. Nu var det äntligen dax att åka upp till Stockholm. Eftersom mamma var höggravid fick vi åka en slags buss upp till Stockholm en vecka innan jul. Eftersom alla lärare på min skola fick ledigt en vecka innan jullov fick vi också en veckas ledigt. Fast sen hände det något oplaneret. 26 minuter innan Stockholm fick mamma värkar...

"-AJ!" Utbrast mamma och höll sig för magen.

"-Har du värkar?!" Sa jag och stirrade på henne.

"-Jag tror det... Och vattnet gick nyss..." Sa hon och stirrade.

Jag sprang fram till busschaufören och sa till honom.

"-Du min mamma har värkar och vattnet gick skulle du kunna åka till närmaste sjukhus och släppa av oss?" Sa jag stressat.

"-Javisst. Jag tar nästa avfart." Sa han och ökade trots den ishala vägen.

"-Han tar nästa avfart och kör till närmsta sjukhus." Sa jag när jag kom till mamma.

"-Han får ta och skynda sig för... Meja vill ut nu..." Sa mamma flåsande och knep ihop ögonen av smärta.

"-Jag ringer Felix och berättar." Sa jag.

"-Nej det gör du när vi är framme." Sa mamma och flåsade.

"-Okej..." Sa jag och tog mammas hand.

"-Ja då släpper vi bara av två passagerare på sjukhuset innan vi fortsätter." Sa busschafören när vi hade stannat vid sjukhuset.

Jag och mamma gick av och jag tog våra väskor. Inne på akuten fick mamma hjälp direkt och fördes till ett avlägsnat rum. En sjuksköterska hjälpte oss med väskorna.

Mamma fick ta av sig byxorna direkt och fick massa lustgas.

"-Och krysta!" Sa barnmorskan.

Mamma krystade och krystade men hon fick inte ut Meja.

"-Vi måste tyvärr göra ett kejsarsnitt. Vi transporterar dig direkt och din dotter får vänts utanför." Sa en barnmorska efter en halvtimme.

"-Va nä. Eller okej. Isabelle vänta här och ring Felix." Sa mamma och fördes iväg.

Jag gick ut och satte mig utanför rummet mamma hade varit i. Snabbt slog jag Felix nummer på mobilen.

"-Hej är ni inte framme snart?" Frågade Felix när han svarade.

"-Nä... Det hände en liten olycka. Eller ja mamma fick värkar. Men dom är tvugna att ta ut Meja genom kejsarsnitt. Så jag sitter här och väntar. Vi är på Huddinge Universitets sjukhus. Så kan ni komma?" Frågade jag.

"-Eh... Javisst. Ska bara säga till mamma. Kommer om 40 minuter ungefär. Puss älskar dig." Sa han.

"-Puss." Sa jag och la på.

Jag lutade mitt huvud bakåt mot väggen och snart sommnade jag. Efter några minuter väckte någon mig.

"-Isabelle. Isabelle!" Sa sjuksköterskan.

"-Ja?" Sa jag yrvaket.

"-Din mamma och din syster är i rummet nu ifall du vill hälsa..." Sa hon men jag rusade in i rummet.

Där låg mamma med en liten bebis som var invecklad i en handduk.

"-Kom." Sa mamma och log mot mig.

Jag gick mot henne och satte mig på sängkanten.

"-Hon liknar mig när jag var liten." Sa jag och tittade på Meja.

"-Aa jag vet. Vill du hålla henne?" Frågade mamma.

Jag tog emot henne och hon tittade på mig.

"-Hej Meja." Sa jag och strök mitt finger längs hennes mjuka kind.

Hon gurglade någonting på bebisspråket som inte jag förstod. Plötsligt knackade det på dörren och Felix och Cecilia kom in. Jag gav Meja till mamma igen och sprang till Felix famn.

"-Åh vad jag saknat dig." Sa jag och kramade honom hårdare.

"-Saknat dig med." Sa han och kysste mig.

"-Grattis!" Sa Cecilia och gick fram till mamma.

"-Tack." Sa mamma och log.

"-Vad ska hon heta. Eller är det en flicka?" Frågade Cecilia.

"-Hon ska heta Meja." Sa jag, Felix och mamma i kör.

"-Hahaha okej..." Skrattade Cecilia.

"-Har ni hört något från Michaela och Daff?" Frågade jag.

"-Nä. Inte mer än att hon är väldigt trött på sin mage." Sa Felix och skrattade.

Vi satt där hela kvällen tills Felix och Cecilia var tvugna att åka hem.

"-Jag stannar här. Vi kommer imorgon tror jag. Läkaren sa väl det innan?" Sa jag.

"-Ja. Vilken tur. När Isabelle föddes var jag tvungen att stanna här i en vecka för Isabelle skrek hela tiden..." Sa mamma och skrattade.

Jag gjorde en grimas åt henne och vinkade av Felix och Cecilia.

-Nästa dag-

~Felix perspektiv~

Ann-Britt och Isabelle kom vid tolvtiden och Meja var helt knäpptyst och skrek inte en enda gång.

"-Jag har nog aldrig varit med om en sån tyst bebis." Skojade Cecilia.

"-Haha nä. Inte jag heller." Skrattade mamma.

Jag och Isabelle började baka pepparkakor men vi hann inte långt innan Daff ringde.

Mamma svarade och pratade med honom en lång stund innan hon la på och gick till oss igen.

"-Michaela och Daff har precis blivit föräldrar till en pojke och en flicka." Sa mamma.

"-Yippi!" Utbrast Isabelle.

"-Kommer vi få hälsa på dom?" Frågade jag.

"-Ja Daff sa att vi kunde komma när som helst." Svarade mamma.

"-Men vad bra då sticker vi!" Sa Ann-Britt.

Vi hoppade in i bilen och körde iväg till Södersjukhuset. I receptionen var vi tvugna att ange våra namn osv men sen kom vi äntligen till rummet där Daff och Michaela var.

"-ISABELLE!" Utbrast Michaela och log.

"-MICHAELA!" Utbrast Isabelle lika högt och sprang fram till sängen där hon låg.

Brevid sängen stod där två små sängar för bebisarna.

"-Känns konstig att krama dig utan din mage." Skojade Isabelle och kramade henne

Michaela gjorde en grimas mot Isabelle.

"-Vad ska dom heta?" Frågade jag.

"-Vi vet inte. Kanske typ Anton och Amilia eller Erik och Elin." Sa Daff.

"-Fast Kat ville att den ena skulle heta Katia i mellannamn..." Skrattade Michaela.

"-Jo förresten varför är inte Kat här?" Frågade mamma.

"-Hon och Oscar har haft lite relationsproblem. När dom repade med Zara Larsson medans Felix var i Malmö kysste Zara honom men Oscar kysste tillbaka. Så ja..." Suckade Michaela som nu hade tagit upp ett av barnen i famnen.

"-Jaha. Ja dom är fortfarande unga..." Sa Mamma.

Vi var där hela kvällen precis som vi hade varit på sjukhuset när Meja hade fötts.

"-Vi måste sticka! Men ses till jul!" Sa mamma och vi gick ut till bilen.

Hollow (swedish)Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang