03

4.2K 158 7
                                    

"Atas kepandaian awak, saya sarankan awak untuk masuk ke kelas Sains tulen. Dekat sekolah awak, awak amik sains tulen? " soal pengetua di sekolah itu. "Yaa cikgu, saya amik sains tulen dekat sana" jawabku yang tak lepas pandang pengetua itu. "Ouh baguslah, jadi awak boleh masuk ke kelas 5 Cerdik. Kejap lagi ada salah seorang murid kelas itu akan bawa awak ke kelas. " ujar pengetua. Aku termenung seketika teringat kisah semalam iaitu bagaimana aku beritahu pada Ayna dan Aisy yang aku akan berpindah ke Putrajaya.

Flashback

"Sorry Aisy, saya kena berpindah" ujarku yang hanya mampu memandang rumput yang kian menghijau di taman. "Tapi kenapa? Awak tak kesian ke tengok saya kehilangan awak? " ujar Aisy pula. "Saya kena ikut papa saya ke Putrajaya. Sebab papa ada kerja yang nak diuruskan. Maafkan saya Aisy. " ujarku sambil memegang erat kedua-dua tangan Aisy. "Takpelah saya faham. Awak memang patut dengar cakap mama and papa awak." "Saya janji yang saya akan sentiasa contact awak walaupun kita jauh" jawabku yang sudah mengalirkan setitis demi setitis airmata. "Shhh, janganlah nangiss. Tak cantiklah Cik Tengku saya ni" katanya sambil mengelap airmataku dengan lembut.

"Huhh.. Huhhh.. Huhh.. Ad janganlah tinggalkan aku Add. Aku tak sanggup dow" ujar Ayna yang terus memelukku. Aku pergi pindah je, bukan pergi mati. "Ehh jangan nangis-nangis nanti buruk lah muka si Ayna Chikuku aku ni"

"Janji dengan aku yang kau akan contact aku selalu" pesan Ayna yang tak lepas mengalirkan air mata. "Yee aku janji" .

"Qalissa, kita dah nak gerak ni." tegur mama yang berdiri menungguku. "Okey guys, bye takecare tau kat sini" ujarku. "Tengku Adriena Qalissa, saya nak cakap yang saya tetap akan sayangkan awak." - Aisy Farhan

"Saya pun. Okey bye korang" kataku lalu pergi berlari ke arah mama.

Dari jauhku dapat lihat wajah sepi mereka. Selamat tinggal kawan.

Endflashback

Tok.. Tok.. Tok..

"Silakan masuk" arah pengetua kepada seseorang yang mengetuk tadi. Terlihat susuk tubuh seorang lelaki yang agak stranger."Maafkan saya pengetua. Saya terlewat" balas lelaki itu. "Takpe, ni saya kenalkan Adriena nie Dzareel. Dzareel ni Adriena " ujar pengetua yang mengenalkan ku kepada lelaki yang bernama Dzareel ini. "Call me Dz" "call me Ad " balasku. Dz ni boleh tahan kacak. Dia putih, tinggi lampai memang sesuai dengan bahunya yang bidang itu.

"Jom, sini aku tunjukkan kelas kau" ujarnya. Aku hanya mengikut sahaja.

🌸🌸

"Dzareel kenapa awak lambat masuk kelas saya" ujar seorang guru yang sedang mengajar sebentar tadi. "Maaf cikgu, pengetua mintak tolong saya hantarkan budak baru ni kelas sini" jawab Dzareel. "Ouh, okey. Kejap eh"

"Okey class harini kita ada murid baru. Okey awak boleh perkenalkan diri. Dzareel awak boleh kembali ke tempat duduk awak"

"Hai, nama saya Tengku Adriena Qalissa binti Mohd Syazwan. All of you can call me Ad" ujarku tanpa rasa sedikit segan silu. Hahaha

"Waaaaa, lawaaa doww. Macam Taylor Swift"

"Haah lawa. Kalau dia jadi awek aku, tak lepas aku"

"Uiitt ii sinilah duduk sebelah saya awek"

Pelbagai pujian yang aku terima. 'Heh hati aku untuk Aisy Farhan saje' bisikku di dalam hati.

"Okey Ad awak boleh duduk sebelah Iyad. Iyad sila angkat tangan" ujar guruku.

Terlihatlah susuk tubuh seorang lelaki yang mengangkat tangannya. "Sini, aku kat sini" ujar Iyad.

Terus aku pergi menuju ke tempat di belakang sekali. Err kenapa belakang sangat aku kena duduk ni.

"Okey class kita sambung semula pembelajaran kita tadi" ujar cikgu Farah.

🌸🌸

Waktu rehat bermula sejak pukul 10:30 pagi. Tapi aku hanya termenung seorang diri lebih kurang 10 minit.

"Ad, sorang je ke?" ujar seorang lelaki. Terus aku pandang wajahnya. "Ehh awak Dzareel. Awak buat apa kat sini? Mana kawan awak? Awak tak rehat? " soalku bertubi-tubi.

"Saya temankan awaklah, yelah awak sorang-sorang kat sini. Kawan saya ada je kat kantin tu. Saya baru je lepas rehat. Nah saya ada belikan sandwich untuk awak ni. Amiklah"

"Ehh tak menyusahkan awak ke? Terima kasih sebab sudi temankan saya kat sini" sambil memandang ke bunga-bungaan yang tersedia ada. Lagi-lagi ada bunga orchid, aku memang suka bunga orchid.

"Tak susahkan lah, kenapa awak pindah ke sini?" kata Dz. "Ehh, macam pelik je kita bersaya awak. Tadi masa kat bilik pengetua awak berkau aku dengan saya. Haha" ujarku sambil tergelak sikit. "Haha, saya berkau aku sebab ada pengetua. Saya ni jarang bersaya awak dengan perempuan" kata Dzareel.

"Haha kenapa dengan saya, awak bersaya awak? " soalku pelik bila Dzareel beritahu yang dia tak selalu berformal saya awak dengan perempuan.

"Entahlah, saya rasa saya dah jatuh cinta pandang pertama"jawabnya. Ehh malunya, pipiku mula merah padam. Eishh janganlah mengayat aku. Eishhh.

"Eiii, jangan lah macam tu" ujarku lalu memukul lengan kanannya. "Auchh sakitnya. Hahah saya suka tengok muka awak malu macam tu" ujarnya pula.

Sementara itu,

"Rianaaa!!! Aku tak bolehlah tengok Adriena berduaan dengan Dzareel aku. Arghh" ujar Sarah yang sudah terjerit kecil. "Biarlah dia, janji dia tak rampas Iyadd. Hehe" kata Riana pula. "Kau tengoklah perempuan, siap kau aku kerjakan" - Sarah.

To be continue 💓

TengkuWhere stories live. Discover now