Aku terlihat Adriena yang tekun membaca novel di sebuah tempat yang sedikit tersembunyi. Aku lantas mengambil buku lain yang tersusun rapi di raknya. Setelah mengambil buku itu, aku tanpa segan silunya duduk berhadapan dengan Adriena. Actually aku dekat library.
"Lissa" panggilku. Tapi dia malah indahkan. "Lissa, pandang aku" panggilku lagi. "Kau nak apa?" jawabnya. Alhamdulillah dia jawab, aku pikirkan dia nie bisu. "Aku nak mintak maaf" ujarku. "Dahlah Iyad, aku malas nak pikir pasal bende tu. Stop!" marahnya dan menghentak sedikit meja library lalu beredar pergi. Semua mata memandang aku. Hey aku tak cabul dia!
🌸🌸
Adriena pov
Aku berlari meninggalkan library. Tempat yang aku tuju sekarang adalah taman. Yess taman sekolah, tu je lah satu-satunya tempat yang tiada ramai orang. Aku duduk di sebuah bangku. Lantas duduk air mataku yang tak dapat dikawal terus mengalir. Air mataku sudah membasahi pipi mulusku ini. Aku teresak sedikit.
Aku melepaskan segala kesakitan yang aku tanggung. Ingatan aku yang masih belum pulih menyukarkan aku, ditambah lagi dengan pertunangan antara aku dan Iyad. Kenapa semua nie terjadi dekat aku!
"Kenapa semua ni terjadi dekat kau Adriena!" jeritku sedikit.
"Ad, awak okay?" tegur seseorang. Suaranya pemilik lelaki. "Siapa kau" soalku yang tangannya masih menutup wajahku.
"Ni saya Nash" jawabnya. "Kau nak apa? Jangan ganggu aku" rayuku yang sedikit tersedu-sedu. "Saya dah tahu semuanya Ad, jangan risau. Mesti ada hikmah bende ni berlaku" pujuknya. Lantas dia menarik aku untuk bersandar di bahunya. Perbuatan itu membuatkan aku mengalirkan air mata lebih pantas.
"Menangislah Ad, saya tahu bende tu dapat hilangkan rasa sakit awak walaupun sikit" ujarnya sambil mengusap-ngusap kepala aku.
"Biy-"
"Syairah!" laung Nash lantas menolak aku. Haih aku tengah sedih dia tolak aku sampai nak jatuh bangku. Nash terus mengejar teman wanitanya itu. Salah faham.
Dan bermula kisah aku bersendirian di bangku taman ini lagi. Aku memandang ke bawah. Termenung seketika.
"Tengku Adriena Qalissa" panggil dia. Lantas aku memandang, alangkah terkejutnya bila ada bunga ros yang terpampang tepat di hadapan wajahku. Kelemahan aku bila ada bunga.
Bila aku tengok si pemberi. Lah si Iyad alien adudu ni. "Kau nak apa lagi? Jangan kacau aku lah!"
"Aku nak mintak maaf, aku buat semua sebab ini permintaan terakhir ibu aku" ujarnya. Apa maksud dia permintaan terakhir?
"Maksud kau?" soalku.
"Ibu aku menghidapi kanser otak tahap 4" jawabnya. Wajahnya bertukar sayu.
"Maafkan aku, tapi takde cara lain ke? Kau bayangkanlah kita berkahwin pada umur 17 tahun? Sebelum SPM?"
"Kau kena tolong aku Ad"
"Tapi-"
"Tengku Adriena Qalissa, will you marry me?"
"Bagi aku masa seminggu"
🌸🌸
Ayat Iyad di taman sekolah masih terngiang-ngiang.
"Tengku Adriena Qalissa, will you marry me?"
'Patut ke aku tolong dia?' ayat itu sering berbisik di hati. Tapi kalau tak tolong kesian pulak.
Perkara tu makin menyerabutkan kepalaku. Aku yang tak dapat kawal perasaan terus berguling-guling di katil queen ku ini.
*knock, knock, knock*
"Masuklah" suruhku. "Lissa, mama dah masakkan nasi goreng kampung ayam yang kamu nak makan haritu" ujar mama ssetelah memulas pintu bilik. "Ouh, kejap lagi Lissa turun" jawabku. "Tak payah turun, mama dah bawak kan dah ni"
"Mama susah-susah je" kataku lalu mengambil sepinggan nasi goreng kampung ayam yang di bawa oleh mama. "Takdelah, lagi pun mama tahu yang kamu buntu"
"Maksud mama?"
"Pasal perkahwinan kamu dengan Iyad yang akan berlangsung sebulan lagi"
"Mama, bagi Lissa masa seminggu lagi"
🌸🌸
"Syairah, awak salah faham pasal semalam tu" pujuk Nash. Aku rasa dari sekolah lagi dia pujuk awek dia tu.
"Bukak loud speaker" suruhku. Nash mengangguk.
"Maafkan saya Syairah. Awak salah faham ni"
"Salah faham apa?! Saya nampak lah awak dating dengan dia. Patutlah tadi masa kat kantin awak takde! Rupanya berdating dengan orang lain!"
"Syairah dengar cakap aku. Ni aku Iyad, kau jangan risau pakwe kau ni setia. Aku boleh buktikan"
"Betul?"
"Betul" balas Nash.
"Kalau macam tu, aku nak kau datang rumah aku. Amik aku, bawak pergi makan"
"Bereh!"
Laju sahaja Nash mengambil kunci motornya. Lalu beredar meninggalkan rumahnya ini.
🌸🌸
Seminggu sudah berlalu.
*TIT.. TIT.. TIT.. *
Bunyi Jam bilik Adriena berbunyi. Adriena mengeliat seketika. Tanpa menangguh masa, Adriena membersihkan diri.
Harini hari cuti, maka Adriena hanya membesarkan perutnya dirumah.
"Lissa" panggil mama Adriena. "Yaa mama" jawab Adriena yang sedang berbaring di sofa sambil menonton televisyen.
"Nie Iyad datang. Katanya ada bende nak bincang." ujar mama. Adriena mengeluh seketika. Kenapa mamat nie tepati janji sangat? "Cepat Lissa. Tak baik buat guest menunggu"
"Ha okay" .
Langkah malasnya itu di tuju ke halaman rumahnya.
Iyad menunggu Adriena sambil duduk di sebuah bangku yang berada di bawah sebuah pokok yang rendang. Kalau duduk situ memang redup.
"Kau nak apa jumpa aku?" soal Adriena lalu melabuhkan punggungnya di bangku yang sama di mana Iyad duduk.
"Aku nak tahu keputusan kau Adriena" ujarnya.
"Keputusan apa?" soal Adriena. Saja dia buat-buat lupa.
"Keputusan yang kau sudi tak kahwin dengan aku" tukasnya.
Nak pengsan ke tak ek.
Sebenarnya sudah seminggu Adriena berfikir sama ada dia bersetuju atau tidak. Tapi keputusannya sudah muktamat. Dia sudah memilih keputusannya.
"So, how?"
"Iyad, aku setuju dengan lamaran kau"
.
.
.To be continue 💌
YOU ARE READING
Tengku
Teen Fiction[Season 1 COMPLETE] Kes kahwin paksa dalam usia 17 tahun, cliche kan? Tapi tu biasa. ------ Tolong vote sekali, kerjasama anda sangat saya hargai Start: 17/6/18 High ranking: #96 in teenfiction (22/6/18)