Nilai sebuah persahabatan

2.9K 83 10
                                    

Hari isnin 27 July 2029. Ali sedang termenung sendirian di mejanye sambil mengelamun memikirkan detik-detik indah yang dia akan bersama Alicia lagi dua minggu.

"Tuk...tuk...tukk.." tibe-tibe pintu pejabat Ali diketuk. Ali berkata "masuk....., eah kau Rizuan. Kenapa, ada apa-apa gadget ke yang kau nak request, bole aku buat untuk kau".

" eah gadget yang kau buatkan untuk aku baru-baru ni pun dah power.. tak der, aku datang sini sebab nak ajak kau pergi jogging same-same lepas office jom arr Ali..." Rizuan mengajak Ali.

"Bole jer... lagipun petang ni aku tak der nak buat ape pun" Ali menerima ajakan Rizuan dengan tersenyum.

"Alright petang ni naik kereta aku jer, jimat sikit duit minyak kau" Rizuan berkata sambil memasukkan lolipop kedalam mulutnya.

"okay set. Jumpe nanti" Ali berkata. Rizuan pun beredar dari pejabat Ali dan pergi ke biliknya.

 Rizuan pun beredar dari pejabat Ali dan pergi ke biliknya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Pukul 5.30 petang Ali dan Rizuan pergi ke taman rekreasi yang terletak di Sektor2 Cyberaya.

"Ali.... Aku tak dapat nak hilangkan bayangan Alicia daripada fikiran aku arrr... sejak haritu aku jumpa dia kat pejabat. Macam mane aku nak dekatkan diri aku dengan dia huh... kau ade idea tak" Rizuan memulakan perbualan.

" emmm... kau betul-betul suke kat dia ke? Kau pasti ke kau boleh bahagiakan dia? Buat dia happy seumur hidup dia?" soalan Ali bertubi-tubi pada Rizwan.

"aku janji dengan diri aku Ali. Kalau, aku dapat miliki dia, aku akan bahagiakan dia sampai akhir hayat aku Ali" ujar Rizuan.

"emm tapi kenapa tibe-tibe jer kau suke dia eah. Kau ingat tak arahan kau kat aku dulu mase Dos Berjaya mengambil Azurium. Kau suruh aku jalankan Potocol Gergas kot kat Alicia".Balas Ali dengan tegas.

"bende tu yang menghantui fikiran aku sekarang Ali. Macam mana aku nak yakinkan dia yang aku benar-benar ikhlas dengan dia. Mesti dia tak mungkin akan lupakan apa yang aku pernah buat dulu". Kata Rizuan dengan sedih.

"Sebenarnya Ali, mak aku, dia sedang sakit kanser tahap 4, menurut dokter dia hanya ade tempoh sampai dua bulan jer. Dia nak sangat aku mendirikan rumah tangga sebelum dia menghembuskan nafas terakhir. Aku rasa takder perempuan lain yang lebih sesuai dengan aku selain Alicia". Tambah Rizuan lagi.

"Innalillah betul ke Rizuan. Emm...." Ali  menundukkan kepalanya dan berfikir sejenak seraya menyambung "aku akan tolong satukan kau dengan Alicia Rizuan". Ali berkata dengan nada yang begitu perlahan.

Pada malam tu Ali tak dapat nak lelapkan mata. Ali melihat setiap gambar kenangan dia bersama Alicia. Dia terkenang setiap detik manis dia bersama Alicia.

Tanpa Ali sedar air mata jernih mula mengalir membasahi pipinya " Alicia maafkan aku. Aku terpaksa berkorban demi sahabat dan juga guru aku. Aku terpaksa merelakan kau bersama dengan Rizuan" Ali bermonolog sendirian.

Takdir yang terindah (Ejen Ali dan Ejen Alicia)Where stories live. Discover now