Bab 15

53 2 0
                                    

Emosi Eunji tidak stabil.Dia tidak dapat menerima kenyataan tentang dirinya.

Baginya,berita yang dikhabarkan oleh ommanya tidak masuk akal.Tidak mungkin dirinya menghidapi salah satu penyakit berbahaya itu.

Dia tidak percaya.Pasti ommanya menipu.Dia yakin.

"That's impossible..tak mungkin.Aku yakin aku masih sihat!"bisik Eunji.

Tiba-tiba,pintu wadnya dibuka.Doktor Kang Ju In bersama beberapa orang jururawat memasuki wad itu.

Eunji bingkas duduk.

"Apa khabar,Eunji?Feeling better?"tanya doktor muda itu.

"I'm fine.Yes,i'm feeling better.Bila saya boleh keluar?"

"Good,but you need to stay here for a couple of days.Awak perlu menjalani beberapa rawatan susulan lagi."

"No,I don't want to.I'm freaky fine!!Don't you see that?"bantah Eunji keras.

"Tak,awak pesakit saya dan saya perlu memastikan awak kembali sihat.Itu tanggungjawab saya."

"Saya tak sakitlah!Kenapa saya perlu mengambil rawatan susulan sedangkan saya tak sakit?"

"Eunji,awak disahkan menghidapi kanser otak tahap pertama dan saya perlu memastikan awak kembali sihat,bebas dari sebarang penyakit.Saya dah berjanji dengan omma awak.Izinkan saya mengubati awak,Eunji."balas doktor muda itu dengan tenang.

Wajah Doktor itu direnung oleh Eunji.Eunji seakan-akan mencari kebenaran di wajah itu.

"Kenapa wajah itu seperti ada kejujuran?"bisik Eunji perlahan.

Kang Ju In menanti balasan daripada gadis comel dihadapannya itu dengan penuh sabar.Disudut hatinya,dia berasa kasihan atas nasib yang ditimpa oleh gadis malang ini.

Bayangkan,seawal umur 16 tahun,sudah disahkan menghidapi kanser otak.Dia harap gadis ini dapat bertahan dan kekal kuat.

Sejujurnya,hati kecilnya telah dicuri oleh gadis dihadapannya ini.Seolah-olah hatinya telah dipagut pergi dan bukan miliknya lagi.

Sekilas,pintu wad itu dikuak.Chae Rim memasuki wad itu.Wajah doktor itu dan Eunji dipandang bergilir.

Chae Rim kehairanan.

"Kenapa ni,doktor?"tanya Chae Rim ingin tahu.Sebentar tadi,sewaktu dia berjalan ingin memasuki wad bagi melawat Eunji,dia terdengar suara orang berbalahan.

"Tiada apa.Saya cuma ingin memeriksa keadaan anak puan."balas Kang Ju In sambil tersenyum kecil.

Chae Rim hanya mengganggukkan kepalanya tanda faham.

"Kalau begitu,saya minta diri dulu.Eunji,keep fighting!Jangan mengalah.Saya janji saya akan pulihkan awak kembali.Bye."

Kepergian Kang Ju In diiringi oleh pandangan mata Chae Rim.

"Eunji okay?"tanya Chae Rim memecah keheningan suasana kaku diantara mereka.

Eunji hanya mendiamkan diri.

"Kenapa diam ni,sayang?Rasa sakit ke?"tanya Chae Rim lagi.

Eunji hanya menggelengkan kepalanya.

"Aku okay.Kau tak payah risau tentang aku."balas Eunji perlahan.

"Eunji lapar tak?Omma ada belikan Eunji makanan.Makan sikit eh?Omma suapkan?"

Eunji mengganggukkan kepalanya.Dia membuka mulutnya bersedia untuk disuap oleh ommanya.

Hanya beberapa suap sahaja mampu ditelan oleh Eunji.Tekaknya terasa perit.

"Kau dah makan?"tanya Eunji.

"Omma dah makan tadi."

"Muka kau dah tak sakit ke?"

"Omma tak rasa sakit dah.Eunji nak air?Buka luas sikit mulut tu sayang.Omma nak suapkan air."arah Chae Rim sambil menyuakan segelas air.

Eunji meneguk air itu dengan perlahan-lahan.

"Ak..aku minta maaf sebab buat muka kau cacat.Ak..aku terlalu mengikut perasaan waktu tuh.Ak..aku betul-betul minta maaf.Ak..aku tak berniat nak buat kau macam ni.Ka..kau boleh maafkan aku?"ujar Eunji dengan kesal.Wajahnya ditundukkan.

Sungguh,sungguh dia kesal atas perbuatannya itu.

Chae Rim tergamam mendengarkan kata-kata itu.
Dia tak menyangka bahawa anaknya akan berkata begitu.

"Omma maafkan Eunji.Omma faham kenapa Eunji buat macam tu.Semua ni disebabkan omma.Kalaulah dulu omma tak buang Eunji dari hidup omma,pasti semua ni tak berlaku.Semua ni salah omma,sayang.Eunji tak salah pun."balas Chae Rim sambil memeluk tubuh Eunji erat.

"Be..betul ke kau dah maafkan aku?Kau..tak tipu aku?"

"Iya,sayang.Omma sentiasa maafkan Eunji."balas Chae Rim sambil mengukirkan senyuman ikhlas kepada Eunji.

"Te..terima kasih."hanya itu sahaja yang dapat Eunji ucapkan.Dia benar-benar terkejut dengan balasan Chae Rim sebentar tadi.

Namun, dia bersyukur ommanya masih memaafkannya walaupun dia telah menyeksa ommanya.

"Eunji lawan ya penyakit Eunji ni.Jangan putus asa.Omma sentiasa ada disisi Eunji.Eunji kuat ya sayang?"bisik Chae Rim di telinga Eunji.

"Tapi..aku tak kuat.Aku tak de sesiapa lagi dalam hidup aku.Kenapa aku yang terima nasib ni?Kenapa aku?Kenapa?"

"Eunji kena kuat.Eunji masih ada omma dalam hidup Eunji.Omma janji omma akan tebus segala kesalahan omma kat Eunji.Omma janji akan curahkan kasih-sayang omma kat Eunji.Omma janji,sayang!Eunji lawan penyakit Eunji tuh.Buktikan yang Eunji tabah.Fighting,Eunji!"balas Chae Rim.

Tanpa mereka sedari,Kang Ju In mendengar setiap bait kata yang diucapkan mereka.Hatinya tersentuh.Jujur dia katakan yang dia amat mengasihani Eunji.

Kasihnya tumpah untuk insan yang bernama Jung Eunji.Sewaktu kali pertama dia melihat wajah Eunji,dia berdebar-debar seakan-akan rusuknya bergetar.Seolah-olah dia terlihat bidadari yang turun daripada langit.

Walaupun ketika itu Eunji yang berwajah pucat tidak sedarkan diri,Eunji masih kelihatan cantik.

Hidupnya kelihatan lengkap dengan kehadiran Eunji.

"I'll make you be mine!That's for sure!"bisik suara hati Kang Ju In.

Bersambung...

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 17, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

The Killer's loveWhere stories live. Discover now