"Waalaikumusalam Encik Daniel Rizki, nak apa?"
Ini lagi sorang tak habis kacau hidup orang! Cukup baiklah kita ni baik hati tolong selamatkan ibu dia yang tiba-tiba pengsan sebelah kereta kita.
"Nak make sure you okay."
"I okey. Jangan risau pasal I. Baik you risaukan ibu you."
"Ibu dah okey. Darah tinggi je naik mendadak pagi tadi. Tu yang pengsan. Ni dah cakap pasal ibu, ibu nak jumpa you."
"Buat apa?" Terjerit kuat Ammara dibuatnya. Terus dia bangun dari katil dan melangkah ke ruang tamu. Kepalanya digaru.
Kalau dengan Rizki boleh je tolak tapi puan sri? Berat sungguh hati nak menolak. Siang tadi dia terlebih emosi mungkin sebab bila tengok wajah ibu Rizki teringat pada mama. Tu sampai tidur sambil peluk puan sri tu.
"Sebab tadi you pergi macam tu je. Ibu tak sempat nak ucap terima kasih jadi, dia minta I bawa you jumpa dia."
"I tolong ikhlas. I busy lately ni. Ada banyak barang customer yang I kena hantar. Sorry tak ada masa nak jumpa puan sri." Ayat nak mengelak dari jumpa puan sri. Eh, ke itu ayat nak mengelak dari jumpa Daniel Rizki ni?
"Kirimkan salam I je kat puan sri."
"Sampainya hati tolak permintaan orang tua. Tak takut kalau ibu kecil hati? Ibu teringin sangat nak jumpa orang yang dah selamatkan dia. Tak baik hampakan permintaan orang tua ni. Lagipun, dia macam dah jatuh cinta kat youlah. Yalah, orang tu tidur sambil peluk ibu kita. Ibu I tu dah lama nak ada anak perempuan."
Cis! Dia ungkit adegan siang tadi. Malu woi!
Sakinah yang sedang duduk menonton televisyen ternganga dengan 'iklan' di depan matanya. Ammara ulang-alik di depan matanya hinggakan dia tak boleh nak fokus menonton drama Koreanya.
"I tak boleh..."
"Please..."
Ammara mendengus kasar. Langkahnya turut terhenti.
"Okey tapi kali ni je dan I cakap awal-awal, I ni bukan perempuan yang friendly. Jadi, jangan salahkan I kalau I tak dapat treat ibu you dengan baik."
"You dah buktikan waktu kat hospital tadi, Bella Ammara."
Ammara telan liur. "Boleh tolong?"
"Tolong apa?"
"Tolong jangan ganggu kehidupan I dah lepas ni."
Dia ingatkan selesai saja kes kereta Kancil dan Rizki pergi ke Penang, kisah dia dan Mr. Blind Date ini pun sudah tamat tapi nampaknya ia seperti bersambung-sambung pula episodnya.
"Kalau nak ganggu juga?"
"Susah cakap dengan orang tak faham bahasa ni, kan?" Sindir Ammara.
Sakinah masih menjadi penonton. Diperhatikan wajah merah pucat Ammara yang sedang berdiri di depan matanya.
Apalah yang si Daniel Rizki ni buat kali ini? Cerita pasal awek Paris tu tak selesai lagi ke?
"Bukan susah dengan orang tak faham bahasa tapi susah dengan orang keras hati macam you tu."
Mulut Ammara ternganga sekejap apabila mendengar kenyataan dari lelaki di hujung talian.
"I keras hati? Habis you tak faham bahasa macam mana pulak? I dah cakap banyak kali jangan kacau hidup I. Sekarang ni you nak cakap I keras hati? Tang mana keras hati tu cakap sikit." Suara Ammara mula lantang.
YOU ARE READING
MY MR.BLIND DATE.
Любовные романы"Awak pernah pergi Paris?" "You tengok I ni nampak macam berduit sangat ke nak bercuti sampai ke Paris? I nak bercuti dalam Malaysia pun kena kumpul duit bertahun-tahun. You silap orang." Namun, pertemuaan itu melelahkan Ammara. Rizki, lelaki blind...