PROLOG

9.6K 174 4
                                    


"Kau tak COD barang ke hari ni?" Soal Sakinah seraya mengambil tempat di sebelah sahabatnya yang sibuk menguli tepung.

Ammara angkat muka seraya tersenyum manis.

"Hari ni tak ada order. Esok baru ada. Itu pun nak pergi pos barang je."

"Oh... kau nak buat apa dengan tepung segala ni?"

"Aku nak cuba buat karipap mana tahu menjadi dan sedap. Aku ingat nak tumpang kat kedai mak cik yang jual nasi lemak bawah flat kita ni."

Sakinah yang mendengar mengangguk perlahan.

"Bagus jugak tu. Tak apa aku akan sentiasa sokong apa yang kau buat. Tiap-tiap hari aku beli karipap kau."

Ammara tergelak mendengar suara penuh bersemangat dari Sakinah.

"Aku cuba untuk bayangkan kau punya definisi sokong tu macam pegang sepanduk siap tulis 'Belilah karipap Ammara'."

Meletus ketawa Sakinah.

"Idea yang bagus tu. Nanti aku pertimbangkan."

"Itu pun kalau menjadilah karipap aku ni."

"Insya-Allah boleh. Percaya kat diri kau tu. Kau tu bukan tak pandai tapi kau belum mencuba. Apa yang penting niat kita."

"Wuuu... bahasa dia bukan main. Bahasa menunjukkan bangsa sungguh kau hari ni Kinah."

Pap! Laju penampar hinggap ke bahu Ammara. Ammara ketawa galak.

"Err Ammara..."

"Hmm..." Dia berjalan ke singki seraya membersihkan tangannya.

"Err... Kamal cakap Rizki nak minta nombor telefon kau."

Perlahan saja intonasi Sakinah tapi masih dapat ditangkap oleh Ammara. Perlahan pergerakan Ammara terhenti.

Rizki? Dahi Ammara mula berkerut-kerut seraya toleh pada Sakinah.

"Mamat yang kita jumpa waktu malam blind date kau tu ke?"

"Actually, blind date tu aku buat untuk kau." Sakinah siap angkat tangan tunjuk gaya 'peace'. Dia tak kisah kalau Ammara nak marah sebab perkara tu pun dah berlalu.

"Aku dah agak dah." Dijelingnya Sakinah.

"Alaa... aku bukan apa, kesian tengok kau ni kerja siang malam. Kalau kau ada pasangan dan kau kahwin, ada jugaklah orang jaga kau. Tak payahlah kau susah-susah macam ni, uli tepung semua bagai."

"Kita ni sama je Kinah, sama-sama hidup bujang. Bukan aku sorang yang membanting tulang tapi kau pun sama. Kau lagi dahsyat kena cari duit untuk adik-adik kau kat kampung tu. Aku cari duit untuk makan dan pakai aku orang je. Jadi, kau rasa siapa yang lagi perlukan pasangan dan perlu berkahwin? Kau ke aku?" Ammara angkat kening selamba. Suka betul kalau dapat 'tembak' Sakinah.

"Yalah yalah..." Sakinah mengalah. "Habis macam mana?"

"Apa?"

"Daniel Rizki minta nombor telefon kau. Perlu ke aku bagi?"

"Tak perlu. Kau jangan bagi nombor aku kat dia tu. Psiko lah mamat tu." Ammara terus tarik sapu tangan seraya tangannya dilap.

Sakinah diam. Lama dia perhatikan gerak-geri Bella Ammara. Teragak-agak dia buka mulut tapi dia harus juga bertanya. Dia dah tak mampu simpan persoalan ini sekadar menjadi tanda tanya.

"Bella Ammara...

"Hmm... apa?" Dahi Ammara berkerut halus.

Sakinah kalau dah siap seru dia dengan nama panjang mesti ada hal serius yang nak dikatakan. Kenal dah lama. Ammara sendiri dah boleh baca.

MY MR.BLIND DATE.Where stories live. Discover now