Bab 11 Rahsia Terbongkar

240 5 4
                                    

" Sha kau oke ?" tanya Melina kepadanya . " Haha , aku oke la . Nmpk tak aku sihat je ni ha ." balas Sha . " Kau jangan main main Sha , msti kau ad hide something ." Anak mata kebiruannya menerjah dalam ke dalam anak mata coklat Atasha . " Gile ! orang ingat ap kang nnti ." tapak tangannya melekat di wajah Melina . " Cisss ! bau belacan aa tangan kau . Abis aku tk wangi dah kang lari Neo hidu bau belacan ." ujarnya seakan akan  merajuk . " Amboi kemain kau kan ? Neo , Neo jgak . Bercinta pun tidak tapi sweetheart bgai lagi belacan tau !" Meletus gelakkannya melihat reaksi spontan Melina yang gayanya mahu mencekik lehernya . Namun jiwanya sakit .

Sedang asyik mereka berdua mencuci mata . Pandangan seseorang menangkap wajah cantik Atasha . Bibirnya mengukir senyuman manis ! " Hai Sha , hai Mel !" teguran Firdaus Denn . " Ouh hei Denn !" balas Melina yang melambaikan tangan putih melepaknya . Sha hanya berdiam diri malas bersuara . " So buat ap kat sini ? Bnyk btul barang ? Heavy tk ? Klau bole Denn tolong ?" " Ehh tape Denn kita org okay jeha , baru balik dri klinik hntar Sha check up tdi ." fasih sahaja Melina berkata-kata . " Ouh ! Great Sha ." Lalu Denn menurunkan wajahnya . Matanya tertancap pada perut Atasha . " Hai baby ! I'm here your uncle Firdaus Denn . Sepupu papa baby . Take a good care mama eh ?" Sha menayangkan senyuman kecil .

" Baby ! Look , cantikkan ! Hmm honey nak ni boleh ?" ujar Annor Qaisya . " Of course honey , here use my credit card ." kad itu bertukar tangan . Laju kaki Annor mengorak langkah yang mengenakan dress merah pekat yang bertali nipis . Sewaktu Annor sibuk , pandangan Cal tertarik akan dua pasangan yang sedang memilih baju di butik yang bertentangan . Senyumannya sinis ! " Baby ! I'm done ! Jom gi hospital ." ujar Annor dari belakang membuatkannya tersentak . Tangannya memaut kemas tangan kasar Cal dan berlalu pergi ke destinasi seterusnya . " I love my life , no need ssahkan diri sbb betina jalang . Bodoh ! Cal pun tk ingin ! Padan muka kau pompuan !" desis hati kejam Annor Qaisya .

~~~~

Setelah membersihkan dirinya . Sha melangkah ke arah dapur . Terasa lapar perutnya . " Sabar ye sayang , mama nak masak tuk sayang , no more tendang-tendang oke ? Dah lahir nnti kita futsal tau ." Bayinya seakan akan mengerti dengan apa yang dituturkan Sha . Bibirnya mengukir satu garis halus . Annor sudah tidak tinggal di situ lagi , malah Cal sudah membeli kediaman baru dan meninggalkan Sha sendirian . Sesekali hati panasnya dihempaskan ke atas diri Sha .

Usai sahaja mencuci pinggan yang kotor . Atasha membawa air milo yang panas menuju ke biliknya . Setelah meletakkan cawan itu anak matanya tertarik pada satu gambar kecil . Tertulis ' bestday LOVE ' Luruh jantungnya apabila melihat dua mempelai yang mengenakan pakaian serba putih di masjid . Sederhana namun gambar itu menceritakan segalanya bagi . Kelihatan seseorang insan yang sangat dikenalinya Izul Calvin . Ya , Izul Calvin yang sedang senyum menyarungkan cincin pada jari wanita Annor Qaisya . Air matanya mengalir . Hatinya bagai diratah , hancur , kecewa tidak sangka dengan apa yang dilihatnya . Dadanya dipegang , hati kecil yang baru sahaja beransur pulih dirobek sekali lagi . Lukanya bertambah !

~~~~

Setelah usai menunaikan ibadah , Atasha melipat semula kain telekungnya . Kedengaran bunyi pintu yang ditolak dari luar . Izul Calvin yang baru sahaja pulang melabuhkan punggungnya di birai katil . " Wei pompuan ? Hebat kau kan ? Pandai betol kau berlakon dpan mama papa n Neo . Smpai slah kau pun dorg tk tau ." bidas pedas Cal . " Ya Allah ! syg penat nak brtekak dgn abang ." tutur lemahnya . Hati kecilnya baru sahaja berhenti meratapi derita namun ditambah lagi . Hilang panggilan abang sayang .

Rambutnya yang diikat kemas ditarik kasar Izul Calvin . " Pandai kau mengelakkan ? Kau ni mmg tak bole bt isteri ! menyesal aku kawin dgn kau !" Sha menahan sakit dikepalanya . " Abang please lpaskan , syg sakitlah ." rintih Sha sekali lagi . Tangannya yang kuat merentap kuat rambut Sha hingga membuatkan Sha jatuh terlopok . Kelihatan cecair merah mengalir di pehanya . Izul Calvin yang masih melayan amarahnya lantas mengambil sekeping gambar yang jatuh bersebelah Sha .

" Dah sedap sedap belakang aku , kau kcau brg aku ?! Aku penah ckp dulu jgn sesekali kcau hak peribadi aku !" lantang suaranya . Atasha yang menahan kesakitan bersama tangisan mula bersuara . " Betul ke semua tuh ?" matanya merah akibat sakit yang tak terkata . " Yes ! mmg btul aku dah kawin dgn Annor Qaisya , sehari sebelum aku kawin dgn kau . She's the best wife . Dripada kau ? Puihhh , bawa anak haram !" dihinanya Atasha yang sedang menangis .

Sha yang tidak mampu menahan amarah . " Abang ! sampai hati abang . Apa salah syg ? Mana silap syg selama ni ? Syg tak sangka abang..." Sha tidak berdaya mahu meneruskan , perutnya semakin sakit . " Kau dgn Denn sma je , makan belakang . Ada isteri tak guna , ada sepupu pun tak guna ! Dah tak tahan dah smpai mcm tu skali nk curang ?!" bentaknya lagi . " Abang jgn prcaya smua tuh !" " Arghh kau ! Kau sape nak sebok hal aku ?! Kau tuh yang bodoh . Dasar kampung !" Izul Calvin mencampak smua barang milik Sha . " Aku nak kau berambus bwa anak haram tu ! Aku tanak tgok muka kau lgi ! But kau kena ingt aku tkkan penah ceraikan kau biar kau terseksa !"

End of Flashback..

Guruh semakin kuat di telinganya . Petir sambar menyambar . Hujan yang turun lebat mengenakan wajah manis itu . Habis basah kuyup tubuhnya . Badannya longlai tidak larat berjalan lagi . Cecair merah tidak berhenti mengalir . Dia terduduk di bahu jalan . Jiwanya sakit , air matanya tidah berhenti mengalir bersama titisan hujan . Pandangannya sudah berpinar-pinar . Kedengaran suara sayup memanggilnya . " Cik ! cik ! ..." tubuhnya kaku akibat kesejukkan . " Tolong selamat..kan anak sa.." Diri Sha didapati dalam keadaan tidak sedar .

" Mujur encik cepat , keadaan dia sangat lemah . Kami mencuba sedaya upaya menyelamatkan kandungannya . Maafkan saya encik , saya harap encik tidak mengejutkan berita ini kepada pesakit . Sya minta diri dulu ." ujar doktor itu sebelum berlalu pergi . Kedengaran tangisan teresak-esak . Sha yang terdengar akan perbualan itu meruntun hatinya . Satu-satunya harta yang disayangi . " Maafkan mama sayang , mama tk mampu jaga anak mama , sayang hadiah paling berharga buat mama , mama cuai ! mama rindu anak mama , wlaupun mama tk sempat tgok anak mama ." rintihnya sendirian .

~~~~

" Assalamualaikum ibu , ini akk dtg jenguk ibu . Ibu sihat ? Akk rindu ibu , akk penat bu , Cal dh buang akk dri hidup dia bu . Akk hilang ank akk bu , akk tak smpat tgok anak akk bu , akk tak smpat jadi ibu , akk tak diberi peluang lngsung , akk takuat bu , akk tabole tanggung smua ni bu ." Airmatanya mengalir . Baju kurung putihnya kotor akibat Sha merebahkan badannya pada pusara ibunya . Hujan mulai turun setitis demi setitis . Akhirnya Sha bermandi hujan bersama air matanya .

Jangan lupa VOTE and FOLLOW oke ? Ataupun tinggalkan komen . Terima kasih atas kerjasama korang !

Sinar KasihWhere stories live. Discover now