Kelihatan dua orang insan yang bernama lelaki sedang asyik berbual di sebuah restoran itu . " Denn ? Dgr cite wedding kau dibatalkan ? Why aa ? Kau ni tk baik main-mainkan perempuan , kecik hati dorang tau ." nasihat slang manja Adam Neo . " Kau pun tau aku mcm mne , until now aku still fikir dia . Almost 2 year , we lost her Neo ." Denn menghelakan nafasnya . Mereka berdua faham benar rasa tertanya dimanakah kakak iparnya atau seseorang yang bertakhta dihati Denn . " Puas aku cari dia Neo , satu mklumat tade . Ada pun kat hospital tuh pun papa kau bantu . Aku tau dia marah Cal , aku sure Sha tanak terima dia lagi ." jelasnya
Adam Neo hanya meng'iya'kan tanda setuju dengan Firdaus Denn . " Ehem , boleh aku join ?" sopan Izul Calvin . Neo mengangguk tanda mengizinkan Denn tidak berasa selesa . " Denn , aku minta maaf tuk silap aku selama ni , aku menyesal tuduh korg macam tu Denn , aku buta sbb aku trlalu sygkan Sha , smpaikan aku tk prcaya ckp Sha ." kesal hatinya mengingat peristiwa itu . " Tapelah , aku oke Cal , kita sepupu bt ape nk brmusuh ." ujar Denn . Cal hanya mendiamkan diri kerana terasa dengan apa yang dituturkan Denn sebentar tadi . Cal menarik bibirnya tapi hambar untuk dihadiahkan kepada jejaka yang tiada riak itu .
~~~~
" Neo ? aku ad benda nk ckp.." sambil menghelakan nafasnya . Neo memandangnya tanda tertanya-tanya . " Msa dkat restauran tu aku rsa mcm aku trnmpak Sha ." ujarnya perlahan . " Aku tau kau rindu dia Cal , but kau lpekan jela dia , kau kena la ingat skrg Annor tnggungjwab kau ." balas Adam Neo . Cal hanya berdiam sahaja malas mahu memikirkannnya lagi .
Akhirnya restauran itu sudah siap dikemaskan bersama pekerjanya . Pekerja sungguh seronok melaksanakan tugas mereka membuatkan Sha menyusun sebaris gigi . Tidak sia-sia dia belajar di universiti dahulu . " Cik Sha ? Kita org blik dulu ye ." salah seorang pekerjanya meminta izin sebagai wakil yang lain . Ya , selepas Sha berpisah dengan Cal , dia tidak lagi digelar puan . Bagi dirinya mungkin dia sudah lama diceraikan Cal .
Keretanya dipakirkan tidak jauh dari taman kolam itu . Lampu-lampu yang menjadi penyambut tetamu di sepanjang jalan itu menyinari kegelapan malam . " Opsss ! Sorry i tk sengaja ." seorang gadis memohon maaf . Sha hanya senyum dah mahu berlalu pergi . " Is that u Sha ?" ajunya . Sha memalingkan mukanya yang lesu . " Sha ! Mna kau pegi slama ni ? Knp kau tggal aku ?!" ucap kecewa Melina . " I'm sorry Mel , aku tk berniat hmm.." jelasnya . " Oke jum ." Mel memaut tangan Sha . Sha hanya mengikuti langkah Melina .
Kotak fikirannya tidak mampu membuang wajah itu . Semakin dibuang semakin mengusut dikepalanya . " Aku fail ." desis hatinya . " Abang mnta maaf syg , abang slah , abang rindu syg ." rintihnya sendirian . " Abang dah buang syg dri hidup abang , abang buang anak abang , abang hina syg dgn anak abang , abang mnta maaf syg ." rintihnya lagi . " Abang takuat syg , abang perlu syg , abg slah . Abang bodoh ! Abang buta tak nmpak smua tuh ." sekali lagi . Tubir matanya sedikit berair . Rindunya kuat pada sang isteri .
Rakaman dua orang mempelai itu ditatap . Kelihatan sang jelita begitu asyik menyusun sebaris gigi cantik itu . Namun dia tahu disebalik senyuman itu hanya palsu dan menyimpan seribu sakit di jiwa . Dirinya rasa sangat berdosa menghakimi hidup seorang insan biasa yang tidak mempunyai sesiapa di dunia ini bahkan dirinya sebagai suami tidak mampu mempertahankan tali cinta yang yang mekar dihatinya . Bukan dia tidak tahu ibu gadis itu pergi sesaat dia dibuang suami semasa menghamilkan zuriatnya . Kini zuriatnya sudah tiada lagi .
Jari-jemarinya sibuk menekan papan kekunci laptop itu . Rindunya semakin kuat , hatinya mengatakan kuat bahawa itu adalah isterinya . Tekad dihatinya bertemu dengan wanita itu . " Abang akan dapatkan syg balik , itu janji abang pada ibu syg ." lafaz Izul Calvin . Ya , selepas dua bulan Sha meninggalkannya setiap bulan itu Cal menjenguk pusara ibu mertuanya . Mulutnya tidak pernah penat ucap janji . Hari ini , dia pasti bahawa itu Sha bukan orang lain .
Setelah habis melihat semua kenangannya . Izul Calvin tidak peduli akan Annor Qaisya yang suka bersosial membuatkan hatinya hambar . Sebulan yang lalu dia mendapati Annor mengambil pil pencegahan hamil . Hati Cal cukup panas dengan cara dan sikap Annor yang bermanisan namun ditelan pahit sekali ! Marah benar dia pada Annor yang merayu-rayu memohon ampun . Kalau pokok tumbuh lurus tetap lurus takkan boleh dibengkokkan lagi . Matanya sudah kuyu , lalu dipejamkan sahaja dan tertidur di atas sofa .
~~~~
" Sha ?" tangan kecil Atasha dipegang membuatkan Sha sedikit tersentak semasa sedang sibuk menyusun barang di kereta . " Abang rindu syg ." tuturnya . " Kau sape ? Aku mna ad suami ." bidas Sha agak pedas . Raut wajah Cal jelas kelihatan kecewa . " Syg ? balik jom , mama rindu syg ." tanpa berputus asa . " Lepaskan tngn aku , aku tk suka org yg aku tk kenal sesuka sentuh aku ." bidasnya lagi . " Abang minta maaf syg , abang slah ." Panggg ! kebas pipi licin Izul Calvin akibat tamparan Sha dan berlalu pergi .
" Syg please , abang mnta maaf syg , abang rindu syg , abang silap sbb abang dah buat syg dgn baby kita syg , maafkan abang syg ." jelasnya lagi tanpa menghiraukan org di sekeliling . " Huh ! Since when tuh anak kita ? Tu anak aku sorang n aku tade suami yg snggup bunuh zuriat dia . So itu anak aku sorg , anak haram kan ?" disindirnya Cal . " Aku tnak tgok pembunuh kat sini , sia-sia aku hilang nyawa nnti ." ujar Sha dan berlalu pergi .
Melina sempat menyaksikan adegan panas Atasha sebentar tadi . Cal yang melihat Mel dengan wajah kecewanya memboloskan diri ke dalam perut kereta . " Hei Sha ! Tu suami kau Sha , aku dh crita everything tkkan kau tkboleh maafkan dia ." ujar Mel yang duduk di hadapannya . " Aku dah mati hati , aku tk perlukan org mcm dia . Aku murah suka hati akulah nak bt ap , buat ap dia peduli ?" Mel hanya menggelengkan kepalanya .
" Dia syurga kau Sha , mna syurga kau klau bukan suami kau sendiri ." sekali lagi Melina menyuarakan diri dengan motif supaya hati Sha lembut memaafkan Cal . " Antara aku dengan dia , sedikit pun tak tade pape . Aku cuma pompuan murah tuk dia bermain sah atas kertas tapi sayang aku dah lama mati ." Mel hanya berdiam diri . " Seorang suami mempertahankan isteri tapi dia menghina maruah isteri ada patut ?" bidas Sha .
Neo dan Denn yang baru sahaja sampai berjalan menuju ke arah restauran itu terdengar perbualan Atasha bersama Melina . Alangkah terkejutnya mereka ketika Mel memberitahu mereka bahawa restauran itu milik Sha yang sudah tiga bulan dibuka . Mereka sudah tahu akan hal ini Atasha pasti tidak mahu melihat Izul Calvin .
Bla , bla , bla novel author boring je kan ? 🤷🏻♀️ okay bye . Jangan lupa vote and follow oke ? Support lerr , penat perahsantan nihaa .
YOU ARE READING
Sinar Kasih
RomanceLayakkah hati kecilnya memilikki kebahagian ? - Abang ! smpai hati abang . Apa salah syg ? Mana silap syg selama ni ? Syg tak sangka abang... - Arghh kau ! Kau sape nak sebok hal aku ?! Kau tuh yang bodoh . Dasar kampung ! Siapakah gadis ini ? Sia...