"Yeontan jangan degil!"
"Yeontan jangan gigit nenek tu!"
"Yeontan jangan masuk dalam kasut appa!"
Aku mengeluh perlahan, Taehyung yang ralit membelek-belek kasut berjenama gucci itu aku pandang. Tak sangka, kasut tu lebih penting daripada aku.
Dasar manusia.
Dia tak kasihan dekat aku? walaupun aku seekor anak anjing. Namun aku masih mempunyai naluri manusia dan aku geli jika memijak tanah tanpa kasut. Aku menyalak kuat kepada Taehyung.
Hoi tak guna, belikan aku kasut!
"Hah? Tan-ah nak kasut jugak ke?"
Aku terkelu.
Dia terkelu.
"Cuba cakap sekali.. lagi?"
Taehyung bodoh.
"Hei! berani Tan-ah panggil appa bodoh-- tapi kejap, Tan-ah ke tu?"
Wow, selain daripada kacak dan pandai berfesyen. Dia juga pandai memahami bahasa anjing.
Ya, akulah Tan-ah. Siapa lagi?
"Ohmygod..", Taehyung tekup mulut dia. Macam teruja betul bila dapat bercakap dengan aku.
"N-nanti appa beli"
Yeah.
"Wahh Tan-ah suka", dia teruja.
*****
"Eh, Yeontan!", Jungkook menghampiri aku. Dia mengangkat aku sambil mengucup pipiku berulang-kali. Aku hanya mendengus, bukan mendengus marah, tapi mendengus suka.
Eheh.
Kelihatan Taehyung memandang aku tajam, mungkin sebab keakraban aku dan Jungkook.
Heh, cemburu.
"Yeontan, appa kau tu tak berguna HAHAHAHA-- EK UHUK UHUK!", gurau Jungkook lalu ketawa terbahak-bahak lepas tu dia terbatuk. Aku terkejut, mata aku kerlingkan kearah Taehyung.
Oh tidak, jangan cakap dia akan nangis.
*****
Hoi Taehyung, berhentilah nangis.
"Taknak, sampai hati Jungkook cakap macam tu", Taehyung menarik tisu yang entah keberapa kali. Tapi yang pasti tisu yang telah digunakan sudah melonggok seperti gunung.
Rilek bro, benda biasa.
"Yeontan tak faham", Taehyung menarik lagi tisu yang lain. Seperti biasa, aku akan menepuk badannya lembut, bagi menenangkan dia. Dia masih menangis tersedu-sedan. Bantal bercorak Tata dipeluk.
"Tata... Jungkook jahat", Taehyung bercakap dengan bantalnya.
Aku menjulingkan mata. Tak habis bercakap dengan anjing, sekarang bercakap dengan bantal pula.
"TATA! MARI KITA PUKUL JEON JUNGKOOK TAK GUNA!"
Kalau cakap bodoh nangis pula.
"Apa Yeontan cakap tadi?"
Hah mampus.
YOU ARE READING
[C] I'm Yeontan! [KTH]
FanfictionAku Yeontan, haiwan peliharaan Kim Taehyung, jejaka idaman para wanita. Tapi aku ada satu rahsia, aku sebenarnya manusia.